Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPeugeotPontiac
PorscheQorosRace of Champ
RenaultRolls RoyceSAAB
SEATShellSkoda
SlovakiaRingsmartSpyker
Ssang YongSubaruSuzuki
TataTatraTesla
ThinkToyotaTrabant
VolkswagenVolvoWiesman
NOVINKY
Manévre pri parkovaní sa stávajú hrozbou (23.09.2015)

Riziko dopravných nehôd hrozí zvyčajne na rýchlostných cestách, frekventovaných križovatkách v centre mesta, no rovnako nebezpečné je aj parkovanie. Neveríte? Verte: od začiatku tohto roka (za 8 mesiacov) sa na parkoviskách stalo až 1 656 dopravných nehôd. Podľa štúdie Allianz centra pre technológie (AZT) a spoločnosti Continental sa vyše 40 percent všetkých mechanických poškodení vozidiel stane práve pri parkovaní.
Najväčšie problémy vodičom spôsobuje cúvanie. Analýza 3 500 nehôd potvrdila, že poistné udalosti sa stávajú pri vchádzaní a vychádzaní z parkovacieho miesta a tiež pri ďalších manévroch s automobilom. Napríklad aj pri otváraní dverí. Ako najrizikovejšia skupina sa v prieskume o parkovaní ukázali vodiči starší než 65 rokov.
Podľa expertov skupiny Allianz z výskumného ústavu v Ismaningu pri Mníchove vznikne až 84 percent „parkovacích“ dopravných nehôd pri vychádzaní z parkovacieho miesta. Až v ôsmich prípadoch z desiatich spôsobí drobné „ťukance“ a pokrčené plechy práve cúvanie. Množstvo nehôd vznikne aj tým, že vodiči pri jazde nevenujú dostatočnú pozornosť svojmu okoliu. Až 27 percent šoférov priznalo, že sa počas šoférovania venujú aj iným činnostiam, napríklad písaniu správ na smartfóne, nasadzovaniu si hodiniek, či prezúvaniu topánok.
Takéto rozptyľovanie oberá šoféra o schopnosť rýchlo zareagovať. Príkladom sú vodičky, ktoré pri úprave mejkapu strácajú minimálne 40 percent pozornosti, ktorú by mali venovať parkovaniu.
Štúdia skupiny Allianz hovorí, že takmer polovica „parkovacích“ poistných udalostí je náraz do stojaceho vozidla. Až úsmevne znejú takéto vysvetlenia: „Pri cúvaní som si nevšimol druhé vozidlo, ktoré tam stálo. Myslel som si, že už odišlo, lebo vodič naštartoval motor ešte predo mnou. Poškodil som mu vodičovu stranu (blatník predný, dvere vodiča, zadné dvere, zadný blatník, pravá strana, vlastne celé vozidlo).“
V jednom z piatich prípadov sa vodičom dokonca podarí nacúvať do seba navzájom. Takúto situáciu sa zrejme snažil opísať ďalší klient poisťovne: „Pri cúvaní do mňa cúvlo zaparkované vozidlo.“
Aká je situácia na slovenských parkoviskách? Podľa štatistiky Prezídia Policajného zboru sa od začiatku roka do konca augusta 2015 stalo na parkoviskách 1 656 dopravných nehôd, pri ktorých sa ľahko zranilo 150 účastníkov a s ťažkými zraneniami vyviazlo 26 osôb. Nehody na parkoviskách si za uplynulých osem mesiacov vyžiadali aj tri ľudské životy. Hrozivo znie údaj, že vlani zahynulo na parkoviskách 8 a predvlani dokonca 11 osôb!
V tomto roku už Prezídium Policajného zboru vyčíslilo škody z dopravných nehôd na parkoviskách na 1 661 850 eur. O tom, že niektorí vodiči, ktorí si sadajú za volant,  nie sú triezvi, svedčí aj 117 prípadov nehôd pri parkovaní, pri ktorých polícia namerala vodičom v krvi alkohol.
Podľa štúdie AZT rozptýlená pozornosť pri parkovaní trápi najmä seniorov nad 65 rokov. Štatisticky spôsobia až o tretinu vyšší počet parkovacích kolízií, než vodiči vo veku od 25 do 64 rokov. Frekvencia výskytu nehôd pri parkovaní alebo manévrovaní s vozidlom sa počas posledných 10 rokov zvýšila o vyše 30 percent. Z poistných udalostí, ktoré skupina Allianz eviduje v povinnom zmluvnom poistení, sa stalo pri parkovaní až 44 percent havárií. Hoci len pri 4 percentách z nich dôjde aj k ujme na zdraví, zranenia bývajú závažné. Dve tretiny takýchto prípadov sa týkajú najmä chodcov – seniorov. Obzvlášť ohrozenou skupinou sú cyklisti, ktorých môžu vodiči pri vychádzaní z parkoviska ľahko prehliadnuť.
Avšak za nehodami pri parkovaní sa nemusí vždy skrývať len nepozornosť vodičov. Riziko predstavujú aj čoraz väčšie rozmery áut a všestranná premena ich dizajnu. Odborníci upozorňujú, že za uplynulé desaťročia sa autá značne zväčšili. Rozmery parkovacích miest však v mnohých krajinách zostávajú rovnaké ako pred rokmi. Nie je teda náhodou, že vodičom SUV, vanov a dodávok sa pri parkovaní stáva až o 30 percent viac nehôd, než šoférom menších vozidiel. Problémy môže spôsobiť aj nevhodný dizajn, ktorý vodičom často znemožňuje pohodlný výhľad z vozidla, predovšetkým v jeho zadnej časti a po bokoch.
Medvediu službu môže motoristom priniesť používanie varovných parkovacích systémov v autách. Tie majú vodiča zvukovým signálom alebo vizualizáciou na displeji upozorniť na prípadnú prekážku, niekedy však spôsobia skôr ťažkosti, ako pomôžu. Vodiči často nie sú oboznámení s tým, aký veľký priestor ich systém monitoruje a škodu spôsobia v domnienke, že na parkovanie majú dostatok priestoru. „Toto riziko môže výrazne znížiť inteligentný automatický parkovací asistent a samostatné núdzové brzdové systémy, určené na manévrovanie na parkovisku," pripomenul Wolfgang Fey, vedúci oddelenia asistenčných systémov spoločnosti Continental.







späť






Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.