Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPeugeotPontiac
PorscheQorosRace of Champ
RenaultRolls RoyceSAAB
SEATShellSkoda
SlovakiaRingsmartSpyker
Ssang YongSubaruSuzuki
TataTatraTesla
ThinkToyotaTrabant
VolkswagenVolvoWiesman
NOVINKY
Kto prejde 4 896 kilometrov na liter paliva? (09.05.2014)

Slovensko bude mať druhýkrát po sebe zastúpenie medzi dvomi stovkami špičkových európskych tímov v študentskej súťaži Shell Eco-marathon. Tím Strojníckej fakulty STU bude súťažiť s úplne novým prototypom. Na májové preteky v uliciach holandského Rotterdamu sa slovenskí študenti pripravujú už vyše pol roka.
FME Racing Team zaznamenal úspech už pri minuloročnej premiére: ich automobil sa dostal do prvej štyridsiatky, ktorá dokázala prísť do cieľa, pričom nechal za sebou vyše 50 vozidiel, ktoré preteky nedokončili. Dvanásťčlenný tím tvoria študenti bakalárskeho, inžinierskeho a doktorandského štúdia fakulty a vlani si prvýkrát vyskúšali stavbu vozidla „úplne z nuly“.
Na základe získaných skúseností sa tento rok v tíme rozhodli pre zásadnú inováciu: rámovú konštrukciu vymenili za samonosnú karosériu z uhlíkových vlákien. Získali tak celkom nový prototyp, pričom do návrhu dizajnu strojári premiérovo zapojili dizajnérov z Fakulty architektúry STU. Výsledkom je kompletne vynovený prototyp s menšími rozmermi a nižšou hmotnosťou v porovnaní s rokom 2013.
Aj tento rok bude FME Racing Team súťažiť v kategórii prototypov s benzínovým pohonom. Na dizajnovom a technickom koncepte pracoval tím návrhárov od jesene 2013. Vo februári sa začala zložitá výroba karosérie a komponentov. Karosériu vyrábali v troch fázach. V prvom rade tím vybrúsil z polystyrénu tvar karosérie a vylaminoval tzv. kopyto. Následne na kopyte študenti vyrobili formy karosérie a nakoniec do foriem naukladali uhlíkové tkaniny tak, že výsledkom bola samonosná karoséria. Na záver sa do karosérie vyrezali montážne otvory, ako aj otvor na nastupovanie a karosériu nalakovali. Komponenty sa vyrábali súčasne s karosériou. Výsledný tohtoročný prototyp je približne o 50 centimetrov kratší ako bolo vozidlo minulý rok a po 10 centimetroch z neho ubudlo aj z výšky a šírky.
Zmeny neobišli ani motor. Štvortaktný benzínový jednovalec Honda GX25 má menší zdvihový objem a nižší výkon (0,72 kW) ako minuloročná pohonná jednotka. Na dosiahnutie maximálnej úspornosti však študenti na ňom upravili piest, sacie a výfukové potrubie a osádili nový systém vstrekovania s riadiacou jednotkou.
„Tento rok sme sa zamerali na prípravu konštrukčne i dizajnovo úplne nového vozidla. Zmenili sme koncept karosérie a výsledkom je menší a ľahší prototyp. Veľká vďaka patrí aj dizajnérom, ktorí nám pomohli vytvoriť karosériu s ešte nižším odporom vzduchu,“ hovorí Daniela Welnitzová, kapitánka tímu FME Racing Team.  
Shell Eco-marathon je jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. Každoročne sa uskutočňuje v Európe, Severnej Amerike a Ázii. Súťaž spája súčasných a budúcich novátorov so širokou verejnosťou, ktorú zaujímajú energetické témy. Rozvíja diskusiu o udržateľných riešeniach narastajúceho globálneho dopytu po energiách.
Holandský Rotterdam teda zažije v dňoch 15. až 18. mája 2014 nezvyčajné automobilové preteky: v uliciach mesta bude po roku opäť bojovať vyše 200 futuristických automobilov o titul kráľa úspornej jazdy. Shell Eco-marathon Europe je unikátna súťaž palivovej efektívnosti, ktorá v tomto roku oslavuje jubilejný 30. ročník. Dve stovky tímov sa pokúsia prejsť na inovatívnych vozidlách na liter benzínu, nafty, etanolu alebo na jednu kilowatthodinu čo najdlhšiu vzdialenosť. Medzi tímami, ktoré sa pokúsia prekonať historický rekord – úžasných 4 896 kilometrov na liter paliva – nebude po druhýkrát chýbať ani slovenský tím študentov bratislavskej STU pod vedením doc. Ľuboša Magdolena z Ústavu dopravnej techniky a konštruovania Strojníckej fakulty STU. Na štarte bude vyše 3 000 študentov z 26 krajín Európy. Shell Eco-marathon sa jazdí v dvoch základných kategóriách – Urban Concept (vozidlá mestského typu) a Prototypy (futuristické vozidlá), pričom na výber majú niektoré zo šiestich druhov palív. Cieľom je prejsť na liter (resp. v prípade elektromobilov na kilowatthodinu) čo najdlhšiu vzdialenosť. Preteky sa tretíkrát po sebe uskutočnia na mestskom okruhu v Rotterdame. Jeho päť pravouhlých zákrut vyžaduje osobitné jazdecké umenie s minimálnym brzdením a následnou akceleráciou. Navyše, v tomto ročníku sa bude jazdiť v opačnom smere, takže tímy sa nemôžu spoľahnúť na minuloročnú jazdeckú stratégiu.
Míľniky Shell Eco-marathon
1939: Prvé preteky medzi vedcami amerického výskumného laboratória Shell o najdlhšiu vzdialenosť prejdenú na galón benzínu
1985: Začiatok európskej série Shell Eco-marathon na francúzskom okruhu Paul Ricard Motor Circuit v Le Castellet; víťaz prešiel na liter benzínu 680 kilometrov
2000:  Preteky sa sťahujú na Paul Armagnac Circuit vo francúzskom Nogare
2009:  Nový okruh EuroSpeedway pri nemeckom meste Lausitz
2010: Absolútny rekord 4 896,1 kilometra na liter dosiahol Team Polytech z francúzskeho Nantes
2012: Shell Eco-marathon sa premiérovo jazdí na mestskom okruhu v Rotterdame, ktorý kladie vyššie nároky na efektívnosť áut a schopnosti jazdcov
Zaujímavosti o mestskom okruhu v Rotterdame
·    Termín súťaže je 15 až 18. mája 2014
·    Dĺžka okruhu 1,63 kilometra
·    Päť pravouhlých zákrut
·    Dĺžka pretekov: 10 kôl s časovým limitom 39 minút pri priemernej rýchlosti okolo 25 km/h
·    Vozidlá mestského typu (UrbanConcept) musia v každom kole zastaviť a znovu sa rozbehnúť, čím sa simuluje jazda v mestskej premávke







späť












Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.