Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Od kolesa k pneumatike (21.01.2019)

Vznik kolesa, jedného z najdôležitejších vynálezov všetkých čias, je dodnes zahalený závojom tajomstva. Nevedno kto, kde a kedy presne zostrojil prvé koleso. Historici sa však zhodujú, že malo podobu vyplneného disku s otvorom uprostred. Koleso sa postupne vyvíjalo a na jednoduchom drevenom disku sa neskôr objavili spice a ešte neskôr železná obruč.
Významným míľnikom vo vývoji kolesa sa stáva priemyselná revolúcia. Prvé pokusy, vynálezy a úspechy sa datujú do 19. storočia. Vznik pneumatík je veľmi úzko spojený s objavením kaučuku. V roku 1839 sa americkému chemikovi a vynálezcovi Charlesovi Goodyearovi náhodou na kaučuk vysypala prášková síra a tak sa mu podarilo objaviť vulkanizovaný kaučuk - gumu. Vznikol kvalitný materiál s dostatočnou pružnosťou a pevnosťou.
Guma sa stala nevyhnutnou súčasťou pre mnohé priemyselné odvetvia. V prvej polovici 19. storočia nahradil Angličan Thomas Hancock pôvodne používané železné obruče kolies kaučukovými. Prvú pneumatiku, podobnú dnešným, vynašiel Robert William Thomson, ktorú si v roku 1845 nechal aj patentovať. Thomson však svojím vynálezom predbehol dobu, vtedajšie dopravné prostriedky neboli natoľko rozšírené, aby jeho vynález získal praktické využitie a časom sa naň zabudlo. Ďalší patent na moderné, vzduchom plnené pneumatiky získal v roku 1888 John Boyd Dunlop. Koncom 19. storočia sa začalo s výrobou odnímateľných pneumatík, ktoré nepotrebovali lepenie.
Najvýznamnejšie zmeny nastali v 20. storočí. K vývoju prispeli obe svetové vojny a rozvoj motorizácie vojsk. Zníženú spotrebu paliva a vylepšenie priľnavosti priniesol vznik radiálnych pneumatík (vlákna kostry sú uložené kolmo k stredovej osi.) Do tohto obdobia mali všetky pneumatiky hladký povrch. Dezén nadobudli až v roku 1908 čím sa zlepšili jazdné vlastnosti, priľnavosť a najmä odvádzanie vody. V súčasnosti je dezén jedným z najviac sledovaných parametrov z hľadiska bezpečnosti jazdy.
Ani Slovensko nestálo bokom – 20. storočie sa u nás spája so vznikom spoločnosti Matador. „Začiatky boli spojené s Bratislavou - kde sa vyrábali gumové hadice a remene. Od roku 1925 sa spustila výroba pneumatík, vďaka ktorým značku poznáme dodnes. Koncom 40. rokov sa dopyt po nákladných pneumatikách zvyšoval, a tak spoločnosť vybudovala nový závod v Púchove a rozšírila výrobu. Tu dodnes vyrábame široký sortiment produktov pre domáci i zahraničný trh, pravda, dnes už pod širšími krídlami koncernu Continental. Zároveň sme hrdí na to, že aj my sme svojim dielom prispeli k vývoju v oblasti pneumatík,“ hovorí Juraj Ižvolt, marketingový riaditeľ Continental Barum, s. r. o. pre SR a ČR.
Dnes sídlia v Púchove dve spoločnosti, ktoré sa zaoberajú výrobou osobných aj nákladných pneumatík viacerých značiek, a to spoločnosti Continental Matador Rubber a Continental Matador Truck Tires. V septembri 2018 sa začal písať už 21. rok úspešného pôsobenia Continentalu v Púchove.
Zvýšená produkcia gumy a rozvoj priemyslu priniesli potrebu umelého syntetického kaučuku z ropy, uhlia a alkoholu. Dnešní výrobcovia pneumatík túto hmotu naďalej vylepšujú pridávaním rôznych prísad, a tým zlepšujú ich odolnosť a kvalitu.
Vývoj stále napreduje. Výrobcovia pracujú na zvyšovaní výkonnosti a bezpečnosti pneumatík, minimalizácii hlučnosti. Tiež na vývoji pneumatík šetrných k životnému prostrediu, ktoré vedia znížiť spotrebu paliva. Prevratnými objavmi sú Run-flat pneumatiky (umožňujú zachovanie konštantnej rýchlosti max. 80 km/h, aj napriek poklesu tlaku v pneumatike prepichnutím, či prerazením) či bezvzduchové, samonafukovacie alebo smart pneumatiky.







späť











Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.