|
|
|
|
|
|
NOVINKY |
Horela Tesla a hasiči sa mohli zblázniť (15.11.2019)
Požiare elektromobilov prinášajú niekoľko problémov, ktoré u spaľovacích motorov nie sú. Ukázala to októbrová nehoda, pri ktorej v Rakúsku havaroval vodič Tesly a okamžite na to auto vzplanulo.
Vodič prežil, ale Tesla sa hasila ťažko. Pokúšalo sa o to 50 hasičov, spotrebovali 11-tisíc litrov vody a nakoniec to museli vyriešiť netradičným spôsobom... Auto musel bager ponoriť na tri dni do špeciálneho hasiaceho kontajnera. Informácie priniesol server denníka Kronen Zeitung.
Vodič Dominik Freymuth sa v októbri 2019 vydal z Mníchova do Salzburgu. Počas cesty ale nabúral autom do stromu a jeho Tesla začala horieť. Život mu zachránili dvaja vodiči z prechádzajúcich áut a následne bol hospitalizovaný v nemocnici.
Keď hasiči dorazili na miesto, luxusná Tesla už bola v plameňoch; informujú o tom aj stránky tirolských hasičov. Akcia bola, podľa slov veliteľa hasičského zboru v Kitzbüheli Bernharda Geislera, oveľa zložitejšie ako u áut so spaľovacími motormi.
Elektromobily totiž obsahujú lítium-iónovú batériu, ktorá sa skladá z veľkého množstva článkov. Akonáhle je jeden poškodený, dôjde k sérii elektrických skratov, ktoré požiar neustále rozširujú.
Podľa výrobcu je na uhasenie Tesly potrebných asi 11 000 litrov vody; na porovnanie: priemerná hasičská autocisterna má objem asi 8-tisíc litrov vody.
Elektromobily majú tiež batériu v spodnej časti vozidla, čo poriadne komplikuje prácu hasičov.
Špeciálny kontajner vozidlo chladil počas 72 hodín, keďže elektromobil mohol vzplanúť aj tri dni po požiari. Auto teda vložili bagrom do kontajnera a zaplavili ho vodou, aby znovu nezahorelo. Voda z kontajnera musela byť po akcii ekologicky zlikvidovaná, pričom rovnaký osud čakal aj pôdu na mieste nehody. Hrozila totiž jej kontaminácia kyselinami z batérie, ktoré by sa cez ňu mohli dostať do podzemných vôd.
Komplikácie tiež nastávajú s likvidáciou už zničeného auta. Každý dovozca alebo výrobca je síce povinný si vozidlo vziať späť bez ohľadu na jeho stav. Avšak firma, na ktorú Tesla problémy s likvidáciou auta previedla, sa vyjadrila, že zatiaľ nemá potrebné osvedčenie od ministerstva.
Teda elektrické automobily nie sú až také úžasné, ako sa to všeobecne prezentuje. Je nepochopiteľné, že takú hlúposť môže vôbec niekto propagovať. Ak si predstavíme, že všetky osobné autá na Slovensku budú na elektriku, pričom priemerný počet najazdených kilometrov za rok bude 15 000, priemerná spotreba pri jazdení priemernou rýchlosťou 70 km/h bude 15 kW, tak bude spotreba elektrickej energie taká, že je potrebný neustály výkon 900 MW. Ale pretože všetci budú dobíjať autá zrejme večer, tak bude potrebný okamžitý večerný a nočný výkon asi 2 500 MW. Ak má jeden blok v Mochovciach výkon 440 MW, tak treba postaviť asi 5 nových blokov, teda 2 nové elektrárne ako sú Mochovce. Treba mať na mysli, že na taký večerný výkon nie je dimenzovaná elektrická sieť, trafostanice....
Ak na benzínovej stanici natankujete benzín za 10 minút, tak pri dobíjaní batérií aut, ktoré trvá približne 4 hodiny, je potrebné postaviť 24-krát viac dobíjacích staníc, ako je súčasných benzínových staníc. Otázne je, kde ich postavíme len na Slovensku. Predpokladajme, že batérie vydržia len asi 200 000 km, potom ich treba vymeniť. Ale cena batérie je ako polovica auta. kto si to môže dovoliť? Okrem toho propagátori elektromobilov zabúdajú pripomenúť, že batéria musí byť stále v teple. Teda v zime musíte mať garáž a udržiavať teplotu asi na 20°C, ináč batériu zničíte o niečo skôr. Ak by ste ju na vonkajších parkoviskách počas zimy neustále zohrievali, beztak musí byť napojená na elektriku...
| |
|
späť
|
|
|
|
Copyright © 2009 Autoshow.sk |
Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o. |