Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
TEST SEAT Arona FR 1,5 TSI (12.01.2018)

Mestský crossover vo sviežom dizajne.
Na úvod sezóny sme sa viacerí zhodli, že dnes už niet na trhu vyslovene zlého, menej kvalitného auta, ale každý si môže vybrať doslova na mieru – podľa svojho vkusu (a veľkosti konta). Samozrejme, miera luxusu a dizajnu je diferencovaná, rovnako sú rozdielne výkony motorov, ale výber je vskutku veľmi široký.
Vďaka slovenskému importérovi áut španielskej značky SEAT sme si začiatkom roka 2018 mohli porovnať nový mestský crossover s dvoma tvárami – konkrétne je to Arona. Najskôr sme sa rozhodli vyskúšať benzínovú verziu s výkonom 150 koní a 6° manuálnou prevodovkou. Vzápätí sme presadli do modelu, ktorý má pod kapotou malý trojvalcový motor s objemom iba 1 liter. Oba môžete mať s najdrahším a komplexným vybavením FR, no my sme si v prípade Arony 1,0 TSI namiesto vybavenia FR vyskúšali verziu E-xcellence.
Cenovo sa nelíšia, avšak majú rozdielny charakter. E-xcellence disponuje exkluzívnejším dizajnom v kombinácii s komfortnejším vybavením (štartovanie tlačidlom a bezkľúčové otváranie auta), proťajšok FR má športovejší, dynamický vzhľad a napríklad dve koncovky výfuku. Štartuje sa kľúčom.
Samozrejme, obidve špičkové verzie majú veľa spoločných prvkov. Patria k nim denné svetlá a reflektory LED, chrómované pozdĺžne lišty na streche, biele a červené ambientné osvetlenie interiéru, zadné parkovacie senzory, ako aj tempomat. A je úplne jedno, ktorý z testovaných motorov si vyberiete.
Na zadnom stĺpiku zvýrazňuje odlišnosť výbavy FR chrómovaný detail písmena X, pri pohľade zhora si všimnete čiernu strechu, kontrastujúcu s oranžovým, či červeným lakom karosérie. Markantné sú tiež prelisy na boku karosérie. Arona FR 1,5 TSI má masku chladiča so športovým vzhľadom, na jednolitrovej Arone X-cellence upúta elegantná maska. Vďaka predným svetlometom FULL LED a zadným diódovým svetlám je Arona aj v noci neprehliadnuteľná.
Interiér disponuje dostatočným priestorom, jeho atmosféru dotvára červené podsvietenie, ktoré (okrem iného) dostatočne signalizuje iným účastníkom premávky vašu prítomnosť na ceste, ak sú dvere otvorené. Po stranách displeja sú otočné ovládače, za ktoré si výrobca zasluhuje pochvalu, lebo zjednodušujú šoférovi ovládanie hlasitosti rádia, či vyhľadávanie telefonických kontaktov.
Pod monitorom sa nachádza priam ideálne ovládanie dvojzónovej klimatizácie a ventilácie. Za samozrejmosť považujeme vyhrievanie predných sedadiel. Prístrojový panel je usporiadaný prehľadne, pochvalu si zasluhuje ergonómia – a to sa týka oboch testovaných výbav. Malým mínusom je široký stredový panel, o ktorý sa opiera koleno šoféra.
Na ramenách volantu sa nachádzajú ovládače pre rádio a informačný systém. Prínosom je dvojitá podlaha v batožinovom priestore, ktorý má základný objem 400 litrov. Po sklopení zadných operadiel vznikne rovná plocha, čo je výhodné najmä pri prevážaní väčších predmetov.
Kto sa nechce uspokojiť s ekonomickým alebo komfortným režimom jazdy, môže si v Arone FR zvoliť tlačidlom medzi prednými sedadlami aj dynamický, čiže športový režim. Inak sú k dispozícii aj Normal, Eco a Individual. Zadná parkovacia kamera uľahčuje nielen cúvanie, ale aj zaparkovanie. Menej skúseným pomôže aktivovaný parkovací systém (za príplatok), ktorý vozidlo automaticky zaparkuje. V oboch testovaných autách sme ho mali. V prudkom stúpaní je vodičovi k dispozícii asistent rozjazdu do kopca.
Verzia FR má tlmiče pruženia s nastaviteľnou charakteristikou (normal alebo sport). Všetky motory pre Aronu majú vypínateľný systém stop&start, ako aj ukazovateľ zaradeného prevodového stupňa. Štvorvalcový benzínový motor 1,5 TSI je vybavený technológiou vypínania 2 valcov pri zníženom zaťažení, takže podľa výrobcu s ním môžete v kombinovanom režime dosiahnuť i lichotivú priemernú spotrebu benzínu len 5,1 litra.
Nám sa tento ideálny priemer nepodarilo dosiahnuť a v reálnej premávke (vrátane mestských kolón) nám displej ukázal priemer 7,3 litra. Pravdou však je, že s využitím tempomatu sme dosiahli na diaľnici po rovine pri rýchlosti 100 km/h priebežnú spotrebu iba 5,2 litra. Pri 130-ke to bolo 7,2. Dojazd 500 kilometrov na jednu nádrž paliva nám vcelku vyhovoval.
Je v tejto súvislosti zaujímavé, že s litrovým motorom sme mali dojazd na jednu nádrž paliva 600 kilometrov. Priemerná spotreba bola rovnaká 7,3 litra a taktiež priebežné spotreby pri stovke a 130-ke sa približne zhodovali.
Jazdné vlastnosti Arony s motorom 1,5 TSI určite uspokoja aj náročnejších a športovo založených motoristov. Dynamika je prekvapujúco výborná a príjemným prekvapením bola tiež dobrá odozva motora aj pri veľmi nízkych otáčkach. Podvozok reagoval v zákrutách spoľahlivo, aj pri rýchlejšom prejazde auto dobre kopírovalo zvolenú stopu a nemalo tendenciu ku šmyku. Taktiež výkonné brzdy účinkovali dostatočne razantne. Väčšia svetlá výška podvozku dovoľuje jazdu aj mimo spevnených ciest. Ako mestský crossover je Arona milým príspevkom španielskej značky do premávky. Cena modelu aj s príplatkovým vybavením je 21 000 €. V základnej verzii Reference za 13 000 € je Arona jednoduchým kompaktným crossoverom s priaznivou cenou. Je medzi vozidlami SUV najmenším modelom, ale zachováva si časť vybavenia väčšieho Seatu Ateca.
Predchádzajúce hodnotenia sa týkali nielen špičkového modelu v najvyššej výbave s motorom 1,5 TSI. Podobne sa prejavil i trojvalcový benzínový motor s vyšším výkonom 115 koní (k dispozícii je tiež s výkonom 95 k). Načim konštatovať, že trojvalec nepôsobil na posádku auta nejako rušivo, prezentoval sa výbornou dynamikou a primerane priaznivou spotrebou. Z hľadiska povinného i havarijného poistenia je malý objem motora výhodou, pričom jazdné vlastnosti auta sa určite nelíšia diametrálne.
Ivan Václavík

Technické údaje výrobcu auta
SEAT Arona FR 1,5 TSI

(v zátvorke údaje pre motor 1,0 TSI)
Objem motora (cm3)      1 498 (999)
Výkon (kW/k)                   110/150 (85/115)
Krútiaci moment (Nm)    250 (200)
Max. rýchlosť (km/h)      205 (182
Zrýchlenie 0 – 100 km (s) 8,0 (9,8)
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,1 (5,0)
(Skutočná spotreba pri teste 7,3)

Cena testovanej verzie 18 360 - 21 000 €    
Najlacnejšia verzia 12 990 €

+ Výrazné plusy

Dynamický motor, podvozok, brzdy
Dobre odstupňovaná prevodovka
Priestranný interiér, jeho podsvietenie
- Najväčšie mínusy
Vyššia priemerná spotreba
Široký stredový panel tlačí na koleno vodiča








späť








Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.