Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Ibiza je príbehom mladej slečny v zrelom veku (24.04.2014)

V roku 1984, keď svet tlieskal premiére prvého počítača Apple Mac a kompaktný disk (CD) začínal získavať popularitu, zišiel z výrobnej linky závodu Zona Franca v Barcelona prvý SEAT Ibiza – najúspešnejší model v celej histórii španielskej značky. Stalo sa tak 27. apríla. Najbližšiu nedeľu teda oslávi najlepšie predávaný automobil svoje 30. narodeniny.  
SEAT je jedinou spoločnosťou vo svojom sektore, ktorá disponuje vlastnými kapacitami na konštrukciu, vývoj, výrobu a predaj automobilov v Španielsku.  Je súčasťou nadnárodného koncernu Volkswagen Group. Značka SEAT s centrálou v meste Martorell (provincia Barcelona) exportuje vyše 80 % svojej produkcie do vyše 75 štátov sveta. V roku 2013 predal SEAT celosvetovo 355 000 automobilov.
Od svojej premiéry v roku 1984 model Ibiza získal status ikony, ktorá preslávila značku SEAT na celom svete. Počas svojej dlhej histórie sa Ibiza vyznačovala mladistvým športovým charakterom, vynikajúcim pomerom ceny a úžitkovej hodnoty a vysokou mierou pôžitku z jazdy. Úspech štvrtej generácie v roku 2008 a jej rozsiahle prepracovanie v roku 2012 dokumentovali popularitu modelu Ibiza na všetkých trhoch.
Svojim výnimočným športovým charakterom, inovatívnym dizajnom a vynikajúcou kvalitou sa aktuálna Ibiza stala etalónom vo svojej triede. Zákazníci majú na výber tri rozličné verzie karosérie: výrazne športovú trojdverovú SC (Sport Coupé), päťdverový univerzálny model a praktické elegantné kombi ST. Od premiéry v roku 1984 predal SEAT na celom svete približne 5 miliónov exemplárov modelu Ibiza.
Jeho uvedenie, podporené vhodne zvoleným názvom podľa obľúbeného stredomorského dovolenkového ostrova, vytvorilo nový míľnik v európskom automobilovom priemysle. Prvá generácia sa vyrábala v rokoch 1984 – 1993. Verejnosti ju predstavili v roku 1984 na parížskom autosalóne. Ako prvý samostatne vyvinutý automobil reprezentovala míľnik v histórii značky SEAT a súčasne začiatok príbehu úspešného. Prvá generácia poskytovala priestor a komfort dovtedy bežný iba vo vyššej triede automobilov, a to pri kompaktných rozmeroch karosérie (dĺžka 3,6 metra).
Pri tomto projekte SEAT spolupracoval s renomovanými partnermi. Na dizajne sa podieľalo štúdio Italdesign (Giorgio Giugiaro), karosáreň Karmann mala na starosti vývoj bezpečnostnej štruktúry kabíny a firma Porsche mala podiel na vývoji motora (čo dokumentoval nápis System Porsche na hlave valcov).
Po počiatočnom uvedení 3-dverovej karosérie v roku 1986 nasledovala 5-dverová verzia, ktorá mala osloviť zákazníkov s väčšími nárokmi na využitie priestoru. Okrem toho v roku 1988 nasledovala športovo ladená Ibiza SXI poháňaná motorom s výkonom 74 kW (100 k), ktorá sa stala vzorom pre budúce modely CUPRA a FR.
Po siedmich rokoch bol pôvodný model výrazne prepracovaný a nová generácia bola uvedená na trh v roku 1991. Zmeny sa týkali predovšetkým dizajnu prednej časti karosérie a interiéru. Súčasťou faceliftu bola verzia Sportline, vybavená poslednou vývojovou verziou motora System Porsche s objemom 1,7 litra a výkonom 81 kW (110 k). V nasledujúcom roku sa SEAT Ibiza stal oficiálnym automobilom Olympijských hier 1992 v Barcelone. V období od roku 1984 do roku 1993 sa predalo celkovo 1 342 001 kusov modelu Ibiza prvej generácie.
Ibiza druhej generácie, predstavená v roku 1993, má osobitné miesto v histórii značky. Bola prvým modelom vyrábaným v novom závode Martorell – a to až do roku 2002. Dizajnové zmeny boli veľmi výrazné, nová generácia mala zaoblenejší, aerodynamický tvar. Ponuka vybavenia obsahovala prvky a motory, ktoré boli v tom čase bežné iba vo vyšších segmentoch automobilov. To vytvorilo odrazový mostík pre SEAT Ibiza na vstup do nových trhov, s osobitným dôrazom na nízke prevádzkové náklady. Ibiza druhej generácie bola na výber so šiestimi rozličnými motormi (benzínovými, neprepĺňaným naftovým a turbodieslami). Vývoj vozidla už prebiehal v rámci koncernu Volkswagen. V tom čase kvalita výroby modelu Ibiza urobila kvantový skok. Bol to prvý model tejto triedy, ktorý bol k dispozícii s naftovým motorom TDI s výkonom 66 kW (90 k).  
V roku 1996 SEAT doplnil ponuku o motor TDI s výkonom 81 kW (110 k), ktorý bol v tom čase najvýkonnejším naftovým agregátom v tejto triede automobilov. Zároveň to bol prvý model vo svojej triede vybavený elektronickým stabilizačným systémom ESP. Súčasne v roku 1996 SEAT dosiahol významný krok vo vývoji; na trh uviedol športovú verziu CUPRA, poháňanú benzínovým motorom s objemom 2 litre a s výkonom 110 kW (150 k). Tento model mal  vynikajúce jazdné vlastnosti. Netrpezlivo očakávaný štart výroby SEAT oslávil triumfom súťažného špeciálu SEAT Ibiza Kit Car v triede do 2 litrov na majstrovstvách sveta v automobilových súťažiach FIA World Rally Championship v roku 1997, ktorý následne obhájil v roku 1998.
Skúsenosti, ktoré divízia SEAT Sport získala za šesť rokov automobilových súťaží sa zúročili o pár mesiacov neskôr nástupom verzie SEAT Ibiza CUPRA R – prvým sériovo vyrábaným automobilom, vyvinutým priamo divíziou automobilového športu. V rámci triedy jednoznačne výnimočný automobil poháňal turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec 1.8 20V s výkonom 132 kW (180 k). Predajný úspech druhej generácie modelu Ibiza prekonal predchodcu: od roku 1993 do 2002 sa predalo celkovo 1 522 607 exemplárov.
Tretia generácia modelu Ibiza (2002 – 2008) uzrela svetlo sveta už v roku 2001 a signalizovala pokrok v oblasti kvality výroby, ponuky motorov a jazdnej dynamiky. Dizajn, ktorý vytvoril Walter de Silva, priniesol atraktívnejšiu siluetu, korešpondujúcu so zvýšenou agilitou. V roku 2001 bola Ibiza prvým modelovým radom značky SEAT kompletne vybaveným tzv. agilným podvozkom, vyvinutým v Centro Técnico de Martorell. Tento model vytvoril nový štandard naftovými motormi s výkonom do 96 kW (130 k).
V roku 2004 Ibiza oslavovala svoje 20. narodeniny vo veľkom štýle prekonaním hranice 3,3 milióna vyrobených automobilov a uvedením dvoch nových športových verzií, ktoré sa onedlho stali symbolmi španielskej značky – FR (Formula Racing) poháňanej motorom 1.9 TDI s výkonom 96 kW (130 k) a 1.8 Turbo s výkonom 110 kW (150 k), ako aj verzie CUPRA, ktorej motor 1.9 TDI dosahoval výkon 118 kW (160 k) – najvyšší vo svojej triede. Vynikajúce jazdné parametre zabezpečoval aj benzínový motor 1.8 20V Turbo s výkonom 132 kW (180 k).
Vo februári 2006 sa predstavila Ibiza s novým vzhľadom, ktorý bol športový a moderný. Vylepšenia boli viditeľné na celom vybavení interiéru, zvonka boli nápadné nové nárazníky. SEAT ponúkal celkovo 18 verzií, vytvorených kombináciou piatich verzií vybavenia a 11 motorov. Okamžite po uvedení n trh sa aj Ibiza tretej generácie etablovala ako bestseller značky. Od roku 2002 do roku 2007 sa celkovo predalo 1 084 989 kusov tretej generácie.
Príchod ďalšej generácie v roku 2008 bol pripravený tak, aby vyvolal nadšenie a obdiv. V polovici roka 2008 spustila značka SEAT reklamnú kampaň na štvrtú generáciu Ibizy, založenú na dvoch kľúčových slovách perfektne sumarizujúcich kvality nového modelu: dizajn a technológia. K nim bolo nutné pridať tretí pojem – kvalitu.
Výsledky v bezpečnostnom teste Euro NCAP boli najlepším atestom práce Centro Técnico Martorell: 5 hviezdičiek za ochranu dospelých členov posádky, 4 hviezdičky za ochranu detí a 3 hviezdičky za ochranu chodcov. Nemenej pôsobivý bol aj výsledok dlhodobého testu magazínu Auto Bild, v ktorom náklady na opravu počas 103 445 testovacích kilometrov predstavovali 4,58 €; jedinou poruchou bola poškodená evidenčná tabuľka. Auto Bild udelil testovanému exempláru SEAT Ibiza 1.4 16V Sport celkovú známku „1“ a hodnotenie „Vysoko odporúčané“.
Štandardné vybavenie obsahovalo také prvky ako kombinované bočné airbagy na ochranu trupu a hlavy, elektronický stabilizačný systém ESP, asistenčný systém na rozjazd do svahu  Hill Hold Assist a systém monitorovania tlaku vzduchu v pneumatikách, čo prispelo k zvýšeniu komfortu a bezpečnosti.
Nový SEAT Ibiza získal vynikajúce dynamické kvality vďaka použitiu novej platformy koncernu Volkswagen pre segment malých automobilov. Technickú prestíž zvýšila 7-stupňová prevodovka DSG v kombinácii s benzínovým motorom 1,6 litra s výkonom 77 kW (105 k), použitá po prvý raz v tomto segmente. Táto technológia nový model značky SEAT posunula do privilegovanej pozície oproti svojim konkurentom.
Najšportovejšie verzie nasledovali v roku 2009, začínajúc 3-dverovým modelom CUPRA SC, poháňaným benzínovým motorom 1.4 TSI s výkonom 132 kW (180 k) a prevodovkou DSG. Onedlho to bola verzia FR s 5-dverovou karosériou a ako 3-dverová SC poháňaná benzínovým motorom 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a neskôr, v roku 2010, ako FR 2.0 TDI s výkonom 105 kW (143 k). Kompletné vybavenie športových modelov zahŕňalo elektronický uzáver diferenciálu XDS a bi-xenónové reflektory s adaptívnou funkciou AFS.
Športový vrchol predstavovala verzia Bocanegra, ktorá bola spomienkou na legendárny SEAT 1200 Sport Bocanegra zo 70. rokov dvadsiateho storočia. Ibiza Bocanegra bola na výber v bielej alebo červenej farbe, v kombinácii s čiernou prednou časťou karosérie. Štúdia s rovnakým názvom Bocanegra, predstavená na ženevskom autosalóne 2008,  tvorila prakticky dizajnový základ pre model Ibiza štvrtej generácie.
Nedávno, v roku 2012, boli všetky tri verzie karosérie modelu SEAT Ibiza (SC, 5-dverová a ST) štylisticky modernizované. Modifikácie verzie CUPRA, uskutočnené začiatkom roka 2013, zahŕňali konštrukčné opatrenia na zvýšenie jazdnej dynamiky a bi-xenónové reflektory s dennými svetlami z LED.
Koncom roka 2013 pribudol motor high-tech 1.4 TSI ACT s výkonom 103 kW (140 k) – prvý agregát španielskej značky s funkciou vypínania valcov Active Cylinder Technology. Tento najmodernejší štvorvalec TSI kombinuje selektívnu deaktiváciu valcov s celým komplexom technológií účinnosti ako downsizing, prepĺňanie turbokompresorom, priame vstrekovanie paliva, systém Štart/Stop a rekuperácia energie pri brzdení. Všetky tieto nové technológie zabezpečujú energickú dynamiku v kombinácii s extrémne nízkou spotrebou paliva.
Najnovším prírastkom v modelovom rade SEAT Ibiza je nová edícia pre všetkých, ktorí majú blízky vzťah k moderným technológiám pod označením I-TECH. Navonok je edícia rozpoznateľná podľa loga I-TECH na B-stĺpiku, ako aj podľa zliatinových kolies v titánovej farbe a exkluzívneho modrého laku karosérie. Interiér je obohatený o športové predné sedadlá so špecifickými poťahmi pre edíciu I-TECH a o prahy dverí s nápisom I-TECH. O komfort posádky sa stará dodávaný audio systém, palubný počítač, tempomat a pri cestách v neznámom prostredí aj SEAT Portable systém – prenosný navigačný systém komunikujúci s vozidlom, pomocou ktorého sa dá meniť nastavenie vozidla alebo pripojiť mobilný telefón pomocou rozhrania Bluetooth. Tento balík výbavy sa v edícii I-TECH ponúka za zvýhodnenú cenu.
Navyše, od nového modelového roku 2015 (od 26. 5. 2014) budú sériové výbavy modelov Ibiza na slovenskom trh obohatené o ďalšie praktické prvky: asistent rozjazdu do kopca a kontrola zmeny tlaku v pneumatikách.







späť








Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.