Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPeugeotPontiac
PorscheQorosRace of Champ
RenaultRolls RoyceSAAB
SEATShellSkoda
SlovakiaRingsmartSpyker
Ssang YongSubaruSuzuki
TataTatraTesla
ThinkToyotaTrabant
VolkswagenVolvoWiesman
NOVINKY
TEST Honda Jazz 1,2 (05.01.2005)

Úsporne a so šarmom šikmých očí.
Pre mnohých motoristov nie je cena paliva zanedbateľnou položkou – nielen u nás, ale aj vo svete. Riešenie, ako dosiahnuť viac výkonu za menej paliva ponúka Honda Jazz.
V tejto japonskej automobilke sa v názvoch áut roky pridŕžajú hudobnej terminológie (Accord, Prelude, Concerto...) a Jazz je výstižným vyjadrením vlastností malého auta zo segmentu B. Je to skutočné džezové matiné. Rozmermi malý motor s označením i-DSI využíva dve zapaľovacie sviečky pre každý valec, pričom každá z páru sviečok sa zapaľuje po sebe. Interval medzi zápalmi na oboch sviečkach určujú otáčky motora a jeho zaťaženie. Najskôr sa zapáli zmes od sviečky pri ventile nasávania a keď sa plameň postupne šíri v priestore, aktivuje sa druhá sviečka pri výfukovom ventile.
Konštruktéri týmto riešením dosiahli, že plameň sa veľmi rýchlo rozšíri v celom priestore valca a vstreknuté palivo sa dokonale spáli. V nadväznosti na to vznikajú vo valcoch väčšie tlaky a to zvyšuje výkon motora. Radový motorista celý tento proces nevníma, ale uvedomuje si veľmi citlivú reakciu vozidla na stlačenie plynového pedálu. Podľa toho, akú má „ťažkú nohu“, dokáže jazdiť i s veľmi nízkou spotrebou. Podľa odborníkov umožňuje intenzívny charakter spaľovania využívať oveľa väčší kompresný pomer a zároveň sa potláča efekt tzv. klopania motora.
Všetky technické vylepšenia automobilky Honda pramenia z poznatkov v automobilovom športe – predovšetkým z formule 1, kde si Honda v sezóne 2004 počínala (v tíme BAR) veľmi úspešne. Pred rokmi prišla táto automobilka ako prvá s variabilným časovaním ventilov, teraz zdokonalila spaľovanie zmesi. A nasadenie revolučného agregátu v malom aute je logické – cestujúci sa dostanú do cieľa za menej peňazí než zvyčajne. Napokon, spotreba v meste pod sedem litrov, pri zachovaní dobrých jazdných vlastností a solídneho priestoru v interiéri, to už stojí za povšimnutie.
S Hondou Jazz sme jazdili väčšinou po meste, využívajúc rýchly štart z miesta i rýchlostný limit, no aj mimo neho a vtedy bola priemerná spotreba ešte o liter priaznivejšia – 5,8 l/100 km. Presvedčili sme sa, že v mestskej premávke je toto auto zdatným partnerom výkonnejším limuzínam i vďaka malým rozmerom (dĺžka 3,85 m, šírka1,67 m). Poľahky sa s ním dá predbiehať cez malé medzery, s oveľa menšími problémami zaparkujete i tam, kde vyše 4-metrové auto nevojde. Pritom objem batožinového priestoru 380 dm3 je dostačujúci. Na porovnanie: Škoda Fabia kombi poskytuje v základnej konfigurácii 425 dm3 a klasická Fabia 440. Je zaujímavé, že Jazz má väčší batožinový priestor ako rozmerovo vyššie postavený Civic.
No vráťme sa ešte k jazdným vlastnostiam. Okrem citlivého plynu sme si všimli aj mimoriadne citlivé riadenie, čo vyhovuje predovšetkým v meste. V zákrutách sme nemali problémy ani s rýchlym prejazdom, podvozok je stabilný a Jazz dobre kopíruje zvolenú stopu. Zaraďovanie rýchlostných stupňov je presné, takže táto činnosť vodiča neodpútava. Brzdy sa však prejavili tvrdšie, museli sme silnejšie šliapnuť na pedál.
Karoséria s krátkou prednou časťou pôsobí štíhlym dojmom, jemne tvarovaný spojler na všetkých dverách udržuje ich znečisťovanie pod úrovňou kľučiek. V kabíne je prekvapujúco dostatok miesta pre štyroch pasažierov, Jazz je schválený pre piatich. Predné, aj zadné dvere sú dostatočne široké, takže sa nimi dá bez problémov nastupovať. V interiéri malého auta je každý kúsok priestoru dôležitý a konštruktéri sa s priestorom doslova pohrali. Výsledkom ich snaženia je viacúčelová úprava sedadiel, ktorá umožňuje pestrú variabilitu v priestore; jednoduchým pohybom sa dajú zadné sedadlá (delené v pomere 60:40) sklopiť na úroveň podlahy batožinového priestoru a vznikne tak nečakane veľký objem 1323 litrov! A po sklopení predného sedadla spolujazdca sa dajú prepravovať aj dlhé predmety.
Mohutný prístrojový panel vytvára vodičovi i spolujazdcovi pocit bezpečia. Aj cestujúci na zadných sedadlách majú dostatok miesta nad hlavami, pričom ukotvenie bezpečnostného pásu pre pasažiera v strede je vtipne umiestnené v strope. Prístroje sú prehľadné, namiesto teplomera je iba modrá kontrolka, ktorá po ohriati motora zhasne. Predné stierače sa nám však zdali relatívne malé – paradoxne zadný stierač zotrel v zornom poli vodiča väčšiu plochu skla. Nepáčilo sa nám ani riešenie odkladacej priehradky pred spolujazdcom – pod veľkým vekom sú iba dve úzke poličky. V spodnej časti palubnej dosky je po celej šírke ešte otvorená polička.
Naše odporúčanie. Honda Jazz je priam ideálne auto do mesta: úsporné, dynamické, dobre vybavené, priestorné s variabilným interiérom. Dobre poslúži aj na dlhších trasách, no vyšší vodič musí neprirodzene vykrúcať pravú nohu, ktorej čiastočne prekáža stredová konzola. V každom prípade je však Jazz – ak ho porovnávame s „hečbekmi“– silným konkurentom pre oba Citroëny (C2, C3), FIAT Punto, Hyundai Getz i Mazdu2, ako aj pre Škodu Fabia, Peugeot 206, Renault Clio, Opel Corsa, VW Polo, SEAT Ibiza alebo Toyotu Yaris. Práve v triede malých áut je mimoriadne silná konkurencia, čo platí o celej Európe.
V ponuke na slovenskom trhu je Honda Jazz iba s motorom 1,2 litra, lebo iné verzie by vraj boli v slovenských podmienkach nepredajné. Cena je 425 tisíc Sk.
Ivan Václavík







späť











Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.