Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Medzi výučbou a praxou na ceste je veľká priepasť (11.01.2014)

Jazdy a skúšky v autoškole by mali mladým vodičom poskytnúť reálnejšie vodičské skúsenosti. Inštruktori v európskych autoškolách si však myslia, že súčasné skúšky nepripravia mladých vodičov na bezpečnú jazdu v premávke. Inštruktori preto volajú po simuláciách „reálnych situácií,“ keď na nováčikov v priebehu jázd i skúšok pôsobia rôzne podnety, ktoré rozptyľujú ich pozornosť.
Len 23 % inštruktorov autoškôl v Európskej únii si myslí, že mladí vodiči v Európe po úspešnom zložení skúšky dostatočne chápu, čo znamená bezpečné správanie sa na ceste. Postupný systém získavania vodičského oprávnenia a povinný kondičný výcvik by podľa nich pomohli začínajúcim vodičom získať viac skúseností a zvýšiť ich sebavedomie v premávke.
Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Goodyear a Európskej asociácie autoškôl (EFA). Najmenej presvedčení o vhodnosti súčasných skúšok sú inštruktori autoškôl v Českej republike (11 %). Ako chápu začínajúci šoféri po absolvovaní skúšok v autoškole, čo je  bezpečné konanie za volantom? Inštruktori ich percentuálne hodnotia nasledovne ( viď graf):
Až 56 % európskych inštruktorov autoškôl podporuje zaradenie podnetov, rozptyľujúcich pozornosť budúceho majiteľa vodičského preukazu, do výcviku. Malo by to slúžiť na to, aby boli mladí vodiči lepšie pripravení na reálne situácie. Myšlienku podporilo najviac respondentov vo Veľkej Británii (96 %). V Českej republike sa na túto tému kladne vyjadrilo najmenej inštruktorov (36 %).
Súčasne sa 56 % európskych inštruktorov domnieva, že skúšky v autoškolách by mali zahŕňať viac „reálnych“ situácií, ako je napríklad jazda, pri ktorej vodičov rozptyľujú rôzne podnety, núdzové brzdenie, či neočakávaný manéver, aby boli mladí začiatočníci dostatočne pripravení na skutočné prostredie v premávke.
Učitelia v autoškolách poukazujú aj na skutočnosť, že súčasné testy neposkytujú dostatočné vedomosti o tom, ako udržiavať vozidlo v dobrom stave z hľadiska bezpečnosti. Inštruktori v Česku, Nemecku, Rakúsku a v Belgicku najmenej veria, že skúšky v ich autoškolách dokážu mládež dostatočne poučiť o údržbe bezpečného vozidla. Väčšina inštruktorov si myslí, že prevenciou tejto skutočnosti by mohlo byť zaradenie niekoľkých kľúčových pokynov na údržbu vozidla do vodičských skúšok.
Zároveň si myslia, že vyššie pokuty, postupné získavanie vodičského oprávnenia a kondičný výcvik pripravia mladých vodičov zodpovednejšie. Vzhľadom na postoj mladých ľudí k výcviku v autoškole a k širokej škále faktorov, ktoré vedú k nesprávnemu správaniu sa za volantom, niet divu, že 52 % inštruktorov si myslí, že európske úrady by mali zaviesť plynulé získavanie vodičského oprávnenia, aby nováčikovia nadobudli vodičské skúsenosti a zručnosti postupne.
Existujú tri kroky, či tri fázy k novému vodičskému oprávneniu. Prvým je získanie vodičského povolenia, ďalším je obmedzené dočasné vodičské oprávnenie a poslednou fázou je získanie plnohodnotného vodičského preukazu. Systém postupného získavania vodičského oprávnenia spravidla obmedzuje jazdu v noci, na diaľniciach a bez dozoru v úvodných fázach. Postupom času a s ďalšími testami sú tieto obmedzenia zrušené, až jednotlivec získa plnohodnotný vodičský preukaz. Pre zaujímavosť: V Južnej Afrike podpora postupného systému získavania vodičského oprávnenia dokonca stúpa až k 80 %.
Názory na povinné kondičné testy sa rozchádzajú. Necelá polovica inštruktorov (45 %) žiada úrady, aby zvážili zavedenie povinnosti absolvovať kondičný výcvik i po zložení skúšky. Týmto spôsobom by si mladí vodiči mali zvýšiť sebavedomie a získať skúsenosti v rôznych podmienkach (napríklad v zimných mesiacoch alebo na diaľnici). Napriek tomu, že tento postup je vhodný, inštruktori sa zhodujú, že 43 % nových vodičov by po úspešnom zložení skúšok nemalo o kondičný výcvik záujem.
John Lepine, predseda Európskej asociácie autoškôl, komentoval výsledky výskumu týmito slovami: „Je preukázané, že postupný systém získavania vodičského oprávnenia obmedzuje počet smrteľných dopravných nehôd medzi začínajúcimi vodičmi. Skúsenosti na ceste nemožno nijako nahradiť. K zavedeniu povinnosti dopracovať sa ku skúsenostiam za volantom postupne a pod dohľadom nás čaká ešte dlhá cesta; na jej konci sú však bezpečnejšie európske cesty.“
Michel Rzonzef, viceprezident spoločnosti Goodyear pre divíziu osobných pneumatík, dodáva: „Získanie vodičského preukazu je pre mladého človeka významným krokom k nezávislosti. Aby boli mladí šoféri dostatočne pripravení, musia im inštruktori, úrady i naše priemyslové odvetvia čo najviac pomôcť pri zvládaní skutočných podmienok v premávke na cestách. Tento prieskum odhaľuje, že medzi formálnou výučbou a skúsenosťami na ceste je veľká priepasť.“
Ak zhodnotíme situáciu na Slovensku, pripojené fotografie svedčia o tom, že mladí vodiči – zrejme z nevedomosti o fyzikálnych zákonoch – zbytočne na cestách hazardujú. Najčastejšie havarujú v neprimeranej rýchlosti alebo v opilosti. Auto, v ktorom sa viezlo šesť ľudí vo veku od 15 do 26 rokov, skončilo v strome. Hondu Civic viedol 18-ročný vodič z Gbelov, ktorý pri prejazde ostrou pravotočivou zákrutou pravdepodobne neprispôsobil rýchlosť jazdy svojim schopnostiam. Nezvládol riadenie, prešiel do protismeru a napokon mimo cesty narazil do stromu.
Dopravná nehoda sa stala v noci, v tom čase nepršalo a nebola ani hmla. Vodič mal viesť vozidlo tak, aby mal nad ním kontrolu. Aj keď je mimo obce povolená rýchlosť 90 km/h, pre mladého, neskúseného vodiča to môže byť na určitých úsekoch prirýchlo. Polícia preto apeluje najmä na mladých vodičov, aby nepreceňovali svoje schopnosti, pretože cesta z diskotéky sa razom môže zvrtnúť na tragédiu.
Počas vianočných sviatkov nezvládol mladý vodič z okresu Veľký Krtíš v stredu 25. decembra riadenie a pred Rimavským Brezovom zišiel na poludnie do priekopy, kde sa niekoľkokrát prevrátil.







späť









Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.