Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPeugeotPontiac
PorscheQorosRace of Champ
RenaultRolls RoyceSAAB
SEATShellSkoda
SlovakiaRingsmartSpyker
Ssang YongSubaruSuzuki
TataTatraTesla
ThinkToyotaTrabant
VolkswagenVolvoWiesman
NOVINKY
TEST Alfa Romeo 159 JTDm 1,9 (02.03.2007)

Dizajnérsky klenot s maskou predátora
Pri pohľade na talianske automobily zvyčajne oko dizajnéra zaiskrí a pri pohľade na krivky Alfy Romeo sa nadšenie zo vzrušujúcej krásy ešte viac umocní. Taliani to proste vedia a dizajnérske štúdiu Giugiaro patrí k prominentným. Nečudo teda, že za Alfou Romeo 159 sa obzrel nejeden chodec, či motorista. Dosiaľ sa táto značka spájala predovšetkým s výkonnými a dynamickými benzínovými motormi, no v súčasnosti spĺňajú nároky na moderné agregáty dieselové motory s turbom a priamym vstrekovaním paliva prostredníctvom systému common rail.
Spojenie atraktívneho dizajnu s dynamickým motorom – a to všetko za relatívne prijateľnú cenu – takej ponuke sa ťažko odoláva. Čo však v skutočnosti poskytne sedan Alfa Romeo 159, to sme si overovali počas zvyčajného testu na cestách v obci  i mimo nej. Skúsili sme jazdiť ležérne a pritom rýchlo a odmenou nám bola spotreba okolo šiestich litrov. No Alfa s agresívne vyzerajúcou prednou časťou priam zvádza prišliapnuť plynový pedál a neodolali sme ani my. Tento dizajnérsky klenot pôsobí ako predátor, ale na počudovanie sa spotreba citeľne nezvýšila ani pri agresívnej jazde. Napríklad pri rýchlosti 160 km/h sa ustálila na lichotivých 7,5 litroch. Rovnaký bol aj celkový priemer po najazdení deväťsto kilometrov. Pri ustálenej rýchlosti 100 km/h nám ukázal displej momentálnu spotrebu iba päť litrov nafty.
K Alfe Romeo neodmysliteľne patria dobré brzdy, zrýchlenie a tiež spoľahlivý podvozok, ktorý aj pri rýchlom prejazde zákruty dobre drží zvolenú stopu. Motor je tichý a do kabíny sa neprenášajú žiadne rušivé zvuky. Neraz sa nám stalo, že sme zabudli preradiť na vyššiu rýchlosť. V silnom nárazovom vetre má Alfa 159 výbornú stabilitu, čo je dané jej aerodynamikou. Komfort jazdy na dlhých trasách umocňuje tempomat s možnosťou nastavenia rýchlostného limitu, ale samostatná páčka na jeho ovládanie je umiestnená pod páčkou smeroviek tak nevhodne nízko, že vodič o ňu každý chvíľu zachytí kolenom. Stredová konzola čiastočne prekáža nohe vodiča, takže tá je na plynovom pedáli stiesnená. Spoza volantu nie sú zreteľné obrysy vozidla, čo sťažuje parkovanie, ak nie sú senzory.
Roztrúsené tlačidlá: V interiéri nás zaujali hlboko zapustené kruhové prístroje, trošku sme však strácali orientáciu pri pohľade na  roztrúsené tlačidlá. Niektoré sú aj na volante (ovládanie audiosústavy) a na páčkach pod volantom. Ďalšie sa nachádzajú pod stropom alebo pri radiacej páke. Celkovo na šiestich miestach. Menšie kruhové prístroje na stredovej konzole sú natočené k šoférovi. Štartuje sa efektne – tlačidlom. Informačný displej sa ovláda tlačidlom na páčke stieračov. Nevýhodou je automatické ostrekovanie reflektorov pri rozsvietených svetlách, keď vodič potrebuje ostreknúť iba čelné sklo. Nepraktický je poťah palubnej dosky, z ktorého sa zle stiera prach. To kontrastuje s výbornou ergonómiou v kabíne a dobre tvarovanými anatomickými sedadlami. Osvetlenie na spodku dverí uľahčuje nastupovanie v noci. Ocenili sme premyslený systém ventilácie, prúdenie vzduchu si môžu regulovať aj pasažieri na zadných sedadlách.
Veko batožinového priestoru sa otvorí kolmo a v daždivom počasí voda steká do jarčeka. Toto riešenie je priam vzorové. Veko však otvoríte iba prostredníctvom diaľkového ovládania alebo tlačidlom umiestneným netradične v strope. Dá sa však na to zvyknúť.
Najlacnejšia benzínová verzia (1,9 l) stojí 980 tisíc Sk, potom však cena nerastie dramaticky; napríklad verzia s benzínovým motorom 2,2 litra a robotizovanou 6-stupňovou prevodovkou sa predáva za 1,135 mil. Sk. Testovaný model 1,9 JTDm (multijet) s výbavou High stojí 1,120 mil. Sk.
Ivan Václavík
Základné technické údaje testovaného vozidla
Alfa Romeo 159 JTDm 1,9
Objem motora (cm3)    1 910
Výkon (kW/k)        110/150
Krútiaci moment (Nm)    320
Max. rýchlosť (km/h)    210
Zrýchlenie 0 – 100 km (s)    9,4
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,0
Cena testovanej verzie – 1,120 mil. Sk Základná verzia 980 000 Sk

+ Plusy

Nízka spotreba, ticho v kabíne
Po otvorení veka nezateká do kufra
Príkladná ergonómia, tvarovanie sedadiel

- Mínusy
Niet kam odložiť väčšie fľaše
Nevhodne umiestnená páčka tempomatu
Nepraktické čalúnenie palubnej dosky







späť











Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.