Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
TEST SEAT Ateca 2,0 TDI 4Drive X-cellence (13.09.2016)

Keď sa všedný deň stáva strhujúcim zážitkom.
Na začiatku školského roka začala svoju púť k slovenským zákazníkom novinka zo Španielska – športovo úžitkový automobil SEAT Ateca. Slovenským novinárom ho oficiálne predstavili 9. septembra a práve v tento deň sme si prevzali aj kľúče od očakávanej novinky, aby sme ju otestovali. Teda – ako sa hovorí – dve muchy jednou ranou.
Biela Ateca so špičkovým vybavením X-cellence mala na tachometri len 1 100 kilometrov a voňala novotou. Na tlačovke s vedením importérskej spoločnosti nás o tomto SUV podrobne informovali riaditeľ spoločnosti SEAT Slovensko Matej Macháček a marketingová manažérka Iveta Žáková. Nezabudli zdôrazniť najmä prítomnosť najmodernejších technológií, či asistenčných systémov, ako aj všestrannosť ponuky, čo sa týka motorov, prevodoviek i pohonu.
Poďme však po poriadku. Prečo práve Ateca? Je zrejmé, že to súvisí s niektorým zemepisným názvom, lebo SEAT, ktorý ponúkol svoj prvý model v roku 1953, dodržiava už niekoľko rokov tradíciu pomenovania automobilov zemepisnými názvami. Wikipedia na heslo Ateca nezareagovala dostatočne vyčerpávajúco, no pán Macháček sa dopátral vysvetlenia, ktoré nám pretlmočil: Ateca je dedinka pri známom meste Zaragoza a špecifická je tým, že v nej majú čokoládovňu. Takže môžeme konštatovať, že SEAT Ateca má sladkú príchuť čokolády...
Testovaný exemplár s najvyšším vybavením X-celence je na vrchole ponuky: k dispozícii je pohon 4x4, s motorom spolupracuje 6° manuálna alebo 7° automatická prevodovka DSG, dvojlitrový motor má výkon 110 kW (150 k). Výrobca ponúka aj rovnaký motor s výkonom 190 k a k nemu čoskoro pribudne benzínový agregát 2,0 TSI s výkonom 210 koní. Všetky motory sú prepĺňané turbokompresorom a vybavené priamym vstrekovaním paliva.
Samozrejme, ak vám bude lepšie vyhovovať lacnejšia verzia, môžete sa rozhodnúť medzi automatickou alebo manuálnou prevodovkou, medzi benzínovým alebo dieselovým motorom a v ponuke je tiež Ateca iba s predným pohonom.
Štartuje sa tlačidlom na stredovej konzole, ktoré naznačuje tlkot ľudského srdca (55x za minútu). Tento svetelný efekt však nie je v aute jediný. K dispozícii je osem farebných odtieňov náladového osvetlenia interiéru, ktoré vytvoria príjemné prostredie. Iluminácia je integrovaná do dverí, pričom vodič si môže zvoliť intenzitu svetla v kokpite.
Otočným ovládačom (Drive Profile) na stredovom tuneli si šofér mení režim jazdy. K dispozícii je Eco, Normal, Sport, vlastné nastavenie, ale pri pohone 4Drive aj Offroad a jazda na snehu. Ateca je obratná v meste, bez problémov s ňou zaparkujete na miesto, určené pre bežný osobný automobil, v interiéri je dostatok miesta aj nad hlavou a šofér má výborný výhľad všetkými smermi.
Na malom displeji pred vodičom (3,5“) je zobrazený zaradený prevodový stupeň, ale číslica je taká malá, že ju počas jazdy vlastne ani neregistrujete. Na 8“ farebný monitor v strede prístrojového panelu premietajú kamery obraz nielen za vozidlom, ale aj z vtáčej perspektívy, zboku alebo spredu – celkovo 11 rôznych pohľadov. Zadná kamera je dokonca vybavená stieračom, čo je v automobilovom svete unikát. Dvojzónová klimatizácia pracovala spoľahlivo aj v horúcich letných dňoch. Pred spolujazdcom je osvetlená odkladacia priehradka, ďalšie sú aj pod prednými (vyhrievanými) sedadlami. Na stredovej konzole sú „predpripravené“ priehradky na mobil, pero, či iný drobný predmet.
Na sedadle vodiča nechýba nastaviteľná bedrová opierka. Operadlá zadných sedadiel sa dajú sklopiť potiahnutím páčok v kufri, ktorého základný objem je 510 litrov, respektíve 485 litrov pri pohone 4x4. Po sklopení operadiel je to 1 604 litrov. Výhodou je bezdotykové otváranie i zatváranie piatych dverí; tie však môžete zatvoriť aj elektrickým spínačom. Pritom nie je potrebné pod autom cvičiť s nohou – stačí jednoducho zasunúť topánku priamym pohybom pod nárazník a dvere sa otvoria alebo zatvoria.
Páčila sa nám moderne tvarovaná, krátka radiaca páka 6° manuálnej prevodovky. Menu na monitore zahŕňa ovládanie rádia (s pamäťou na 18 staníc FM), médií, navigácie, telefónu, zvuku, môžete si zvoliť informácie o premávke na trase a ďalšie ikony (obrátky, zvuk, atď.). Pri navigácii sa dokáže systém naučiť najčastejšie trasy. Navigácia je zreteľná a presná s vyznačením výjazdov z diaľnice.
Aj keď sme nemali zvolený športový režim, podvozok sa prejavil ako tvrdší. Adaptívny tempomat reaguje veľmi citlivo, čiže Ateca spomaľuje nenápadne, no len čo vybočíte spoza pomalšieho vozidla, ihneď pridá na rýchlosti. Samozrejme, v prípade nebezpečenstva okamžite zareaguje, respektíve pribrzdí vaše auto. Okrem radarového monitorovania okolia pred vozidlom je v činnosti aj mestské núdzové brzdenie a tiež systém rozpoznávania chodcov. Zároveň účinkuje asistent, ktorý udržiava auto medzi čiarami a vo vonkajších zrkadlách nechýba ani optická signalizácia prítomnosti iného vozidla vo vedľajšom pruhu. Ďalší systém uľahčuje cúvanie z parkovacieho miesta kolmo na cestu, keď identifikuje približujúce sa vozidlo zboku už od vzdialenosti 25 metrov. Štyri kamery – v maske chladiča, na zadnom nárazníku a na krytoch vonkajších spätných zrkadiel – monitorujú celé okolie auta. Vodič vidí pohľad z vtáčej perspektívy. Tým má aj na úzkom parkovacom priestore lepší prehľad. Napokon je tu Park Assist, ktorý automaticky zaparkuje za vás.
Významnou novinkou je Emergency Assist: systém upozorní pasívneho šoféra akustickým i vizuálnym signálom a krátkym trhnutím brzdového systému. Ak vodič nereaguje, aktivujú sa výstražné svetlá a vozidlo sa zastaví, pričom zostáva v jazdnom pruhu. Vzápätí sa aktivuje elektronická parkovacia brzda.
Diaľkové svetlá sa tlmia automaticky, dokonca systém reaguje aj na evidenčné číslo, resp. dopravnú značku, ktoré žiaria do tmy. Chválime informačný systém, ktorý ukazuje údaje o jazde a spotrebe dlhodobo, od natankovania alebo od štartu.  Spokojní sme boli aj s prehľadným rozmiestnením ovládačov na stredovej konzole, takže jedinú výhradu máme k dverám. Tie je nutné pri zatváraní viac pribuchnúť. Toto sme však pripisovali aj skutočnosti, že auto malo na tachometri len 1 100 km.
Po skončení testu k nim pribudlo ďalších 550. S priemernou spotrebou 5,8 litra na 100 km budú noví majitelia tohto avantgardného SUV spokojní, v horskom teréne sa však spotreba určite zvýši. Na rovine sme s tempomatom jazdili v rozpätí 3,9 – 4,5 litra, priebežná spotreba pri 130 km/h bola 6,2 litra. A to je určite dobrá vizitka.
S novým modelom športovo úžitkového vozidla Ateca práve odštartovala najväčšia produktová ofenzíva v histórii značky SEAT. Slovenský importér sľubuje, že nepotrvá dlho a môžeme sa tešiť na ďalšie SUV, odvodené od modelu Ibiza. A v júni 2017 by mala prísť Ateca vo verzii FR. Vraj pribudnú aj adaptívne tlmiče... Tak sa nechajme prekvapiť. Prvý štart sa naozaj vydaril.
Ivan Václavík

Technické údaje výrobcu auta
SEAT Ateca 2,0 TDI

Objem motora (cm3)      1 968
Výkon (kW/k)                  110/150
Krútiaci moment (Nm)    340
Max. rýchlosť (km/h)      196
Zrýchlenie 0 – 100 km (s) 8,6
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,9
(Skutočná spotreba pri teste 5,8)

Cena testovanej verzie 27 200 €    
Najlacnejšia verzia 16 990 €


+ Výrazné plusy

Množstvo asistentov a vyspelých technológií
Senzorické otváranie 5. dverí Easy Open/Close
Indukčné nabíjanie mobilného telefónu
- Najväčšie mínusy
Pri zatváraní sme museli dvere viac pribuchnúť







späť








Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.