Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Zrkadlo nastavené najmä šoférom (25.08.2015)

Či už počas letnej dovolenky alebo pri ceste do práce, vždy sa vyskytne situácia, keď ľudia za volantom – podľa sociálnych psychológov z Londýnskej školy ekonómie a politických vied – vnímajú veľmi stresujúce a frustrujúce zážitky. Vyplynulo to z výskumu LSE (Londýnska škola ekonómie a politických vied) a spoločnosti Goodyear, ktorý konštatuje, že na európskych cestách jazdí sedem rôznych typov vodičov.
Aktuálny prieskum sociálnej psychológie na tému bezpečnosti cestnej premávky identifikoval rôzne spôsoby, ktorými ľudia reagujú na ostatných vodičov. V prieskume sledovali, ako sa vodiči vyrovnávajú s vlastnými pocitmi a s neistotou, týkajúcou sa správania ďalších účastníkov cestnej premávky.
Prostredníctvom hĺbkových rozhovorov s rôznymi charakteristickými skupinami európskych vodičov vedci stanovili sedem rôznych typov osobností, ktoré sa prejavujú takto:
Učiteľ potrebuje ubezpečenie od ostatných šoférov, že vedia, čo spravili zle a očakáva uznanie svojho úsilia pri poučovaní ostatných. Vševedko si myslí, že je obklopený samými neschopnými hlupákmi a uspokojí ho, keď môže z bezpečia svojho auta povýšene kričať na ostatných vodičov. Pretekár potrebuje všetkých predbehnúť a je otrávený, ba až nervózny, keď mu v tom niekto bráni. Pokiaľ sa ho niekto snaží predbehnúť, zrýchli, alebo zmenší odstup od vozidla pred ním, len aby tomu zabránil. Sudca chce potrestať ostatných vodičov za akékoľvek – podľa neho nevhodné správanie. Môže sa to skončiť i tak, že vystúpi z vozidla a pôjde si to prekonzultovať s iným vodičom osobne. Filozof sa ľahko vyrovnáva s nevhodným správaním iných šoférov a snaží sa to racionálne vysvetliť. Darí sa mu ovládať svoje pocity vo vozidle. Nekonfliktný sa snaží vyhnúť konfliktom s ostatnými vodičmi. Neberie si ich správanie osobne, ale dáva si na nich pozor, pretože ich považuje za nebezpečných. Pohodár počúva hudbu alebo telefonuje, aby sa izoloval. Ak sa vyhýba kontaktom s ostatnými vodičmi, pričom dostatočne sleduje premávku, je to dobrá cesta na zníženie frustrácie.
Tieto rôzne charakteristiky vodičov vystupujú na povrch v rôznych situáciách, v ktorých musia reagovať na správanie sa ostatných účastníkov cestnej premávky.
“Väčšinu času si spokojne sedíme v pohodlí svojho vozidla, ale za každým rohom sa môže stať, že budeme musieť reagovať na ostatných účastníkov cestnej premávky. To vytvára náročné a neisté sociálne prostredie. Môžeme mať obavy z reakcií ostatných vodičov, no tento výskum ukazuje, že ich správanie je ovplyvnené aj tým, čo robíme my. Často sami prispievame k takému konaniu ostatných vodičov, ktoré sa nám nepáči. Z psychologického hľadiska predstavujú rozdielne typy osobností rôzne spôsoby, akými sa vodiči vyrovnávajú s frustráciou a s negatívnymi pocitmi. Nemožno však všetkých vždy zaradiť do jedinej konkrétnej skupiny. V závislosti od situácie a interakcie s ostatnými väčšina z nás zistí, že sa môže identifikovať i s niekoľkými profilmi,” vysvetľuje dr. Chris Tennant, sociálny psychológ, ktorý výskumný projekt na LSE vedie.
“Väčšina týchto modelov správania môže viesť k nebezpečnej situácii na ceste. Rozumieť tomu, akým správaním disponujeme a čo to môže vyvolať, je pre nás všetkých prvý krok k tomu, aby sme sa lepšie ovládali a vytvárali tak lepšie prostredie pre seba i ostatných účastníkov cestnej premávky. Popri účinnom zákonnom postihu agresívnej jazdy zostáva výchova a celoživotné vzdelávanie najsilnejším nástrojom na ovládnutie sociálnej a emocionálnej stránky šoférovania a na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky,” odporúča Olivier Rousseau, viceprezident značky Goodyear pre osobné pneumatiky v Európe, na Blízkom východe a v Afrike.
Osobnostné typy vyplynuli z prvej časti spoločného výskumného projektu, ktorý kvalitatívne nazerá na správanie sa vodičov pri jazde prostredníctvom charakteristických skupín a hĺbkových rozhovorov. Týmto výskumom LSE a Goodyear zisťujú, ako vodiči navzájom ovplyvňujú svoje správanie sa na ceste.
Druhá časť projektu sa uskutočňuje v 15 európskych krajinách. Konečné výsledky a analýza tejto celoeurópskej štúdie sa dajú očakávať v októbri 2015.







späť









Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.