Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPeugeotPontiac
PorscheQorosRace of Champ
RenaultRolls RoyceSAAB
SEATShellSkoda
SlovakiaRingsmartSpyker
Ssang YongSubaruSuzuki
TataTatraTesla
ThinkToyotaTrabant
VolkswagenVolvoWiesman
NOVINKY
38 História značky SAAB (03.12.2020)

Len necelých 70 rokov (1945 – 2012) existovala automobilka SAAB (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) a je jednou z mála automobiliek, ktoré takto skončili v období po druhej svetovej vojne. Prvý automobil so značkou SAAB pochádza z roku 1946, keď vyrobili model Ur-SAAB. Verejnosti ho predstavili v roku 1947. Od roku 1949 niesol označenie SAAB 92, pričom jeho aerodynamické línie už vtedy pripomínali príbuznosť s leteckou výrobou. Lietadlá vyrábal SAAB od roku 1937.
SAAB 92 mal malý dvojtaktný motor s dvoma valcami, ktorého objem bol 764 cm3 a výkon 25 koní. V roku 1955 nastúpil SAAB 93, vybavený trojvalcovým (avšak stále dvojtaktným) motorom.
V 50-tych rokoch vyvíjal SAAB aj malé, ľahké športové auto nazvané Sonett. Prvú generáciu Saabu Sonett predstavili na salóne v Štokholme v roku 1955, pričom ju ďalej vyvíjali až do roku 1957. V nasledujúcich rokoch potom dve generácie tohto modelu uchvátili najmä športovo založených priaznivcov švédskej značky.
Prvým automobilom, ktorý exportovali zo Švédska do cudziny, bol SAAB 93, pričom hlavným teritóriom odbytu sa stala Severná Amerika. Stalo sa tak na sklonku 50-tych rokov. Z tohto modelu vyrobili v rokoch 1955 – 1960 dovedna 52 000 exemplárov.
Čoskoro nasledoval SAAB 96, ktorý má v pôvodnom rodnom liste zapísaný rok 1960. Veľmi rýchlo sa stal legendou a v priebehu nasledujúcich 21 rokov z neho vyrobili 550 000 kusov. V tom je započítaná aj verzia kombi, odlíšená číslom 95. Je zaujímavé, že v Saabe 95 už vtedy nechýbal ani tretí rad sedadiel. Treba tiež spomenúť, že už v roku 1966 dostal SAAB 95/96 štvortaktný motor V4 Ford s výkonom 62 – 68 koní. Od roku 1969 prišiel na trh SAAB 96 s obdĺžnikovými reflektormi. Modely 95/96 boli vo výrobe až do roku 1980.
No vráťme sa na začiatok výroby automobilov so značkou SAAB. Koncern priradil od roku 1949 k výrobe lietadiel i automobily preto, aby zabezpečil prácu pre svojich zamestnancov. Podobne ako spoločnosti Bristol, Heinkel a Messerschmitt aj SAAB sa vzhľadom na nižší dopyt po vojenských lietadlách s ukončením II. svetovej vojny preorientoval na produkciu automobilov.
Prvé vozidlá značky SAAB tak boli vytvorené leteckými a aerodynamickými expertmi. Pod návrhy prvých karosérií boli podpísaní Gunnar Ljungström a Sixten Sasonover, v ktorývch dizajnérskom oddelení vznikli nákresy i hlinené a neskôr drevené makety. Odpor vzduchu prvých modelov bol taktiež testovaný v aerodynamickom tuneli.
Prvý prototyp automobilu SAAB s továrenským označením 92001 bol dokončený v roku 1946. Jeho koeficient odporu vzduchu 0,30 bol úplne najnižší, aký v tých rokoch automobil mal. V roku 1947 boli vyrobené ďalšie tri prototypy, ktoré sa vozidlu 92001 podobali len vonkajším vzhľadom. Ich mechanické časti však dostali rad zmien. Novinárom prototyp predviedli 10. júna 1947 po absolvovaní 100 000 kilometrov. Pod kapotou bol inštalovaný dvojtaktný dvojvalec uložený naprieč, ktorý poháňal predné kolesá. Predaj tohto auta, označeného SAAB 92, sa začal v decembri 1949.
Prvým autorizovaným predajcom automobilov značky SAAB sa stala spoločnosť Philipsons Automobil AB, ktorá pomohla financovať rozjazd výroby zaplatením zálohy na 8 000 objednaných kusov. Na začiatku výroby vznikli len štyri autá denne, takže do konca roku 1948 fabrika dodala iba 1 246 vozidiel SAAB 92. Po zhotovení 5 300 automobilov predstavila spoločnosť SAAB v decembri 1952 typ 92 s upravenou karosériou. Bolo zväčšené zadné okno a novinkou bolo také veko batožinového priestoru. U predchádzajúcich automobilov bol totiž prístupný výhradne od zadných sedadiel. Dne 6. března 1954 sjel z výrobní linky desetitisící vůz. Do ukončení produkce vzniklo celkem 20 128 exemplářů.
V lete 1955 nahradili typ 92 modelom Saab 93. Karoséria zostala nezmenená, pohon nového auta však zaisťoval dvojtaktný trojvalcový agregát. Pohonná jednotka mala zdvihový objem 748 cm³ s maximálnym výkonom 24,3 kW pri 4 200 ot./min a nebola už uložená naprieč. Výrobu ukončili po dodaní 1 768 kusov v roku 1960.
V tom istom roku 1960 sa začala sériová výroba typu Saab 96, ktorý na začiatku výroby poháňal trojvalcový motor so zdvihovým objemom 841 cm³ a maximálnym výkonom 28,0 kW pri 4 250 ot./min. Vzhľadom na pokles záujmu o autá s dvojtaktným motorom bol od roku 1967 do modelu SAAB 96 montovaný štvortaktný štvorvalcový motor Ford Taunus s objemom valcov 1 498 cm³. Jeho maximálny výkon dosahoval 50 kW pri 5 500 ot./min. Od roku 1968 sa automobily SAAB dodávali výhradne so 4-taktnou pohonnou jednotkou. Pôvodná karoséria zostala bez väčšej zmeny až do ukončenia výroby v roku 1980. Typové označenie Saab 95 patrilo verzii kombi.
Už v roku 1968 obohatil sortiment továrne typ Saab 99 s úplne novou karosériou a 4-valcovým motorom Triumph s ventilovým rozvodom OHC. Od roku 1969 sa na želanie dodával so vstrekovaním paliva. Saab 99 bol vybavený stieračmi na svetlometoch, kotúčovými brzdami na všetkých kolesách, výduchmi ventilácie s prúdením chladnejšieho vzduchu na obličaj pasažierov, ktorý bol oddelený od teplého vzduchu na predné a bočné okno, na nohy a zadné sedadlá. Spínacia skrinka sa nachádzala na stredovom tuneli medzi radiacou pákou a ručnou brzdou, aby sa zabránilo zraneniu po náraze kolena na kľúčik v zapaľovaní a SAAB priniesol ešte ďalšie priekopnícke riešenia.
Sportový imidž automobilky SAAB pomohli vytvárať manželia Erik a Pat Carlssonovci. Trojvalcový SAAB 96 so zvislo orientovanou maskou, pilotovaný Erikom Carlssonom, vyhral rely Monte Carlo v rokoch 1962 a 1963. Výrobe športových vozidiel sa však SAAB venoval len okrajovo. Prvý športový automobil vznikol podľa návrhu Rolfa Melldeho viac-menej na základe záujmovej činnosti, než ako súčasť výrobného plánu. Tento automobil zostavili na podvozkovej skupine Saabu 93 s pohonom dvojtaktného trojvalcového motoru o výkone 42,7 kW pri 5 000 ot./min. Pod názvom Saab Sonett Super Sport ho predstavili na autosalóne v New Yorku. Zrýchlením z 0 na 100 km/h za 12 sekúnd a s maximálnou rýchlosťou 200 km/h na verejnosti zapôsobil, avšak v roku 1956 zostrojili len sedem prototypov.
Do sériovej výroby potom zaradili typ Saab Sonett II, ktorý predstavili v roku 1966 ako dvojsedadlové kupé s dvojtaktným trojlitrovým motorom o výkone 44,1 kW pri 5 200 ot./min. V roku 1967 ho nahradili štvordobým vidlicovým štvorvalcom z nemeckého auta Ford Taunus 12M. Jeho zdvihový objem 1 498 cm³ zaručoval maximálny výkon 47,8 kW pri 6 000 ot./min. Výrobu ukončili v roku 1970 s celkovou produkciou 1 768 kusov.
V tom istom roku spustili výrobu športového auta Saab Sonett III (foto v úvode článku) podľa talianského návrhára Sergio Coggiola. Aj tretí Sonett poháňal motor z Fordu Taunus 12M a tento model bol určený predovšetkým pre klientelu v USA. Do roku 1974 vyrobili 8 368 kusov Saabu Sonett III.
V roku 1969 sa SAAB zlúčil s firmou Scania a do roku 1995 sa spoločnosť menovala Saab-Scania. Automobilová divízia sa v roce 1989 od koncernu oddelila a v roku 1990 odkúpila 51% tejto divízie americká spoločnosť General Motors za 600 miliónov $ s opciou na kúpu zvyšných 49 % akcií v priebehu ďalších 10 rokov. Odvtedy vyrábané vozidlá používali spoločnú podvozkovú platformu s firmou Opel. Sídlo pre výrobu aut bolo v meste Trollhättan.
Medzi zaujímavosti patrí skutočnosť, že prvé tri roky výroby mali Saaby výlučne zelenú farbu – vraj preto, lebo firma mala po vojne na skladoch veľké zásoby tejto farby.  SAAB patril medzi niekoľko málo automobilových značiek zo západnej Európy, ktoré sa predávali v krajinách východného bloku (vrátane Česko-Slovenska). V januári roku 2012 sa značka SAAB stiahla z automobilového trhu a jej automobily dnes stretnete v premávke už len výnimočne.
(Zdroj: Wikipedia)







späť












Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.