Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
História v pohybe (10.05.2010)

Presne pred šesťdesiatimi rokmi, na jar roku 1950 vznikla Sociedad Española de Automóviles de Turismo – vo svete známa ako SEAT. Spoločnosť oficiálne založili 9. mája 1950. Na hlavné mesto Katalánska nepadla voľba náhodou – Barcelona bola od začiatku 20. storočia centrom automobilizmu v Španielsku. Sídlili tu domáci výrobcovia (Hispano-Suiza, Elizalde), ale aj zahraniční (Ford Motor Ibérica, General Motors Peninsular). Mesto malo v tom čase silné priemyselné zázemie a dostatok kvalifikovaných pracovníkov.
Montážna linka ožila v máji 1953 a prvý SEAT z nej zbehol 13. novembra. Bol to model 1400A, impozantný sedan s pohonom zadných kolies, vpredu uloženým štvorvalcovým motorom s výkonom 44 konských síl, ktorý bol historickým ekvivalentom súčasného modelu Exeo.
Zásluhou bohatej minulosti sa dnes španielsky výrobca automobilov pýši jedinečným charakterom a jasnou stratégiou s dynamickou ponukou modelov,  špičkovou technológiou a športovým dizajnom. V Technologickom centre v Martorelli sa sústreďujú intenzívne práce na budúcnosti – koncept SEAT IBE umožňuje urobiť si predstavu aké príťažlivé budú vozidlá SEAT v čase elektromobilov.
“SEAT smeruje priamo k ďalšej kapitole svojho vývoja. Uvedením modelu Ibiza ST a novej generácie modelu Alhambra na jeseň 2009 je ponuka modelov SEAT najmodernejšia v histórii značky,” hovorí prezident spoločnosti SEAT James Muir. “Vychádzame v ústrety najrôznejším požiadavkám zákazníkov, zároveň však vždy dodávame vozidlá s jedinečným charakterom. Každý SEAT má nezameniteľný dizajn, športový charakter a inovatívnu technológiu. Predstavuje výborný pomer ceny a úžitkovej hodnoty.”
Uvedením novej verzie MPV Alhambra na jeseň tohto roku ukončí SEAT modernizáciu celého modelového radu. V ponuke bude teda päť modelov – Ibiza, Leon, Altea, Exeo a Alhambra – so širokou paletou karosérií a motorov. Športového ducha predstavujú výkonné verzie s označením FR a Cupra. Rovnako úspešný je SEAT aj pokiaľ ide o úsporné technológie – verzie Ecomotive patria medzi najúspornejšie vo svojej triede.
SEAT dokáže splniť tie najrozmanitejšie zákaznícke požiadavky, od emisií CO2 len 98 gr/km v prípade modelu Ibiza Ecomotive, ktorá má výkon 50 kW (80 k) a spotrebu len 3,7 litra na 100 km, až po vrcholný výkon 195 kW (265 k) pri Leone Cupra R.
Alhambra predstavuje vo svojej triede lídra s priemernou spotrebou 5,5 litra. A na Autosalóne 2010 v Ženeve zaujalo návštevníkov kompaktné športové kupé IBE. Toto je stelesnením predstavy automobilky SEAT, ako bude vyzerať v čase elektromobilov vozidlo so špičkovým dizajnom.
SEAT získal zvučné meno integráciou do skupiny VW a dnes už ponúka širokú škálu modelov s domácim dizajnom, silnou osobnosťou a duchom Stredomoria. Začlenením do veľkej skupiny (kam patrí aj česká značka Škoda) profituje SEAT zo spoločných investícií do výskumu a vývoja, pričom zároveň získal prístup ku špičkovým technológiám a cennému know-how vo viacerých oblastiach.
No vráťme sa ešte celkom na začiatok. Projekt SEAT sa po niekoľkých neúspešných pokusoch nakoniec rozbehol v roku 1948 vďaka iniciatíve vlády a združenia súkromných investorov. Z rokovaní s viacerými zahraničnými výrobcami napokon vzišla dohoda s talianskou automobilkou FIAT, čo sa udialo presne pred šiestimi desaťročiami. Hlavné slovo mali Taliani a španielska značka sa ponevierala na okraji priepasti.
zvrat v španielskom automobilovom priemysle znamenal až model Ibiza, uvedený v roku 1984. Bolo to prvé skutočne domáce vozidlo, vytvorené automobilkou SEAT, pod ktorého dizajn sa podpísal Giugiaro a pohonný agregát pochádzal od značky Porsche. Model pomenovali podľa stredomorského ostrova. Stalo sa tak po tom, ako vtedajší prezident VW Dr. Carl H. Hahn presvedčil socialistického premiéra Felipe Gonzálesa o pozitívach privatizácie značky SEAT. Skupina Volkswagen z Wolfsburgu získala 18. júna 1986 počiatočný balík 51 percent akcií. Krátko pred Vianocami toho istého roku zvýšila svoj podiel na 75 percent. V rovnakom čase sa začal aj (pre SEAT veľmi dôležitý) export. Prvé modely SEAT Ronda smerovali prekvapujúco do Holandska. V roku 1989 sa rozhodlo vedenie kúpiť ďalšie akcie do výšky 99,9% a VW začal stavať nový závod v Martorelli so zámerom, že bude hlavným výrobným závodom značky a jedným z najmodernejších na kontinente. Predovšetkým vďaka dobrej reputácii Ibizy, ktorej celkovo vyrobili vyše 500 000 kusov, začali európski spotrebitelia vnímať značku SEAT ako symbol originality.
Na autosalóne v Barcelone v roku 1991 predstavili verejnosti sedan Toledo s trojpriestorovou karosériou od Giugiara. V tom čase bola Ibiza štvrtým najpredávanejším vozidlom v Španielsku.  
Letné olympijské hry 1992 v Barcelone boli pre SEAT jedinečnou príležitosťou, ktorej sa automobilka chopila a stala sa hlavným dodávateľom vozidiel pre organizátorov olympiády. Takmer 2 000 kusov automobilov Toledo šírilo dobré meno značky SEAT. Krátko po olympiáde, 22. februára 1993, španielsky kráľ Juan Carlos  a nový prezident Volkswagen Group Dr. Ferdinand Piëch slávnostne otvorili závod v Martorelli. Jedna z najmodernejších automobiliek v Európe vznikla na 3 miliónoch štvorcových metroch zelenej plochy za necelých 34 mesiacov. Ako prvé opustili montážne linky Ibiza druhej generácie a sedan Cordoba.
Uvedenie prototypu MPV Alhambra v roku 1995 jasne presvedčilo, že SEAT plánuje vziať vývoj áut plne do svojich rúk. Alhambru i jej dvojičky VW Sharan a Ford Galaxy montovali v portugalskom závode v Palmela, prvom výrobnom závode mimo Španielska. V roku 1996 sa objavili dva nové deriváty úspešnej Ibizy – dvojdverová Cordoba SX a dodávka Inca. A nasledujúci rok predstavili prvú športovú Ibizu s prívlastkom Cupra. Tá odštartovala novú éru v kategórii výsostne športových modelov španielskej značky.
Snímky sú z archívu automobilky SEAT







späť








Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.