Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Podstatné je správne skladovanie pneumatík (25.08.2016)

Životnosť pneumatík sa neriadi dátumom výroby, ale dôležité je správne skladovanie a údržba. Taký je názor odborníkov. Pri nákupe nových pneumatík netreba podľa nich sledovať dátum výroby (DOT kód), ale skôr to, od koho pneumatiky kupujete. Niektorí vodiči odmietajú kupovať iné ako tohtoročné pneumatiky, pretože sú presvedčení, že tie, ktoré boli vyrobené vlani alebo predvlani, už nie sú použiteľné. Aká je pravda?
Manažér marketingu spoločnosti Goodyear Dunlop pre Českú republiku, Slovensko a Maďarsko Boris Tománek: „Toto je extrémny, ničím nepodložený názor. V skutočnosti neexistujú žiadne vedecké alebo technické dôkazy, ktoré by takéto tvrdenie podporovali. Preto ani žiadne relevantné normy nestanovujú maximálnu životnosť nových, nepoužitých pneumatík pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá.“
Čo je teda pri rozhodovaní dôležité?
„Aby bol splnený jeden zásadný predpoklad: pneumatiky musia byť správne uskladnené. Ich životnosť totiž celkom zásadným spôsobom ovplyvňujú podmienky, v ktorých sa uchovávajú. Pri nákupe nových pneumatík preto nie je dôležité sledovať dátum výroby, ale či boli pred predajom skladované vo vhodných a zodpovedajúcich podmienkach. A správnu údržbu i starostlivosť by sme im potom mali venovať i my: včas ich meniť, uchovávať ich vo vhodnom prostredí a na aute pravidelne kontrolovať ich stav a hĺbku dezénu. Len tak budeme mať istotu, že nám budú dlho, spoľahlivo a bezpečne slúžiť.“
V niektorých európskych krajinách sa na otázku životnosti osobných pneumatík zamerali špecializované odborné časopisy, národné zväzy distribútorov pneumatík, díleri, aj výrobcovia pneumatík. Všetci sa zhodujú na tom, že dátum odporúčanej spotreby, ako napríklad pri potravinách, by v prípade pneumatík nemal žiadny zmysel. Ich životnosť totiž ovplyvňujú podmienky, ktorým boli vystavené pri skladovaní. A to až do takej miery, že by ani nebolo možné oficiálne stanoviť nejaký konkrétny čas ich použiteľnosti.
Čo si vyžadujú zásady správneho skladovania? Okrem iného ochranu pred vysokými teplotami a kolísaním teplôt, príliš vysokou vlhkosťou, pôsobením ozónu a UV žiarenia, ako aj oleja a agresívnych chemikálií. Podstatné je tiež ako boli pneumatiky skladované, v akej polohe, pri akej teplote a vlhkosti vzduchu. Ich ďalšiu životnosť ovplyvňujú tiež podmienky, ktorým boli vystavené pri prevádzke, napríklad zaťaženie, rýchlosť jazdy, tlak nahustenia, nerovnosť vozovky a vznik drobných poškodení. Pretože sa tieto podmienky môžu veľmi líšiť, nie je podľa expertov možné stanoviť ich presnú životnosť už pri výrobe. Samozrejme však platí, že čím staršia pneumatika, tým väčšia pravdepodobnosť, že ju bude nevyhnutné v dôsledku opotrebovania alebo iných faktorov, súvisiacich s jej používaním, vymeniť.
Konkrétny čas, počas ktorého možno pneumatiky považovať za nový tovar (ale znova za predpokladu správneho uskladnenia) určuje britská norma BS AU 50. Stanoví ju na obdobie šiestich rokov od dátumu výroby, zatiaľ čo britský Národný zväz distribútorov pneumatík v tejto súvislosti hovorí o piatich rokoch od dátumu výroby. Rovnako Nemecká asociácia gumárenského priemyslu a Nemecký zväz dílerov pneumatík považujú pneumatiky za nové, ak nie sú staršie ako päť rokov. Zaujímavé je, že dokumenty oboch týchto organizácií nestanovia, že po tomto čase by sa už pneumatiky nemali predávať, alebo že už nie sú spôsobilé na prevádzku. Odporúčajú, aby ich stav pred predajom preveril odborník, alebo aby predajca vyhľadal stanovisko konkrétneho výrobcu.
 „Pneumatiky všetkých značiek Goodyear Corporation (Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava a Debica) a ich súčasti sú skonštruované tak, aby počas celej svojej životnosti odolávali najrôznejším silám, vysokému zaťaženiu, svetelnej expozícii a rôznym prevádzkovým teplotám. Pre dlhodobé zabezpečenie ich úžitkových vlastností sa vyrábajú s použitím optimálnej zmesi voskov, antioxidantov a antiozonantov,“ zdôrazňuje Boris Tománek. „Pretože sa však pri výrobe pneumatík používajú stále zložitejšie technológie, je na ich správnu funkciu stále dôležitejšia riadna údržba. Pneumatiky, o ktoré sa ich majiteľ dobre stará, sú spoľahlivé, bezpečné a vydržia dlhšie.“







späť











Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.