Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Ak máte problém s ojazdenými pneumatikami (07.06.2018)

V nadväznosti na získanie oprávnenia od Ministerstva životného prostredia SR prevádzkuje nezisková spoločnosť Eltma kolektívny systém, ktorý umožňuje firmám plnenie povinností spätného zberu pneumatík v Slovenskej republike. Tak, aby všetko bolo v súlade s platným zákonom. Lenže ako to u nás chodí, zákony sa tvoria, ale nedodržiavajú. A tak v konečnom dôsledku je najviac poškodeným občan. A tiež nevinná príroda, ktorá sa dokáže ubrániť len v dlhodobom horizonte...
Ojazdené pneumatiky neraz končia na ilegálnych skládkach, najmä popri ceste alebo v lese. Sú hrozbou pre životné prostredie i pre človeka. Existuje pritom zákon, ktorý pneuservisom a predajcom pneumatík priamo ukladá povinnosť spätného zberu opotrebovaných pneumatík. Zadarmo. O tomto však mnohí motoristi ani netušia. A tak tí menej zodpovední, či ľahostajní jednoducho odhodia použité pneumatiky do prírody.
Neuvedomujú si, že rozklad gumovej pneumatiky trvá v prírode 200 – 300 rokov. To ich však nezaujíma. Okrem toho, že ide o nezanedbateľné číslo, vedľajší efekt takéhoto rozkladu má ďalekosiahle následky. Pneumatika ponechaná v lese totiž môže ľahko vzbĺknuť a pri horení následne uvoľniť množstvo škodlivých látok. Celkovo sú čierne skládky vážnou hrozbou. Pritom ojazdené pneumatiky sa dajú ďalej spracovať do iných, užitočných produktov.
Napríklad sa z nich dajú vyrobiť povrchy na športoviská, protihlukové steny, rohože. Toto môže vzniknúť zo spracovaného granulátu. Rozdrvená pneumatika si totiž zachováva svoje vlastnosti ako sú elasticita, tlmivosť, odolnosť voči UV žiareniu a zdravotná nezávadnosť. Aby sa však pneumatiky namiesto hromadenia v lese rozumne zužitkovali, musia sa dostať do správnych rúk. V tomto prípade späť do pneuservisu alebo predajne pneumatík – či už je to kamenná alebo internetová prevádzka. Všade tam sú podľa zákona povinní vykonať spätný zber pneumatík od motoristu – a to zadarmo. Hoci  je to už zakotvené i v zákone, napriek tomu sa zdá, že mnoho motoristov o tomto svojom práve netuší alebo má pochybnosti. Ako to teda je?
Legislatíva veľmi jasne ukladá povinnosť spätného zberu pneumatík. Od 1. 1. 2016 platí na Slovensku Zákon o odpadoch č.79/2015, ktorý bol niekoľkokrát novelizovaný a podľa ktorého musí každý subjekt, ktorý predáva pneumatiky (alebo ich prezúva aj bez ich predaja), zadarmo zabezpečiť spätný zber ojazdených pneumatík. A to bez ohľadu na značku pneumatiky a bez podmienky viazania klienta na kúpu novej pneumatiky alebo iného tovaru.
Možnosť spätného zberu majú aj obce, a to na miestach určených všeobecne záväzným nariadením a po uzatvorení zmluvy s výrobcom, alebo Organizáciou zodpovednosti výrobcov (OZV), ktorou je napríklad spoločnosť ELT Management Company Slovakia. Tá sa v danej súvislosti snaží šíriť osvetu a informovať tak spotrebiteľov i distribútorov.
Neraz sa stáva, že distribútor odmietne ojazdené pneumatiky prevziať, nemá označené miesto spätného zberu alebo zber vykonáva iba za poplatok. Pritom spotrebiteľ má plné právo na bezplatný odber, keďže poplatok je už zahrnutý v kúpnej cene pneumatiky a uvedený na bločku.
Dobrou správou je, že počet miest spätného zberu sa postupne zvyšuje, pribúdajú spolupracujúce obce a mesačne je to až 100 miest. Práve obce sú frekventovaným dejiskom ilegálnych skládok, neraz aj z dôvodu dlhodobo chýbajúcich, jasne stanovených miest zberu. Podľa novely zákona odteraz miesto spätného zberu pneumatík v obci určí všeobecne záväzné nariadenie.
Informácie dopĺňa Peter Gallovič z Enviromentálnej poradenskej agentúry (EPA): „Rozšírená zodpovednosť výrobcov, ktorá bola v novom Zákone o odpadoch posilnená od 1. 1. 2016 znamená, že výrobcovia ustanovených výrobkov sú povinní zabezpečiť a financovať aj nakladanie s odpadmi z uvedených výrobkov. Systém zodpovednosti výrobcov pneumatík bol do Zákona o odpadoch zakomponovaný na základe environmentálnej zodpovednosti a iniciatívy najväčších výrobcov pneumatík. Ide o významný počin, nakoľko odpadová pneumatika bola po dlhé obdobie „bezprízorným“ odpadom, nakoľko nebolo v právnom predpise jednoznačne vymedzené, kto je zaň zodpovedný. Uvedené odpady sa často hromadili v obciach, respektíve na čiernych skládkach. Obce zabezpečovali nakladanie s týmto odpadom, aj keď to nie je komunálny odpad. Súčasná právna úprava jasne vymedzuje systém nakladania s týmto odpadom, ale aplikácia v praxi nie je ešte ideálna.
Nakoľko od 1. 1. 2018 bola novelou Zákona o odpadoch rozšírená o možnosť zberu odpadových pneumatík aj v obciach – za určitých podmienok a pri dodržaní ustanoveného postupu – je potrebné s obcami spolupracovať a vysvetľovať, v ktorej obci je táto možnosť zberu potrebná a v ktorých nie.“
Radim Filák z organizácie ELTMA hovorí, čo v prípade, ak si spotrebitelia nie sú istí konaním pneuservisu, či predajne: „Ak pneuservis vyžaduje peniaze za spätný zber, ide o vážne porušenie zákona. Toto porušenie môže motorista nahlásiť na okresnom úrade alebo Slovenskej inšpekcii životného prostredia. Odporúčame tiež uschovať si blok z kúpy pneumatiky, pretože práve na ňom je uvedený recyklačný poplatok.“







späť






Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.