Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPeugeotPontiac
PorscheQorosRace of Champ
RenaultRolls RoyceSAAB
SEATShellSkoda
SlovakiaRingsmartSpyker
Ssang YongSubaruSuzuki
TataTatraTesla
ThinkToyotaTrabant
VolkswagenVolvoWiesman
NOVINKY
Tichý zabijak má meno aquaplaning (15.06.2018)

Napriek odmietavému postoju výrobcov pneumatík jazdím celé leto na zimných. Pravda, nie bezhlavo, riskantne, ale plynulo a dynamicky. Pri jazde nemám žiadne problémy. Len musím rešpektovať, že zmes je mäkšia a teda v zákrutách by kolesá pri extrémnej (neprimeranej) rýchlosti neudržali auto bezpečne vo zvolenej stope. Pokiaľ však má dezén hĺbku približne do troch milimetrov, aj v zákrute je jazda bezpečná. Nielen na suchu, ale aj v daždi.
No je tu ešte jeden aspekt, kedy treba v lete na zimných pneumatikách výrazne zbystriť pozornosť. Sú to veľké prívaly vody na ceste. Po období horúčav prišli aj na Slovensko letné búrky a s nimi zvýšený počet dopravných nehôd. Na niektorých môžu mať v extrémnych podmienkach podiel, napríklad v hustom daždi, aj zimné pneumatiky „na dojazdenie“. Menšia hĺbka dezénu – ale to platí aj na letné pneumatiky – má totiž asi o pätinu nižšiu odolnosť voči aquaplaningu. Ba v zákrute hrozí ešte oveľa nebezpečnejší priečny aquaplaning – ako na to upozorňuje marketingový manažér spoločnosti Goodyear Dunlop Tires Slovakia Boris Tománek. Preto v takýchto prípadoch opatrnosti nie je nikdy nazvyš.
Stále platí, že hlavnou úlohou zimných pneumatík je dobrý záber na snehu a na klzkom povrchu v zime. Naopak, behúň letných pneumatík je konštruovaný tak, aby maximálne odvádzal vodu spod kolies pri vyšších rýchlostiach. Okrem iného má preto podstatne vyšší počet obvodových drážok, ktoré môžu pri niektorých zimných pneumatikách dokonca chýbať. Nielen behúň, ale aj zmes a celková konštrukcia letných a zimných pneumatík sa výrazne líšia, preto je logické, že zimné pneumatiky v lete môžu predstavovať veľké nebezpečenstvo pri jazde, ak nerešpektujete niektoré rozdielne vlastnosti. Samozrejme, zimné pneumatiky nemôžu zaručiť vyššiu bezpečnosť aj v lete. No pri rešpektovaní určitých daností ich môžete – najmä v suchých letných dňoch – úspešne dojazdiť.
A čo je aquaplaning? Najmä začínajúci motoristi o ňom síce počuli, ale nezažili situáciu, keď pneumatiky vozidla stratia kontakt s povrchom vozovky a idú iba po vodnom filme. Tu nejde o šmyk na mokrej vozovke, ale o úplnú stratu priľnavosti v dôsledku nedostatočného odvodu vody spod pneumatiky. Tomu zodpovedá aj nebezpečnosť tohto javu: výsledkom je totiž okamžitá a úplná strata kontroly nad vozidlom, sprevádzaná prudkým nárastom otáčok motora. Auto sa rúti jedným smerom a vodič nemá šancu korigovať ho. K aquaplaningu dochádza úplne nečakane, bez predchádzajúcich varovných signálov.
"Aquaplaning vzniká, keď sa skombinujú tri faktory - príliš veľa vody na vozovke, príliš vysoká rýchlosť a nedostatočne výkonné pneumatiky. Zatiaľ čo prvý z nich nemôžeme ovplyvniť vôbec a druhý v nečakanej situácii len čiastočne, keďže v niektorých situáciách aquaplaning vzniká náhle už pri rýchlostiach pod 70 km/hod, tretí rizikový faktor má každý vodič plne vo svojich rukách," poznamenáva Boris Tománek.
Rokmi odskúšaná skúsenosť ma oprávňuje konštatovať, že zimné pneumatiky sa dajú dojazdiť i v lete – avšak pri rešpektovaní pravidla, že plynový pedál stláča vodič s nejakou rezervou. Tá súvisí s jeho šoférskou praxou. Stále platí, že aj pri letných pneumatikách netreba čakať, až hĺbka ich dezénu klesne na minimálnu zákonnú hranicu 1,6 milimetra, ale radšej pneumatiky vymeniť už pri ich opotrebení pod tri milimetre.
Z hľadiska bezpečnej jazdy sa považuje za optimálnu hĺbka dezénu medzi štyrmi a ôsmimi milimetrami. Samozrejme, ani v tom prípade neodporúčame riskantnú jazdu v zákrute. Dôležité je tiež priebežne kontrolovať tlak a pri kúpe si vybrať kvalitné pneumatiky. Nové letné pneumatiky majú hĺbku dezénu okolo ôsmich milimetrov.
Opotrebenie o každý milimeter znižuje schopnosť odvádzať vodu až o desiatky percent. Zvlášť pri krajnej minimálnej hodnote už pneumatiky takmer nie sú schopné zvládnuť stabilný prejazd, ani cez malú súvislú vodnú vrstvu, čo samozrejme riziko aquaplaningu dramaticky zvyšuje.
„Pri skutočne hustom daždi musia pneumatiky odvádzať do strán enormné množstvo vody: napríklad, ak je na vozovke približne polcentimetrová vrstva vody, musí sa každá pneumatika so šírkou 205 milimetrov pri rýchlosti 130 km/h vysporiadať s približne 35 litrami vody za sekundu. Pre lepšiu predstavu: je to, ako keby ste každú minútu museli vyliať jedenásť plných vaní na kúpanie. Ak je však pneumatika vybavená dostatočne hlbokým dezénom (do 4 mm), dokáže aj pri rýchlosti okolo 90 km/h odvádzať dostatočné množstvo vody a zaisťovať dobrý kontakt s vozovkou,“ konštatuje Boris Tománek
Ako sa dá aquaplaningu predchádzať? Spoločnosť Goodyear apeluje na vodičov, aby počas letných jázd dôsledne dbali na aktuálne poveternostné podmienky a obzvlášť pri hustých dažďoch, kedy hrozí výskyt aquaplaningu, prispôsobili šoférovanie aktuálnej situácii. V extrémnych prípadoch sa odporúča radšej zastaviť na potrebný čas.
Ak to nie je možné, aj skúsený motorista – nielen začiatočník – musí v hustom daždi venovať maximálnu pozornosť jazde. A dodržiavať niekoľko základných pravidiel, na ktoré upozorňuje Boris Tománek:
„Predovšetkým je nevyhnutné pozorne sledovať vozovku a prispôsobiť štýl a rýchlosť jazdy. Ak sa blíži úsek viditeľne tvorený veľkými kalužami, či súvislou vrstvou vody, treba včas postupne spomaľovať (pribrzďovať), avšak len do chvíle, než vojdú na rizikové miesto. Pri samotnom prejazde takýmto úsekom je dôležité, aby automobil išiel v priamom smere; volant držte pevne a nebrzdite. Ak máte dojem, že pneumatiky stratili kontakt s vozovkou, ihneď vyšliapnite spojkový pedál a stále udržiavajte kolesá automobilu v priamom smere. Počas jednej až dvoch sekúnd sa kontakt pneumatík s vozovkou opäť obnoví. Niekedy sa môže taký zlomok času zdať ako večnosť, no v žiadnom prípade vodič nesmie v tejto situácii brzdiť, či dokonca manévrovať s volantom," uzatvára odporúčanie spoločnosti Goodyear Boris Tománek.
Spoločnosť Goodyear sa problematike aquaplaningu venuje dlhodobo. Prvú pneumatiku, ktorá tomuto nebezpečnému javu pomáha predchádzať, predstavila jej koncernová značka Dunlop už v roku 1964, kedy si jej inžinier Tom French nechal patentovať prielomový dezén. Radiálna pneumatika Dunlop SP 41 vtedy ako prvá poskytla vodičom ochranu pred aquaplaningom vďaka systému mikrodrážok, ktoré nasávali vodu z povrchu vozovky podobne ako špongia. Riziko aquaplaningu pri silnom daždi signalizujú stopy po pneumatikách vášho auta. Uvidíte ich v spätnom zrkadle a ak sa rýchlo strácajú, je nebezpečenstvo aquaplaningu vysoké. Ten môže vzniknúť už pri jazde rýchlosťou 70 km/h.
Pri prieskume v Českej republike Goodyear v predchádzajúcich rokoch zistil, že českí vodiči majú sklon podceňovať aquaplaning a pritom nemajú dostatočné vedomosti o príčinách, ktoré k nemu vedú. Priamo sa s týmto javom stretlo asi 70 percent vodičov, z toho takmer štvrtina aj viackrát. Na Slovensku je situácia podobná, niektorí šoféri sa v zhoršených poveternostných podmienkach správajú ako keby boli nesmrteľní. Neznížia rýchlosť, riskantne predbiehajú a neraz ohrozujú aj nevinných účastníkov premávky.







späť











Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.