Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Autotec 2010 v Brne prizval Autosalón (04.06.2010)

Medzi päť najvýznamnejších veľtrhov úžitkových a nákladných automobilov, zaradených do kalendára Medzinárodnej asociácie výrobcov automobilov O.I.C.A. patrí tiež Autotec v Brne. Je jediným špecializovaným veľtrhom úžitkových vozidiel v štátoch strednej Európy. Vzhľadom na súčasnú nepriaznivú ekonomickú situáciu vo svete, ktorá zapríčinila výrazný prepad na trhu úžitkových automobilov, rozhodli sa organizátori po rokovaní so Sdružením automobilového průmyslu a Svazem dovozců automobilů rozšíriť nomenklatúru nastávajúceho ročníka Autotec 2010 o kategóriu osobných automobilov – čiže vziať pod svoje krídla aj Autosalón.
Oveľa širšie portfólio vystavovateľov tak má prilákať do areálu výstaviska v Brne viac návštevníkov. Pre verejnosť je Autotec / Autosalón prístupný od 5. do 10. júna a my vám už dnes môžeme predstaviť niektoré exponáty z výstavného areálu. Začnime medzi osobnými automobilmi.
Rumunská značka Dacia vstupuje svojím modelom Duster do segmentu kompaktných SUV, čo je pre ňu úplne nové teritórium. Dobrú reklamu urobil už v zimných mesiacoch majster sveta F1 Alain Prost, ktorý s upraveným Dusterom úspešne absolvoval zimný seriál pretekov na snehu. Dacia Duster meria na dĺžku 4,3 metra a vymysleli ho na jazdu v meste i v teréne. V ponuke je s pohonom predných aj všetkých kolies, pričom vyniká obratnosťou. Svetlá výška je 20 cm, čo dovoľuje dobrú priechodnosť terénom. Pod kapotou je k dispozícii benzínový motor 1,6 alebo dieselový 1,5 vo dvoch výkonových verziách.
Renault myslí najmä na letnú sezónu a predstavuje dva konvertibilné modely: Mégane Coupé-Cabriolet a Renault Wind. Na našom webovom portáli sme ich už predstavili – odporúčame preklik cez logo Renault. Ďalším hodným obdivu je Clio Renault Sport Gordini s charakteristickými bielymi pásmi na karosérii.
Značka Škoda prišla do Brna silne vyzbrojená, pričom českú výstavnú premiéru absolvovali športové verzie Fabia RS v podobe hatchbacku a kombi. Novinka z Mladej Boleslavi v sebe nezaprie inšpiráciu úspešným súťažným špeciálom Fabia Super 2000, ktorý dominuje v pretekoch rely. Pohon obstaráva benzínový štvorvalec 1,4 TSI s dvojitým preplňovaním (mechanický kompresor a turbo), ktorý dosahuje výkon 132 kW (180 k), pričom využíva sedemstupňovú automatickú dvojsojkovú prevodovku DSG. Návštevníkov sa snaží prilákať aj limitovaná edícia modelu Yeti Champion, ktorá oproti štandardnej verzii má športové sedadlá.
Oproti stánku Škody predstavil v Česku prvýkrát v histórii svoju európsku expozíciu kórejský Hyundai. Videli ju aj návštevníci jarného salónu v Bratislave, pričom v Brne bola jej rozloha 1000 m2. Z hľadiska objemu výroby je Hyundai piatym najväčším producentom áut na svete a  návštevníci môžu vidieť v českej premiére modely i30 s upraveným dizajnom a Santa Fe, ktorý je najpredávanejším SUV v Česku. Okrem toho je na ploche kompletná ponuka kórejskej značky, ale tiež fascinujúci koncept Hyundai i-flow (na snímke vpravo). Ten predstavujú u našich západných susedov v premiére a môžeme usudzovať, že takto nejako bude vyzerať budúca ponuka vo vyššej strednej triede. Štúdia meria na dĺžku 4,8 m, vyniká moderným dizajnom a predovšetkým hybridnou poháňacou sústavou s dieselovým agregátom. Priemerná spotreba by mala byť okolo troch litrov na 100 km (úroveň emisií CO2 len 85 g/km). Ďalšie fotografie nájdete v našej galérii.
Keďže značka Hyundai je oficiálnym partnerom  nadchádzajúceho svetového šampionátu 2010 vo futbale, nečudo, že na výstave Autotec / Autosalón 2010 sa pohyboval aj oficiálny maskot majstrovstiev sveta Zakumi.
No prejdime do pavilónu V, kde majú prevahu nové autobusy, ale časť z plochy patrí aj nákladným automobilom Tatra, Avia a Iveco. Talianska značka ponúka klientom od úžitkových a menších nákladných áut, či ťahač Stralis aj niekoľko autobusov. Iveco má skutočne široký záber a hoci pôvodne český importér dlho zvažoval účasť na tomto podujatí, napokon - po dohode s turínskou centrálou - zvážili, že si to ich klienti zaslúžia. Veď Iveco ukazuje v Brne svoje produkty nielen českým, ale aj slovenským zákazníkom.
Paleta úžitkových automobilov Iveco je jedna z najpestrejších na trhu. Pokrýva všetky hmotnostné kategórie – od 3,5 tonového modelu Daily, až po desaťkrát ťažší Trakker 8x8. Ľahké úžitkové vozidlá Daily, stredne ťažké Eurocargo a ťažký nákladný automobil Trakker sú v ponuke tak so zadným pohonom, ako aj s pohonom všetkých kolies – na prácu v lomoch i na staveniskách. Pochopiteľne, vystavené vozidlá reprezentujú iba malú vzorku z početného množstva rôznych konfigurácií modelov Iveco. Raritou je Daily Electric, ako aj akčné modely Eco Daily, Eurocargo a Stralis.
Aktuálnu ponuku Daily rozšíril nový variant s hmotnosťou 7 ton, ktorý uvezie 4,7 t. Základom spoľahlivosti je podvozok s odolným rámom a špičkové motory. Daily využíva moderné dieselové štvorvalce s objemom 2,3 a 3 litre. Emisné normy Euro 6, ktoré vstúpia do platnosti v roku 2014, spĺňa už dnes motor Natural Power na zemný plyn. Daily Electric s celkovou hmotnosťou 3,5 a 5 ton patrí do kategórie vozidiel bez emisií.
Nákladné automobily strednej triedy zastupoval na stánku Iveco model Eurocargo v kategórii od 7,5 do 18 ton. Považujú ho za typický dopravný prostriedok na rozvoz tovaru, pričom verzia 4x4 zvládne i náročné podmienky prepravy. Motory Tector so 4  alebo 6 valcami dopĺňa Tector CNG s tichým chodom a mimoriadne nízkou hladinou emisií. Prevodovky sú s 5, 6 alebo 9 stupňami, okrem toho je k dispozícii aj 6° automatizovaná prevodovka Eurotronic a sortiment dopĺňa 5° hydrodynamická automatická prevodovka. Iveco Eurocargo si môžete objednať s krátkou kabínou, prípadne s úpravou na spanie alebo so štyrmi dverami.
V spolupráci s významnými zákazníkmi niekoľkých krajín sú v súčasnosti rozsiahle testy auta s paralelným hybridným pohonom (diesel – elektrina). Táto verzia bude vhodná najmä na mestské aglomerácie.
K ťahačom Stralis pribudli štvornápravové podvozky s konfiguráciou náprav buď 8x2x4 alebo 8x2x6. Paleta pohonných jednotiek pre Stralis je pestrá: Cursor 8 (228 kW/310 k – 265 kW/360 k), Cursor 10 (309 kW/420k a 330 kW/450 k) a Cursor 13 (368 kW/500 k a 412 kW/560 k), všetky sa dajú kombinovať so 16-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo s 12-stupňovým Eurotronicom. Kabíny sú dostupné ako krátka denná, dlhá spacia a luxusná Active Space.   
Špecialistom pre najťažšie práce v lomoch a na staveniskách je Iveco Trakker. Na plnenie najnáročnejších pracovných úloh ho predurčuje výnimočne robustný podvozok. Zákazník si môže vybrať dvojnápravové modely s pohonom 4x2 alebo 4x4, gtrojosové verzie so 4 alebo 6 poháňanými kolesami a tiež štvornápravové s konfiguráciou 8x4, resp. 8x8. To už sú vozidlá, ktoré prejdú skutočne všade. Základ masívneho potenciálu tvoria motory Cursor 8, resp. Cursor 13 s výkonom až do 373 kW/500 k spojené so 16-stupňovou manuálne ovládanou prevodovkou alebo 12-stupňovým automatizovaným systémom Eurotronic. Navyše pre motor Cursor 13 ponúka výrobca 16-stupňový Eurotronic so softvérom, vyvinutým špeciálne pre prácu v teréne. Tandemové poháňané nápravy môžu mať i redukcie v nábojoch kolies, čo zaručuje dobrú trakciu mimo vyasfaltovanej cesty.
Ani tradičný domáci výrobca nákladných automobilov značky Avia z Prahy Letňan na veľtrhu v Brne nechýbal. Hoci trh nákladných áut nielen v Česku, ale aj na Slovensku a v ďalších štátoch sa musí spamätať z najhlbšej krízy, Avia má aj teraz plné ruky práce s vývojom a prípravou výroby nových projektov.      
Po strategickom spojení so silným zahraničným partnerom (Avia sa pred tromi rokmi stala členom korporácie Hinduja Group) mieri Avia späť na svetové trhy nákladných vozidiel a intenzívne pracuje na rozšírení portfólia svojich produktov. Aj účasť v Brne je svedectvom tejto skutočnosti. Svoju prezentáciu na Morave podriadila hlavnému cieľu – potvrdiť fakt, že v Česku dokážu i dnes vyrábať kvalitné nákladné vozidlá.
Avia je jediný výrobca nákladných áut, ktorý poskytuje záruku na prehrdzavenie karosérie počas 8 rokov. Kvalitu svojich vozidiel Avia ešte podčiarkuje troma rokmi záruky na celé vozidlo bez obmedzenia kilometrov.
Dokonalá kvalita vozidiel s klasickým pohonom však nie je jediným výrobným programom v Avii. Významným projektom, rozširujúcim portfólio produktov je spolupráca s výrobcom áut na plne elektrický pohon - spoločnosťou Smith Electric Vehicles. Letňanská automobilka je výhradným dodávateľom podvozkov s kabínou, na ktoré Smith montuje elektrický pohon.
Na voľnej ploche nás zaujala predĺžená Scania s domiešavačom, ktorý má na prvý pohľad väčší objem, než sú tradičné „rakety“. A takisto je netradičným riešením päť náprav, pričom tretia a štvrtá sú poháňané a piata je natáčacia, respektíve je možné nadvihnúť ju. To sa vyplatí na ceste, ak je vozidlo prázdne, ako aj v teréne (na stavbe), ak sa potrebuje dostať von pri zapadnutí. Bližšie podrobnosti okolo tohto unikátneho vozidla nám ochotne poskytli obchodný riaditeľ VS-mont Ing. Richard Adamec a obchodný zástupca Scanie Jiří Gábriš.
Celý vtip spočíva v tom, že ku štvornápravovému sklápačkovému podvozku Scania (8x4) upravenému na špeciálny ťahač je na tesno pripojený jednonápravový náves s domiešavačom a spolu tvoria jazdnú súpravu s celkovou hmotnosťou 42 ton v CZ (v SK 40 ton) oproti klasickému štvornápravovému podvozku (8x4) s celkovou hmotnosťou 32 ton. Ťahač s návesom tvorí kompaktný päťnápravový podvozok (10x4). Náprava návesu je preto samonatáčacia (pri spiatočke aretovaná do priamej polohy) aj zdvíhacia (aj pri plne naloženom vozidle) a šofér ju ovláda tlačidlom z kabíny.
Pri rozvážaní betónu potrebuje menší 9 m3 domiešavač na klasickom podvozku so štyrmi nápravami 133-krát absolvovať 40 km (tam i späť), aby previezol tisíc kubíkov betónu, kým predĺžený 12 m3 domiešavač na päťnápravovom podvozku to zvládne na 91x. Využiteľný objem domiešavača je v prvom prípade 7,5 m3, kým v podobe jazdnej súpravy je to 11 kubíkov. Návratnosť takejto investície je už po absolvovaní 45 000 km – ak vychádzame z uvedených prepočtov. Na Slovensku budú mať netradičný ťahač s domiešavačom betónu na piatich nápravách čoskoro vo Sverepci vo firme MRA – ako prví u nás.
Výhodou pre majiteľa tejto netradičnej súpravy (10x4, 10x6, 10x8) je možnosť pripájania tohto netradičného ťahača (8x4, 8x6, 8x8) k niekoľkým jednonápravovým návesom s rôznymi nadstavbami ako je sklápač, domiešavač alebo valník, a tým efektívnejšie investovanie financií.
Jedným z prekvapení veľtrhu Autotec je nový ľahký autobus Isuzu Citimark. Konštruktéri moderného tureckého závodu Anadolu Isuzu Outomotive vyvinuli úplne nový typ autobusu, ktorý spĺňa prísne kritériá európskych parametrov. Kompaktný, čiastočne nízko podlažný prímestský autobus pre 72 osôb predstavuje výhradný importér pre Českú republiku, spoločnosť Turancar CZ. Nízka cena, ekonomická prevádzka, kvalitné spracovanie i atraktívny vzhľad sú jeho charakteristické vlastnosti.
Ivan Václavík






späť



12.12.2010 19:00:51
Ivan to je z tej vystavy Tatier z Brna? Nikde som Vsak nevidel Tatru 8 tazv. "Hegmotor" Co to nikto nema? a Z veteranov sa hovori o kadecom, ale Praga, ze vyrabala osobaky vie asi tiez malokto. PAmatas sa na moju Praga-piccolo? Tu som este nikde nevidel a bol to rocnik 1930. Teraz lutujem, ze som ju predal (neviem kde by som ju skladoval) a, ze nemam z nej ziadne fotografie. Predsav si, ze by som teraz vytiahol foto y parkoviska presscentra na MS 1969 v Brne. Asi by to boli pre niekoho soky. A co to lepenie tej pneumatiky? 32 flakov! Dodnes je moja dusa v servise v Hustopecich. Boli to naozaj pekne roky! Zdravi JL.
12.12.2010 19:00:08
Ivan to je z tej vystavy Tatier z Brna? Nikde som Vsak nevidel Tatru 8 tazv. "Hegmotor" Co to nikto nema? a Z veteranov sa hovori o kadecom, ale Praga, ze vyrabala osobaky vie asi tiez malokto. PAmatas sa na moju Praga-piccolo? Tu som este nikde nevidel a bol to rocnik 1930. Teraz lutujem, ze som ju predal (neviem kde by som ju skladoval) a, ze nemam z nej ziadne fotografie. Predsav si, ze by som teraz vytiahol foto y parkoviska presscentra na MS 1969 v Brne. Asi by to boli pre niekoho soky. A co to lepenie tej pneumatiky? 32 flakov! Dodnes je moja dusa v servise v Hustopecich. Zdravi JL.





Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.