|
|
|
|
|
|
NOVINKY |
Kontrolu oleja sa neoplatí podceniť (31.01.2019)
Auto prešpikované elektronikou môže byť dobrým pomocníkom, ale bezhlavo sa spoliehať na moderné technológie – to sa nemusí oplatiť. Týka sa to aj takej bežnej činnosti, akou je kontrola motorového oleja. Ako teda správne postupovať?
Jindřich Krejčí zo siete autoservisov ProfiAuto k tomu uvádza: „Vodiči sa, bohužiaľ, málokedy pozerajú pod kapotu a spoliehajú sa len na elektroniku. To však môže byť chyba, pretože snímače a realita sú dve rozdielne veci. I keď sa často sťažujeme na nespoľahlivú elektroniku, tak s prihliadnutím na naše pohodlie radi dôverujeme práve ukazovateľom počítača.“
Ide o to, že počítač vyšle vodičovi pokyn až vtedy, keď je hladina oleja už skutočne nízka. To môže viesť k nasatiu vzduchu do olejového čerpadla a motor bude chvíľu pracovať na sucho. Kontrolka na palubnej doske v skutočnosti informuje vodiča o nízkom tlaku v mazacej sústave, čo nie je to isté ako nízky stav oleja.
Podľa rôznych návodov a odporúčaní by mala byť hladina oleja niekde v strede medzi minimálnou a maximálnou hranicou, ktorú ukazuje mierka. Ale je to tak aj v skutočnosti? Olej je dôležitý nielen pre motor, avšak veľké množstvo oleja dokážu nasávať aj turbodúchadlá a výdatným olejovým kúpeľom nepohrdne ani napríklad variátor.
„Preto je lepšie mať oleja viac, najlepšie čo najbližšie k maximálnej úrovni. A hlavne je dôležité pravidelne kontrolovať jeho stav a reagovať na jeho úbytok,“ dodáva Jindřich Krejčí.
A ako si správne overiť úroveň hladiny oleja? Motor vozidla by mal byť rozohriaty, ale nie zase po nejakej ostrej a divokej jazde. Najlepšie je počkať približne 11 až 20 minút po vypnutí motora. Potom vybrať mierku, utrieť ju handričkou, vsunúť ju späť, opätovne ju vybrať a odčítať hladinu oleja. Aby bolo meranie spoľahlivé, nemalo by auto stáť v klesaní alebo stúpaní.
| |
|
späť
|
|
|
|
Copyright © 2009 Autoshow.sk |
Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o. |