Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Nepodceňujte používanie reflexných prvkov (22.10.2014)

Aktuálna kampaň spoločnosti Goodyear upozorňuje na nevyhnutnosť používania reflexných prvkov. Použitie akéhokoľvek reflexného prvku totiž môže zabrániť nehode alebo dokonca zachrániť život. Najmä v týchto jesenných a zimných dňoch, keď sú okolo nás klzké cesty, hmla a hlavne tma ráno i skoro večer. Toto sú nepríjemné stránky jesenného počasia, s ktorými sa stretne každý, kto vyrazí na cesty – či už ako vodič, chodec alebo cyklista.
Práve v jesennom a zimnom období dochádza v dôsledku zníženej viditeľnosti k najčastejším kolíziám automobilov s chodcami. V Európskej únii zomrie podľa štatistiky každoročne na cestách okolo 30 000 ľudí. Až 40 % všetkých obetí sú zraniteľní účastníci cestnej premávky: chodci, cyklisti, jazdci na mopede i na motorke.
Väčšina z tragických nehôd sa stane v zimnom období práve v ranných alebo vo večerných hodinách, teda v čase, keď sú všetci vystavení riziku, že ich vodiči včas nezbadajú. Autá i cyklisti majú povinnosť svietiť, ale chodci – napriek tomu, že sú v cestnej premávke najzraniteľnejší –  zatiaľ takúto povinnosť nemajú. Spoločnosť Goodyear Dunlop Tires Slovakia, ktorá svojimi projektmi dlhodobo podporuje bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky, pripravila na tohtoročnú jeseň kampaň na podporu zvýšenia viditeľnosti chodcov prostredníctvom používania reflexných prvkov.
„Ľudia si pri pohybe na vozovke neuvedomujú možné riziká a napríklad na priechod pre chodcov vstupujú často bezmyšlienkovito. Každý chodec by však mal vedieť, že v tmavom oblečení je na ceste v tme takmer neviditeľný. Vodič, ktorý včas chodca neuvidí, nedokáže rýchlo zareagovať a chodcovi sa bezpečne vyhnúť,“ vysvetľuje Katarína Ardová, marketingová koordinátorka spoločnosti Goodyear.
Brzdná dráha na suchej vozovke je zhruba 40 metrov a vodič, ktorý ide rýchlosťou 90 km/h potrebuje najmenej 38 metrov (ktoré prejde za 1,5 sekundy) na to, aby si uvedomil nebezpečenstvo a začal reagovať. Je preto veľmi dôležité, aby vodič včas uvidel chodca, či cyklistu. Na to dobre poslúži akýkoľvek reflexný prvok, ktorý dokáže odrážať dopadajúce svetlo od reflektorov vozidla až na vzdialenosť 200 metrov.
V súvislosti s kampaňou vyhlásila spoločnosť Goodyear 22. október za Goodyear Deň bezpečnosti. Pre najmenšie deti predškolského veku pripravila spoločnosť Goodyear v rámci Dňa bezpečnosti zábavnú vzdelávaciu hru pre múdre telefóny a tablety s názvom Goodyear Kids Safety. Prostredníctvom aplikácie si deti zábavným spôsobom precvičia základné pravidlá pre bezpečný pohyb v cestnej premávke, ako je prechádzanie na zelenú alebo používania reflexnej vesty a ďalších reflexných doplnkov. Hra je dostupná zdarma na stiahnutie v AppStore alebo v GooglePlay store.
Reflexné alebo retroreflexné materiály sú špeciálne materiály, ktoré dokážu odrážať dopadajúce svetlo až na vzdialenosť 200 metrov. Reflexný materiál je v noci vidieť na trojnásobne väčšiu vzdialenosť ako biele oblečenie a na vyše desaťnásobne väčšiu vzdialenosť ako modré oblečenie.
Fluorescenčné materiály zvyšujú viditeľnosť za denného svetla i za súmraku, ale v tme svoju funkciu strácajú. Najčastejšie farby sú jasne žltá, zelená a oranžová. Prečo teda nosiť reflexné materiály?
K najčastejším kolíziám automobilov s chodcami i cyklistami dochádza pri zníženej viditeľnosti. Vodič, ktorý včas nezbadá osobu pohybujúcu sa na ceste, nedokáže dostatočne rýchlo zareagovať, a preto sa nemôže chodcovi, či cyklistovi bezpečne vyhnúť. Akýkoľvek reflexný prvok dokáže odrážať dopadajúce svetlo od reflektorov vozidla až na vzdialenosť 200 metrov.
Reflexné prvky by mal používať každý, kto sa v noci alebo pri zníženej viditeľnosti pohybuje po ceste – či už na krajnici alebo na neprehľadných priechodoch pre chodcov. Používanie reflexných prvkov sa odporúča chodcom, cyklistom, bežcom, ale napríklad aj majiteľom psov, ktorí môžu svojim štvornohým miláčikom pripnúť reflexný prvok na vôdzku alebo na obojok. Chodci nemusia chodiť vo výstražných vestách, ale svoj účel splní i reflexná páska na zápästí alebo na členku.
V prípade, že si chodec oblečie veľmi tmavé oblečenie (tmavomodré alebo čierne), vzdialenosť, na ktorú je vodič schopný rozpoznať ho, je 18 metrov. Viditeľnosť chodca sa zlepší, keď zvolí svetlejšie oblečenie. Chodec v červenej farbe je viditeľný na 24, v žltej na 37 a v bielej na 55 metrov. Chodec s reflexným prvkom zvýši svoju viditeľnosť až na 200 metrov.
Auto idúce rýchlosťou 50 km/h prejde 14 metrov za 1 sekundu. Pokiaľ sa vodič úplne sústredí, potrebuje ďalšiu sekundu na reakciu, takže to je už 28 metrov. V rýchlosti 80 km/h je to až 44 metrov. Myslíte si, že za týchto okolností vás vodič dokáže bezpečne obísť, ak nepoužívate reflexné prvky?







späť











Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.