Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
TEST Peugeot Boxer Furgon 2,2 HDi 120 (25.06.2007)

Profesionál pre náročných profesionálov
Skupina PSA Peugeot Citroën nespolupracuje len pri výrobe osobných automobilov, ale rovnako postupuje aj v prípade úžitkových. Výsledkom vzájomnej spolupráce, ku ktorej prizvali aj Fiat, je trojlístok takmer identických vozidiel pre podnikateľov, ktoré sa fakticky líšia iba názvami: Boxer – Jumper – Ducato. No keďže sú navzájom veľmi podobné, vyvstáva otázka: pre ktorý sa rozhodnúť a prečo?
Rozhoduje viacero faktov: či je nablízku díler a kvalitný servis, aké je vybavenie jednotlivých modelov a v neposlednom rade rozhoduje aj cena. Ako prvý sme podrobili zvyčajnému testu Peugeot Boxer druhej generácie s dieselovým motorom 2,2 HDi. Od prvého momentu nás presvedčil, že v prípade tohto trojlístka pôjde o sympatické úžitkové vozidlo, priam predurčené pre niekoľko skupín podnikateľov. Veď na výber majú modely s troma rôznymi výškami a štyrmi dĺžkami karosérie. Zaujal nás tiež nízky prah, ktorý uľahčuje nakladanie ťažších a väčších predmetov. V ponuke sú štyri rôzne celkové hmotnosti a k dispozícii je šesť rôznych objemov nákladného priestoru. Napriek všetkým rozmerovým superlatívom patrí na našom trhu k najnižším, čo uľahčuje prejazd zníženým profilom. Ložná plocha je praktická, bez zbytočných výčnelkov a prejde po nej vzpriamene i vysoký človek.
Pohodlie v interiéri
Kabína pre posádku poskytuje dostatočný priestor vodičovi a dvom pasažierom. Sedadlá sú aj na dlhších trasách pohodlné – o tom sme sa presvedčili po najazdení 900 km na jednu palivovú nádrž. Štartovací kľúč je vybavený zariadením na elektronické blokovanie štartovania. Toto zariadenie uzamkne napájací systém motora. Aktivuje sa automaticky po vytiahnutí kľúča zo zapaľovania. Bočné a zadné dvere sa dajú odomknúť aj separátne – samostatným tlačidlom na puzdre kľúča.
Po rozjazde vozidla systém automaticky uzamkne dvere kabíny i nákladného priestoru, čo je účinná ochrana pred násilným otvorením dverí – napríklad pri zastavení na križovatke. Nielen nad dvermi, ale aj nad stredným sedadlom je v strope umiestnená (výklopná) rukoväť. Na volante sú tlačidlá ovládania audiosústavy. Za výrazný hendikep Boxera považujeme, že volant sa nedá nastaviť výškovo, len posunúť v smere osi...
Pod prednými sedadlami sú dve zóny na odkladanie rôznych predmetov. V praktickom plastovom obale sú nástroje na opravy a zdvihák. Sklopením operadla stredného sedadla získate písací stolík s držiakom na spisy a nápoje. V interiéri je viacero praktických odkladacích priestorov, dokonca v pravej hornej časti palubnej dosky sa nachádza príručná skrinka s chladením. Nad slnečnými clonami je po celej šírke stropná polica. Podobná je tiež nad kabínou – prístupná z nákladnej plochy.
Štartovanie v prudkom stúpaní a pri veľkom zaťažení vozidla uľahčuje funkcia prepojená s ESP a motorom. Zároveň chráni spojku vozidla pred poškodením. Vodič pred štartovaním len zatlačí na maximum pedál akcelerátora a spojky, pričom má zaradený prvý rýchlostný stupeň. Kontrolka zatiahnutej ručnej brzdy i signalizácia nedostatku paliva v nádrži by však mohli byť umiestnené vyššie, aby šoférovi „udreli“ výrazne do očí.
Senzory za príplatok
Palubný počítač sa ovláda tlačidlom v páčke stieračov. Informuje o dojazde Boxera, spotrebe i priemernej rýchlosti. Zvukový signál (pípnutie) informuje o prekročení naprogramovanej rýchlosti. Na testovacom aute (teda v sériovom vybavení) sme, žiaľ, nemali parkovacie senzory, ani elektrické nastavovanie vonkajších zrkadiel, čo považujeme za nedostatok. V praxi by oba prvky mali patriť do základnej výbavy.
V strede prístrojového panelu sa nachádza sklápacia podložka na písanie, jej zložitý mechanizmus z plastov je však pomerne zraniteľný. Okrem toho na jej vyklopenie je potrebná hrubá sila, len tak sa dá doslova vytrhnúť z uchytenia, čo považujeme za konštrukčný nedostatok. Spona navrchu slúži na prichytenie dokumentácie.
Posuvné dvere
Do rozmerného nakladacieho priestoru (na dĺžku až šesť metrov) sa dostanete cez zadné delené dvere alebo bočnými posuvnými dvermi. Vnútri sú upevňovacie oká na uchytenie nákladu (vzadu na podlahe). Nad bočným obložením, chrániacim steny karosérie, sú držiaky na upevnenie kotviacej koľajničky. Nad stropom kabíny je ešte navyše odkladací priestor s rôznym objemom – podľa výšky furgona.
Vonkajšie spätné zrkadlá sú rozdelené na dve časti a majú oblúkovitý tvar, takže poskytujú dobrý prehľad o situácii okolo vozidla. Pre správny odhad vzdialenosti je však potrebné brať do úvahy, že predmety v zrkadle sú v skutočnosti bližšie, než sa javia. V krytoch zrkadiel sú integrované ukazovatele smeru.
Boxer využíva pruženie, ktoré pomáha znížiť hlučnosť v kabíne. Karoséria je chránená proti prehrdzaveniu so zárukou na 6 rokov. Tichý chod dieselového motora a pohodlné sedadlá sú výrazným prínosom, takže ani prekonávanie dlhých trás nie je únavné. Pri silnejšom bočnom vetre je však nenaložený Boxer dosť citlivý na poryvy vetra.
Priaznivá spotreba
Objem palivovej nádrže je približne 90 litrov, čo pri šetrnej jazde umožní dojazd aj vyše 1000 km. Reálne sme na diaľnici pri trvalej rýchlosti 130 km/h dokázali prejsť 900 km. Displej ukázal celkovú priemernú spotrebu 9,7 l/100 km. Keď sme zvolili cestovnú rýchlosť 100 km/h, priemerná spotreba sa ustálila na ôsmich litroch. Pri rýchlosti 90 km/h s úplne prázdnym Boxerom sme dokonca dosiahli spotrebu iba sedem litrov na 100 km, čo považujeme za veľmi priaznivý údaj. Aj pri razantnejšom prejazde zákruty vozidlo dobre drží stopu, brzdy by však mohli byť účinnejšie.
Boxer je v ponuke v 4 dĺžkach (L1 – 4) a 3 výškach (H1 – 3). Celková hmotnosť vozidla môže byť  3 – 3,3 – 3,5 – 4 tony a podľa toho môže byť užitočná hmotnosť v rôznych rozpätiach. Najmenej 1155 kg, strednou hodnotou je 1590 kg a v prípade štvortonky až 1850 kg. Boxer je konštruovaný tak, aby v prípade čelného nárazu karoséria absorbovala čo najviac energie. Jej oceľová konštrukcia s deformačnými zónami je spevnená, čo sa týka aj dverí. Rozmery prednej nápravy sú optimalizované tak, aby sa časť energie v prípade čelnej zrážky presmerovala pod prednú nápravu.
Cenové spektrum
Ceny jednotlivých modelov sú rozlíšené podľa viacerých faktorov: rozhoduje dĺžka i výška karosérie, použitý motor a keďže furgon je úžitkovým automobilom, cena je bez DPH. Začína sa na 719 000 Sk, väčšina modelov však stojí  okolo 800 – 900 tisíc korún. Furgony s trojlitrovým dieselovým motorom mierne prekračujú hranicu 1 milióna. My sme otestovali Boxer s označením 333 L3H2 s motorom 2,2 HDi, teda s dĺžkou šesť metrov a výškou 2,5 m, ktorý stojí 847 tisíc Sk (bez DPH). Jeho celková hmotnosť je 3,3 t, užitočná 1455 kg a dĺžka podlahy 3,7 m. Objem nákladného priestoru 13 m3. Cena 847 tisíc korún.
Ivan Václavík
Základné technické údaje testovaného vozidla
Peugeot Boxer Furgon 2,2 HDi 120
Objem motora (cm3)    2 198
Výkon (kW/k)        74/100
Krútiaci moment (Nm)    250
Max. rýchlosť (km/h)    140
Zrýchlenie 0 – 100 km (s)    neudáva sa
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 7,6
Cena testovanej verzie 847 000 Sk    Základná verzia 719 000 Sk

+ Plusy
Tichý chod motora
Dobré zrýchlenie
Pohodlné sedadlá

- Mínusy
Volant bez výškového nastavenia
Priemerný účinok bŕzd
Absencia parkovacích senzorov








späť











Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.