Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Za volantom cez sviatky sa dá veľa zmeniť (16.12.2015)

Zimné počasie, mokré a zľadovatené vozovky, tma a predvianočný zhon – počas nadchádzajúcich vianočných sviatkov čaká na vodičov viacero stresových situácií. Štúdia, ktorú na začiatku decembra spracovala Londýnska škola ekonómie a politických vied (London School of Economics and Political Science - LSE) s podporou výrobcu pneumatík Goodyear, odhalila jeden menej známy stresový faktor - dominový efekt, vyvolaný správaním sa ostatných vodičov. Štúdia zistila, že agresívne správanie jedného vodiča na ceste vyvoláva dominový efekt, pretože ostatní vodiči sa začnú správať podobne
Agresívny alebo bojový spôsob jazdy stresuje ostatných vodičov, ktorí sa potom odreagujú na ďalších vodičoch a vytvárajú tak na ceste reťazec agresivity a nebezpečných dopravných situácií. Ohľaduplní vodiči pôsobia presne opačne a pomáhajú na cestách vytvárať bezpečnejšie a menej stresujúce prostredie.
Celkom 87 % z takmer deväť tisíc oslovených vodičov z pätnástich európskych krajín súhlasí s tým, že rozvážna a ohľaduplná jazda jedného vodiča môže prispieť k tomu, aby boli iní vodiči na ceste ohľaduplnejší. A 55 % z nich je ochotných pripustiť, že keď ich pri jazde rozčuľuje alebo provokuje nejaký iný vodič, je pravdepodobnejšie, že si neskôr vylejú zlosť na niekom ďalšom. Obyčajný, malý dobrý skutok, alebo naopak prejav agresivity, môžu rozpútať reťaz udalostí, ktorých výsledkom je buď príjemné a bezpečné, alebo naopak stresujúce a nebezpečné prostredie za volantom.
„Odhliadnuc od faktorov, ako sú poveternostné podmienky alebo únava, aj vodiči v okoloidúcich vozidlách vytvárajú významný kontext, na ktorý v priebehu cesty reagujeme zodpovedajúcim spôsobom,“ konštatuje vedúci výskumného projektu, dr. Chris Tennant z LSE. „Keď sa delíme s inými vodičmi o miesto na ceste, často sa riadime logikou reciprocity. Pretože mnoho interakcií je len veľmi letmých, je táto reciprocita spravidla nepriama; reakcie sa často dočká až ďalší vodič, s ktorým sa stretneme. Výsledkom je potom onen dominový efekt v premávke.“
Zatiaľ čo ostatné výskumy bezpečnosti cestnej premávky boli plným právom zamerané na identifikáciu špecifickej motivácie vodičov, ktorí majú sklony k nebezpečnému správaniu za volantom, nový výskum konštatuje, že je nevyhnutné všímať si i to, ako môže správanie iných vodičov priviesť k nebezpečnejšiemu spôsobu jazdy prakticky kohokoľvek – hoci inak by ho nikto za problémového vodiča nepovažoval.
„Vodičská etiketa je pre vodičov dôležitá,“ vysvetľuje Chris Tennant. Pri prehrávaní videozáznamov vzájomných reakcií vodičov na cestách väčšina opýtaných vodičov potvrdila, ako sú pre nich dôležité ďakovné posunky; len menej ako 10 % význam takéhoto spôsobu vyjadrenia vďaky spochybňuje. V rozhovoroch vodiči pripúšťajú, že keď niektorý z kolegov za volantom ani neuzná za vhodné im poďakovať, zvyšuje to pravdepodobnosť, že oni sami budú v ďalšej dopravnej situácii konať menej ohľaduplne.
Štúdia odhalila celý rad rôznych skutkov, ktorými je možné ostatných vodičov znepriateliť si – od náhlej zmeny plánu na rušnej križovatke, cez jazdu v tesnom závese a nesprávne používanie smeroviek, až po nedisciplinovanosť v diaľničnom pruhu. Vodiči v rozhovoroch potvrdili, že keď sa s nimi stretnú, sami potom tieto vzorce správania – i keď zvyčajne nevedome – uplatňujú rovnako a podieľajú sa tak na spustení dominového efektu negatívneho vzájomného pôsobenia.
„Na cestu sa zriedkakedy pozerá ako na spoločenské prostredie a už vôbec nie ako na sociálne prostredie, v ktorom by sa mala uplatňovať dobrá výchova. Náš prieskum skutočne preukázal, že mnoho vodičov vníma ostatné vozidlá na ceste len ako anonymné stroje, nie ako dopravné prostriedky iných ľudských bytostí,“ dodáva Olivier Rousseau, viceprezident spoločnosti Goodyear pre oblasť osobných pneumatík v regióne Európa, Blízky východ a Afrika. „Vyzývame vodičov, aby si stále pripomínali, aký veľký dosah má ich správanie na správanie ostatných. Naša štúdia tvrdí, že agresívny a bojovný spôsob jazdy jedného vodiča môže spustiť reťaz reakcií medzi ostatnými a nakoniec vytvoriť potenciálne nebezpečnú situáciu alebo dokonca nehodu, zatiaľ čo pôvodca je už niekde úplne inde. Úlohou nás všetkých je, aby sme takýto dominový efekt na ceste pomáhali zastaviť,“ uviedol Rousseau.
 „Je mnoho spôsobov, ako prejavovať za volantom nedostatok ohľaduplnosti: povýšene poučovať, súťažiť, kričať, prehnane gestikulovať, alebo zastrašovať. Každý z nich dokáže eskalovať a prehlbovať bezohľadnú a potenciálne nebezpečnú vodičskú kultúru. Možností, ako byť za volantom zdvorilý a ohľaduplný je, naopak, len niekoľko. Ale všetky sú veľmi účinné.
Pustiť iného vodiča na preplnenej komunikácii pred seba, pozrieť sa mu do očí a viditeľne mu poďakovať, keď on pustí nás, ospravedlniť sa, keď niekomu prekážame – to všetko premazáva kolesá ohľaduplnej vodičskej kultúry, z ktorej nakoniec vzájomne ťažíme všetci,“ uzavrel Chris Tennant.
Anketa bola zostavená tak, aby analyzovala vzájomné interakcie vodičov a ich prístup k ostatným kolegom za volantom, ale aj to, ako sa to všetko prejavuje na riskantnosti ich jazdy. Obsahovala kvalitatívne zisťovanie s využitím cieľových skupín a rozhovorov s vodičmi vo Veľkej Británii a v Taliansku, ako aj kvantitatívne online vypĺňanie dotazníka, na ktorom sa zúčastnilo takmer 9 000 vodičov celkovo z pätnástich krajín: Belgicka, Česka, Nemecka, Francúzska, Talianska, Holandska, Poľska, Rumunska, Ruska, Švédska, Turecka, Slovinska, Španielska, Spojeného kráľovstva a z Rakúska.







späť











Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.