Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Mladí šoféri ignorujú bezpečnosť na cestách (03.01.2014)

Len 31 % európskych inštruktorov autoškôl je presvedčených, že kampane, zvyšujúce povedomie o bezpečnejšej prevádzke na cestách, sú medzi začínajúcimi vodičmi efektívne a ovplyvňujú ich správanie v premávke. Výsledky nového prieskumu zverejnila spoločnosť Goodyear EMEA spolu s Európskou asociáciou autoškôl EFA. Európski inštruktori autoškôl tvrdia, že kampane za bezpečnosť na cestách sa medzi mladými vodičmi míňajú účinku a naliehajú na vlády, aby investovali do kampaní, ktoré budú šokovať.
Vlády členských štátov Európskej únie investujú každý rok značné prostriedky do kampaní, zameraných na zvyšovanie povedomia verejnosti o bezpečnej jazde. Podľa prieskumu, ktorého sa zúčastnilo 2 334 inštruktorov autoškôl z 12 európskych krajín, až 41 % tvrdí, že tieto kampane nemajú vplyv na zmenu postojov mladých vodičov k bezpečnosti na cestách.
Vládne kampane za bezpečnosť cestnej premávky urobili najväčší dojem na španielskych inštruktorov autoškôl, z ktorých sa 57 % zhoduje, že kampane mali efekt pri ovplyvňovaní postojov mladých vodičov k bezpečnosti. Zato vlády v Holandsku, Francúzsku a v Belgicku vytvárajú podľa inštruktorov najmenej efektívne kampane.
Mimo Európsku úniu sú výsledky takisto rôznorodé. Len 11 % juhoafrických inštruktorov autoškôl považuje kampane za efektívne, v Turecku je to 25 %. Ruskí inštruktori majú na vplyv kampaní obdobný názor ako ich kolegovia z EU a 31 % z nich sa domnieva, že kampane pre verejnosť za bezpečnejšie vozovky v Rusku fungujú.
John Lepine, generálny riaditeľ Európskej asociácie autoškôl, sa vyjadril k výsledkom prieskumov nasledovne: „Najdôležitejším cieľom efektívnej výučby v autoškole je vytvorenie správnych návykov ohľadne bezpečnej premávky. Pokiaľ sú kampane za zvýšenie povedomia o bezpečných cestách navrhnuté efektívne, majú schopnosť ovplyvniť postoje vodičov. EFA apeluje na vlády, aby sa od seba navzájom učili a podelili sa medzi sebou o najosvedčenejšie postupy.”
Michel Rzonzef, viceprezident spoločnosti Goodyear EMEA pre divíziu osobných pneumatík, dodal: „Máme za sebou prvé tri roky z desaťročného programu Európskej únie, zamerané na bezpečnosť na cestách a tieto výsledky môžu potenciálne pomôcť nášmu odvetviu i tvorcom politiky bezpečnosti vytvárať efektívnejšie vzdelávacie kampane. Privedie nás to bližšie k nášmu spoločnému cieľu, ktorým je znížiť počet úmrtí na cestách, hlavne medzi mladými ľuďmi.“
Mladí ľudia sú najohrozenejšou vekovou skupinou, pokiaľ ide o dopravné nehody. Inštruktori autoškôl sú presvedčení, že súčasné kampane nie sú natoľko dramatické a šokujúce, aby upútali pozornosť mladých ľudí a prinútili ich premýšľať o svojom správaní sa za volantom.
Na otázku, ako by mala vyzerať rázna preventívna kampaň, 61 % inštruktorov odpovedalo, že najlepšia je taká, ktorá by oslovila mladých ľudí, aby brali bezpečnosť na cestách vážne. Jednou z možností je vytvorenie dramatickej situácie nehody na simulátore, ktorý ukáže, aké to je byť v aute v okamihu prevrátenia. Iným príkladom môže byť hodenie bowlingovej gule do predného skla ako názorná ukážka toho, čo sa stane, keď vodič nemá zapnutý pás.
Dovedna 52 % inštruktorov považuje za veľmi účinné ukázať vodičom fotografie nehôd spôsobených neopatrným riadením vozidla. Ďalším spôsobom, ktorý by zlepšil vládne kampane za bezpečnosť cestnej premávky, by podľa 44 % inštruktorov bolo efektívnejšie zapojenie sociálnych médií.
Európski inštruktori autoškôl sa domnievajú, že vlády by okrem zlepšenia postojov ku kampaniam, zameraným na bezpečnosť cestnej premávky, mali podniknúť praktickejšie kroky pri výchove novej generácie bezpečných vodičov. Najčastejšie (47 %) sa zmieňovali o lepšom presadzovaní existujúcich pravidiel cestnej premávky. Nasledovala požiadavka, aby sa mladí ľudia učili o bezpečnosti cestnej premávky už od mladšieho veku (44 %), 41 % inštruktorov uviedlo, že vlády by mali investovať do školiacich inštitúcií a 40 % navrhlo, aby sa vyučovala bezpečnosti cestnej premávky v školách.
Prieskum zahŕňal 37 otázok a oslovil inštruktorov autoškôl v pätnástich krajinách. V každej krajine sa zistil celkový počet inštruktorov a zodpovedajúca vzorka z každej krajiny vyplnila dotazník. Odpovede na otázky z dotazníkov sa porovnali a posúdili na úrovni jednotlivých krajín, ale i v EU ako celku. V analýze EU boli zahrnuté tieto krajiny: Rakúsko, Belgicko, Česko, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Holandsko, Poľsko, Švajčiarsko, Španielsko, Veľká Británia. Pri realizácii celoeurópskej analýzy sa dáta porovnávali podľa veľkosti populácie danej krajiny.
Práca v teréne sa uskutočnila od augusta do septembra roku 2013. Rozhovory boli na internete, v miestnom jazyku danej krajiny.
Podľa najnovšieho prieskumu až polovica začínajúcich vodičov nie je pripravená na situácie v nepriaznivom počasí. V čase, keď sa začína tohtoročná zima, nový prieskum spoločnosti Goodyear EMEA a Európskej asociácie autoškôl (EFA) odhalil, že väčšina nováčikov (66 %) získa vodičský preukaz bez toho, aby rozumeli, aké dôležité je pripraviť sa na nepriaznivé poveternostné podmienky. Len 34 % teda rozumie tomu, aké nástrahy im hrozia na cestách v zimných podmienkach.
Zatiaľ čo takmer polovica poľských nováčikov (47 %) si uvedomuje, že príprava na nepriaznivé poveternostné podmienky je nevyhnutná, v Českej republike je to iba 28 % začínajúcich vodičov a v Dánsku dokonca len 18 %. Podľa inštruktorov autoškôl rozumie dôležitosti správne udržiavaných pneumatík len 38 % európskych nováčikov za volantom a len dve pätiny (41 %) nových vodičov vie, ako si skontrolovať hladinu oleja, nemrznúcej zmesi do ostrekovačov a chladiacej kvapaliny.
Tento prieskum tiež odhaľuje, že nie všetci učitelia autoškôl majú čas poučiť žiakov o dôležitosti prípravy na nepriaznivé počasie. V Európskej únii výučbu riadenia vozidla v zlých poveternostných podmienkach zahŕňa do inštruktáže len polovica inštruktorov (51 %), no v Turecku až 82 %, ale v Česku len 41 % inštruktorov.
Zdá sa však, že začínajúci vodiči sú (na rozdiel od inštruktorov) presvedčení o svojich znalostiach. Prieskum spoločnosti Goodyear z roku 2013 medzi začínajúcimi vodičmi zistil, že 60 % z nich mení s klesajúcou teplotou letné pneumatiky za zimné. Rovnaké percento si nájde čas na zistenie, ktoré pneumatiky majú najlepšiu priľnavosť v zimných podmienkach.
Spoločnosť Goodyear nepodceňuje osvetu v oblasti bezpečnej jazdy, pričom patrí k popredným výrobcom inovatívnych pneumatík s pokrokovými technológiami. Tie umožňujú motoristom jazdiť bezpečne, bez ohľadu na poveternostné podmienky.
Z prieskumu medzi inštruktormi autoškôl naprieč celou Európou, vyplýva, že mladí ľudia získavajú od svojich rodičov zlé návyky a v dôsledku toho jazdia nezodpovedne. Zlé návyky svojim deťom najčastejšie odovzdávajú rodičia v Taliansku, Francúzsku, Rakúsku a v Španielsku. Najmenšie problémy majú v Poľsku, Švajčiarsku a v Českej republike.
Mladí vodiči si osvojujú zlé návyky tým, že dlhodobo sledujú svojich rodičov pri šoférovaní. Taký je názor 64 % inštruktorov z celej Európy. V Českej republike sa k tomuto názoru prikláňa iba 55 % inštruktorov. Ďalším dôvodom, prečo sa mladí ľudia správajú za volantom nezodpovedne, je podľa inštruktorov tlak zo strany vrstovníkov (51 %). Aj v Turecku a v Južnej Afrike si takmer tri štvrtiny inštruktorov myslí, že zlé zvyky rodičov majú vplyv na ich deti. Len Rusko je výnimkou – ruskí inštruktori sa domnievajú, že väčšina rodičov (72 %) je pre svoje deti dobrým vzorom.
Michel Rzonzef zhodnotil výsledky výskumu takto: „Napriek tomu, že nič nenahradí kvalitných a skúsených inštruktorov, tieto výsledky ukazujú, že vštepovanie bezpečného správania sa za volantom musí začínať doma, a to už od veľmi útleho veku.“
John Lepine dodal: „Tieto výsledky len potvrdzujú, že mladí ľudia veľmi potrebujú správne vzory pri šoférovaní. Vôbec ma neprekvapuje, že mladí sú ľahko ovplyvniteľní, či už negatívne alebo pozitívne. Veríme, že keď si viac rodičov uvedomí, ako veľmi ich zvyky ovplyvňujú deti, budeme mať bezpečnejšie cesty a zodpovednejších mladých vodičov.“
Najlepšia cesta, ako z detí vychovať bezpečných vodičov, je byť im dobrým príkladom. Inštruktori spomínajú ešte ďalšie spôsoby, ktorými rodičia môžu deťom vštepiť zásady bezpečnosti pri riadení auta. Mali by s deťmi hovoriť o bezpečnosti a tiež aktívnejšie sa podieľať na ich výučbe.
Inštruktori si obľúbili technológiu „čiernych skriniek“, keď rodičia môžu sledovať rýchlosť, či zrýchľovanie vozidiel svojich detí. Skrinky sú najpopulárnejšie vo Veľkej Británii (79 % inštruktorov), zatiaľ čo v Dánsku je to len necelá štvrtina (24 %).
Výsledky Európskej asociácie autoškôl Lepine zhrnul takto: „Neexistuje jednoduché riešenie, ktoré by zaručilo vyššiu bezpečnosť začínajúcich vodičov. Prístup mladých ľudí k bezpečnosti za volantom ovplyvňuje celý rad faktorov. Pokiaľ si ale rodičia uvedomia, ako veľmi môžu ovplyvniť svoje deti od mladého veku až do puberty, budú schopní vyrovnať sa i s ďalšími vplyvmi. Napríklad rodič, ktorý pri šoférovaní telefonuje, môže to isté očakávať od svojho dieťaťa.“
Záverečné zhrnutie Michela Rzonzefa znie: „Dúfame, že táto štúdia poslúži ako motivácia pre rodičov, ktorí si často neuvedomujú, ako sa môžu podieľať na formovaní novej generácie uvedomelých vodičov.“
Názory inštruktorov na najefektívnejšiu taktiku, ktorá by donútila frekventantov autoškôl brať bezpečnosť na cestách vážne sú nasledovné: dramatickým simuláciám nehôd by dali prednosť v Poľsku (81 %), v Španielsku (72 %), vo Francúzsku (69 %), v Rakúsku (58 %), v Belgicku (54 %). Kampane a výučbové materiály na sociálnych sieťach (46 %) by najviac pomohli podľa názoru inštruktorov v Českej republike. Výučbové materiály, špeciálne navrhnuté pre súčasnú mladú generáciu, by mohli pôsobiť najefektívnejšie podľa názoru inštruktorov autoškôl v Dánsku (64 %) a v Nemecku (52 %). Kampane a výučbové materiály v sociálnych médiách by uprednostnili v Taliansku (63 %). Fotografie nehôd a havárií spôsobených neopatrným riadením vozidla by boli najefektívnejšie podľa názoru inštruktorov z Turecka (90 %), Ruska (80 %), Južnej Afriky (69 %) a z Holandska (58 %). Napokon Veľká Británia dáva prednosť skupinovým lekciám s diskusiami o bezpečnostných rizikách s vrstovníkmi (91 %).
Zaujímavo znejú názory inštruktorov na to, čo by vlády mali robiť, aby zlepšili postoje začínajúcich vodičov k bezpečnosti cestnej premávky. Reklama zameraná na mladých v miestach, kde sa často pohybujú (uvádzame najvyššie a najnižšie percento): Turecko 72 % - Rakúsko 21 %. Využitie známych osobností na podporu kampaní: Turecko 44 % - Belgicko a Taliansko 10 %. Výučba v školách o bezpečnej doprave: Turecko 79 % - Rakúsko 15 %. Zahrnutie viac otázok o bezpečnosti v doprave do testov v autoškolách: Turecko 69 % - Nemecko a Španielsko 17 %. Prísnejšie dopravné pravidlá: Turecko 80 % - Nemecko 33 %. Finančné investície do autoškôl a inštruktorov v nich: Poľsko 63 % - Dánsko 28 %. Spolupráca s organizáciami, ktoré mladí vodiči poznajú: Turecko 56 % - Česko 16 %. Začínať s praktickou výučbou bezpečnosti v cestnej premávke v omnoho mladšom veku: Turecko 76 % - Dánsko 28 %.
Najväčšiu váhu prikladajú vo všeobecnosti inštruktori sprísneniu dopravných predpisov, ako aj investíciám štátu do autoškôl, či praktickou výučbou na školách už v mladšom veku. Toto sú rokmi osvedčené pravidlá, žiaľ, vlády európskych štátov o nich zatiaľ nechcú veľmi počuť.
Čo sa týka názorov inštruktorov autoškôl, ako môžu rodičia pomôcť deťom k bezpečnej jazde za volantom, odporúčajú byť dobrým príkladom pri šoférovaní, učiť deti zásady bezpečnej jazdy, ako správne udržiavať vozidlo a pre nás nevšedne znie odporúčanie sledovať jazdy svojich detí v autoškole ako spolujazdec. Toto najčastejšie odporúčajú vo Francúzsku (54 %) a vo Veľkej Británii (51 %). Najmenej v Česku – len 10 %.
Ivan Václavík







späť











Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.