Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Zimné pneumatiky neposkytnú v lete komfort (27.05.2015)

Vyššia spotreba a hlučnosť, horšia ovládateľnosť vozidla pri intenzívnych letných dažďoch, rýchlejšie opotrebovanie pneumatík, ale hlavne dlhšia brzdná dráha. Tieto nevýhody spôsobuje používanie zimných pneumatík počas letného obdobia. Vďaka zvyšujúcej sa informovanosti znižuje sa podiel vodičov, ktorí jazdia v lete na zimných pneumatikách, ale stále ešte značná časť vodičov neprezúva kolesá a jazdí aj v lete na pneumatikách určených do zimných podmienok.
Napriek tomu, že tvar i vzhľad zimných a letných pneumatík sa na prvý pohľad nelíšia, každá z nich má iné zloženie zmesi a iný tvar dezénu behúňa. Špecifické vlastnosti výrazne ovplyvňujú funkčnosť oboch typov pneumatík v priebehu roka. V letnom období, keď priemerné denné teploty trvale prekračujú 7°C, mali by vodiči používať letné pneumatiky. Tvrdšia zmes v porovnaní so zimnými pneumatikami a behúň so širokými obvodovými drážkami poskytujú omnoho lepšie vlastnosti i lepšie bezpečnostné parametre.
„Vodiči, ktorí v letnom období nepoužívajú letné pneumatiky, sa musia pripraviť na vyššiu spotrebu a hlučnosť svojho auta, dlhšiu brzdnú dráhu, horšiu ovládateľnosť pri výdatných letných dažďoch a rýchlejšie opotrebovanie pneumatík,“ uvádza Jiří Vodička, Marketing Manager CZ/SK spoločnosti Goodyear Dunlop Tires. „Je nevyhnutné, aby si ľudia uvedomili, že pneumatiky sa dajú prispôsobiť rôznym poveternostným podmienkam a typickým teplotám v jednotlivých obdobiach roka. Preto sa zimné a letné pneumatiky od sebe značne odlišujú. Ich nesprávne používanie má negatívny vplyv nielen na jazdné vlastnosti automobilu, ale vzhľadom na dlhšiu brzdnú dráhu sú i nebezpečné,“ dodáva Jiří Vodička.
Pneumatiky sa v priebehu vývoja testujú v rôznych podmienkach. Preukázalo sa, že pri vyšších teplotách sa zimné pneumatiky začnú prehrievať a strácajú svoje optimálne vlastnosti, čo zapríčiňuje predĺženie brzdnej dráhy. Navyše, mäkšia zmes a veľké množstvo lamiel – v porovnaní s letnou pneumatikou – spôsobuje vyššiu hlučnosť.
Pneumatiky majú veľký vplyv aj na spotrebu pohonných hmôt, ktorú ovplyvňuje nahustenie, zmes i dezén pneumatiky. Viac záberových hrán na zimnej pneumatike zvyšuje valivý odpor, a tým negatívne pôsobí na spotrebu pohonných látok. Mäkšia zmes zimných pneumatík pri používaní v letnom období súčasne spôsobuje ich rýchlejšie opotrebovanie. Letná zmes, ktorá je určená do vyšších teplôt, zabezpečuje nielen dlhšiu životnosť pneumatík, ale celkove aj ich lepšie vlastnosti.
Na druhej strane skúsení vodiči, ktorí si uvedomujú zmenené jazdné vlastnosti zimných pneumatík pri letných teplotách, môžu po zime dojazdiť zimné pneumatiky aj v lete, ak už tieto majú na jazdu v zime nevhodnú hĺbku dezénu pod 4 milimetre. Zákon totiž takúto eventualitu nezakazuje.
Vyskúšali sme si v praxi – na okruhu Slovakia Ring – že aj pri vyšších rýchlostiach udržia zimné pneumatiky vozidlo na asfalte, avšak museli sme jazdiť nižšími rýchlosťami, než by sme si mohli dovoliť s letnými pneumatikami. V bežnej premávke je však tento rozdiel oveľa menší a v meste pri rýchlosti 50 km/h priam zanedbateľný.







späť









Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.