Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Tieto informácie by mal poznať každý zodpovedný šofér (09.10.2013)

Pneumatika slúži na prenos výkonu motora automobilu na povrch vozovky alebo na iný podklad. Priamo teda ovplyvňuje akceleráciu, brzdné vlastnosti i celkovú ovládateľnosť vozidla. Rozmer styčnej plochy pneumatiky a povrchu zodpovedá približne veľkosti ľudskej dlane. Preto je výber kvalitnej pneumatiky z hľadiska bezpečného cestovania kľúčový.
Pneumatiky na osobný automobil sa rozdeľujú do troch základných kategórií. Ide o letné, zimné a celoročné; líšia sa od seba dezénom a zmesou, z ktorej sú vyrobené. Zmes pneumatík je navrhnutá špeciálne pre jednotlivé obdobia a teploty, ktoré sú pre dané obdobie typické. Priemerná denná teplota, ktorá je optimálna na prezutie pneumatík, je 7 °C. Podľa odborníkov spoločnosti Goodyear Dunlop sú celoročné pneumatiky kompromisom. Dajú sa používať celý rok, ale ani v jednom ročnom období nedosahujú parametre pneumatík, určených zvlášť pre dané obdobie.
Každý model pneumatiky sa vyrába v rôznych rozmeroch. Pri výbere by mal zákazník presne rozumieť označeniu na bočnici pneumatiky. Prvé trojciferné číslo udáva šírku pneumatiky v milimetroch. Nasleduje lomka a dvojciferné, tzv. profilové číslo, ktoré vyjadruje percentuálny pomer výšky pneumatiky k jej šírke. Vedľa tohto čísla je písmeno B, alebo R. Podľa typu konštrukcie pneumatiky ide o diagonálnu (B), alebo radiálnu (R) konštrukciu. Poslednou súčasťou značenia je kombinácia čísla a písmena. Zastupujú hmotnostný a rýchlostný index pneumatiky. Parametre pneumatík, ktoré môže vodič používať, sú uvedené vo veľkom technickom preukaze.
Dátum výroby pneumatiky ľahko zistíte na jej bočnici. Ide o takzvaný DOT kód, ktorý obsahuje identifikačné údaje. Preto je pre vodičov dôležité vedieť, že posledné štyri čísla DOT kódu vyjadrujú dátum výroby pneumatiky. Prvé dve číslice označujú týždeň v roku a ďalšie dve rok výroby.
Od 1. novembra 2012 musí byť každá nová pneumatika, vyrobená po 1. júli 2012, označená štandardizovaným európskym štítkom. Kupujúceho informuje o troch výkonnostných parametroch pneumatiky – valivom odpore, priľnavosti na mokrej vozovke a hlučnosti. Štandardizované európske značenie poskytuje kupujúcim prístup k objektívnym, spoľahlivým a porovnateľným informáciám. Štítok však nepokrýva všetky výkonnostné charakteristiky pneumatiky, najmä nie vlastnosti v zimných podmienkach.
Nemenej dôležité je správne skladovanie pneumatík mimo sezóny, keď sa nepoužívajú. Pred samotným uskladnením ich treba vizuálne prezrieť, či nie sú poškodené, odstrániť z nich cudzie telieska (kamienky), očistiť a nechať oschnúť. Pneumatiky na disku je najlepšie skladovať vo vodorovnej polohe, aby sa navzájom dotýkali bočnicami. Sú totiž stále pod tlakom, takže deformácia nehrozí ani spodnej pneumatike. Ak sa skladujú pneumatiky bez ráfku, mali by stáť vo vertikálnej polohe a počas skladovania ich treba raz alebo dvakrát pootočiť. Pre obe možnosti platí, že pneumatiky sa skladujú v temných priestoroch, najlepšie s konštantne nižšou teplotou.
Najlepšie výkonnostné vlastnosti má pneumatika vtedy, ak je nahustená na predpísaný tlak. Údaje o tlaku zvyčajne nájdete na stĺpiku dverí pri vodičovi alebo na vnútornej strane krytu palivového otvoru automobilu. Nižší, či vyšší tlak v pneumatike spôsobuje jej nerovnomerné opotrebovanie a zároveň má negatívny vplyv na ovládateľnosť automobilu. Spoločnosť Goodyear zaradila prehľad predpísaných tlakov v pneumatike pre väčšinu súčasných automobilov do mobilnej aplikácie, čím zjednodušuje zisťovanie tohto údaju.
Týmto sa dobré rady nekončia, sústreďme sa teraz na dezén pneumatiky, čo je vrchná časť behúňa. Dezény jednotlivých modelov pneumatík sa líšia. Majú rozdielny počet obvodových drážok, lamiel i rôzne tvary. Dezén zimných pneumatík obsahuje – na rozdiel od letných – veľké množstvo lamiel, ktoré zlepšujú trakciu, predovšetkým pri jazde na mokrej vozovke, na snehu a na ľade. Minimálna povolená hĺbka dezénu zimnej pneumatiky je 4 mm, pri letnej je to 1,6 mm. Odborníci však odporúčajú zvážiť výmenu pri dosiahnutí hĺbky 4 mm aj na letných pneumatikách.
S kvalitou pneumatiky a jej dezénom súvisí brzdná dráha. Tá patrí medzi najdôležitejšie bezpečnostné parametre pneumatík, ktoré výrobca testuje na rôznych povrchoch – suchom, mokrom, prípadne i na snehu a na ľade. Vozidlo spravidla brzdí z rýchlosti 80 alebo 100 km za hodinu až do úplného zastavenia. Informáciu o brzdnej dráhe pneumatík možno nájsť na európskom štítku. Komplexnejšie informácie sa zákazníci dozvedia z nezávislých testov odborných magazínov a nezávislých organizácií.
Kto podcení stav pneumatík na aute, môže sa v nečakanej chvíli ocitnúť v šmyku. Riziko je najmä v silnom daždi, kde hrozí aquaplaning. To je stav, keď pneumatika nestíha drážkami odvádzať vodu, ktorá sa pred ňou postupne hromadí a následne sa vrstva vody dostáva medzi pneumatiku a povrch vozovky. Pneumatika v sekunde stráca priamy kontakt s povrchom a automobil je neovládateľný.
Hrozba aquaplaningu sa zvyšuje spolu so zvyšujúcou sa rýchlosťou, či s väčším opotrebovaním dezénu. Preto v prípade väčšieho množstva vody na vozovke je nevyhnutné znížiť rýchlosť jazdy, a to predovšetkým vtedy, ak sú pneumatiky opotrebovanejšie.
Spoločnosť Goodyear Dunlop Tires Slovakia spolupracuje aj s motoristickou verejnosťou. V rozsiahlom prieskume sa zamerala na zisťovanie úrovne spotrebiteľského povedomia o veku pneumatík, spôsobe jeho zisťovania, na dôvody nákupu nových pneumatík a na ďalšie súvisiace témy. Rovnaký prieskum absolvovali aj českí a maďarskí motoristi. Výsledky, ako aj porovnanie odpovedí v jednotlivých krajinách, prinášajú zaujímavé zistenia. Napríklad, že na Slovensku pozná vek pneumatík na vlastnom aute len len 28 % šoférov.
„Vek pneumatiky je údaj, ktorý si väčšina motoristov vysvetľuje nesprávne. Niektorí vodiči sa domnievajú, že ak si kúpia novú pneumatiku vyrobenú pred rokom alebo dvoma, nakupujú pneumatiku s horšími vlastnosťami ako má vyrobená v danom roku. To je však mylná predstava. Nová pneumatika si pri dodržaní správnych podmienok skladovania zachováva pôvodné vlastnosti niekoľko rokov,“ hovorí Lenka Majková, marketingová špecialistka spoločnosti Goodyear Dunlop.
Možnou príčinou, prečo zákazníci nevenujú pozornosť veku pneumatiky, môže byť skutočnosť, že väčšina vodičov nedokáže správne zistiť jej dátum výroby. Tento údaj, podľa DOT kódu na bočnici pneumatiky, dokázalo určiť len 28 % slovenských, 35 % českých a 34 % maďarských vodičov. Dátum výroby pneumatík pri nákupe kontroluje v Maďarsku 43 % nakupujúcich, na Slovensku 35 % a v Česku len 31 % nakupujúcich.
Od 8 do 14 % respondentov (podľa jednotlivých krajín) sa mylne domnieva, že vek pneumatík možno zistiť napríklad z dokladu o predaji alebo podľa QR kódu. S týmto kódom sa spotrebitelia môžu stretnúť aj na pneumatikách Dunlop, avšak nakupujúcemu poskytuje podrobnejšie informácie o výkonnostných kritériách pneumatík a nie o ich veku. Zaujímavosťou je, že 6,5 % maďarských vodičov by hľadalo údaj o dátume výroby dokonca na ventile pneumatiky.
Pri otázke, prečo kupujúci nekontrolujú dátum výroby, viac ako polovica slovenských respondentov priznáva, že dôverujú predajcovi. V zahraničí je to podobné. Z opýtaných slovenských vodičov dátum výroby nekontroluje 28 % kvôli tomu, že nákup pneumatík, respektíve starostlivosť o automobil za nich rieši niekto iný. V Česku tento dôvod udáva 30 % a v Maďarsku 24 % vodičov.
Zaujímavá situácia nastala pri uvádzaní dôvodov nákupu nových pneumatík. Zásadným argumentom pre 84 % slovenských, 79 % českých a 67 % maďarských vodičov je opotrebovanie dezénu. Tento dôvod je síce správny, ale dôležité je sledovať aj úžitkovú životnosť, teda vek pneumatiky. Väčšina vodičov si však túto skutočnosť neuvedomuje a vek ako dôvod nákupu nových pneumatík uvádza len 27 % maďarských, 24 % českých a 23 % slovenských respondentov.
V tomto smere sú zaujímavé rozdiely medzi ženami a mužmi. Zatiaľ čo 12 % slovenských žien nákup nových pneumatík nerieši, pretože sa im o auto a vybavenie stará niekto iný, pre 92 % slovenských mužov je ťažiskové najmä opotrebovanie dezénu.
V oblasti nákupu nových pneumatík sú najkonzervatívnejší motoristi v Maďarsku, kde vyše 60 % vodičov kupuje nové pneumatiky v pneuservise, či v autoservise. Na Slovensku je to 42 % a v Česku 49 %. Naopak, pneumatiky cez internet nakupuje asi tretina slovenských i českých vodičov, v Maďarsku je to jen jedna desatina.
Prieskum realizovala spoločnosť Ipsos Tambor v júli 2013. Na Slovensku bolo do neho zapojených 518, v Českej republike 505 a v Maďarsku 520 respondentov. Všetci boli aktívni vodiči vo veku od 18 do 65 rokov.
V období sezónneho prezúvania pneumatík sa medzi vodičmi intenzívnejšie diskutuje na tému starnutia a životnosti pneumatík. Hlavnou neznámou je, do akého dátumu výroby možno novú, nepoužitú pneumatiku považovať za „novú”. Pre všetkých vodičov je podstatné, že neexistujú žiadne oficiálne vedecké ani technické údaje, ktoré by jasne stanovili maximálny vek novej, nepoužitej pneumatiky. Z tohto hľadiska je nevyhnutné, aby predajcovia pneumatík dodržiavali podmienky ich správneho skladovania.
  „Občas sa stretávame s vodičmi, ktorí odmietajú nakupovať nové pneumatiky vyrobené pred rokom či dvoma. Svoj postoj odôvodňujú tvrdením, že pneumatiky považujú za staré. Ide však o mylný názor. Podľa spoločnosti Goodyear by nemala byť stanovená žiadna konkrétna životnosť pneumatík, pretože neexistujú vedecké alebo technické fakty, na základe ktorých by bolo možné určiť minimálnu, či maximálnu životnosť osobnej alebo nákladnej pneumatiky. U renomovaných predajcov preto môžete bez obáv kúpiť pneumatiky i so starším dátumom výroby,“ vysvetľuje Lenka Majková.
Toto stanovisko zdieľa so spoločnosťou Goodyear Dunlop aj Európska technická organizácia výrobcov pneumatík a diskov (ETRTO) i americká Asociácia gumárenských výrobcov (RMA), pretože v tejto oblasti neexistujú žiadne relevantné dáta.
ETRTO vo svojej oficiálnej publikácii okrem iného uvádza odporúčania, týkajúce sa skladovania pneumatík, duší a diskov. Dokument neobsahuje informácie o maximálnom veku novej pneumatiky, ale sústreďuje sa predovšetkým na pravidlá správneho skladovania, ako je ochrana pred vysokými teplotami, výraznými zmenami teplôt, vlhkosťou, ozónom, ultrafialovým žiarením, kontaktom s tukmi, či agresívnymi chemikáliami.
“Pneumatiky spoločnosti Goodyear sa vyrábajú v súlade s predpismi ETRTO, vďaka čomu sú veľmi odolné voči prirodzenému starnutiu,”  dodáva Lenka Majková.
Pokiaľ by ste napriek tomu hľadali časové obmedzenie, kedy možno pneumatiky považovať za nové, spoločnosť Goodyear Dunlop odporúča nájsť tieto informácie napríklad v britskej norme BS AU 50. V nej sa hovorí, že pneumatiku označujeme za novú, ak bola vyrobená najneskôr pred šiestimi rokmi. Národná asociácia distribútorov pneumatík (NTDA) v tejto súvislosti uvádza len 5 rokov. Nemecké asociácie gumárenského priemyslu, výrobcovia a predajcovia pneumatík rovnako tvrdia, že pneumatiky sa označujú za nové, ak neuplynulo viac ako 5 rokov od dátumu výroby. Žiadny z dokumentov zmienených organizácií však nehovorí, že po tomto období ( 5 – 6 rokov) sa pneumatiky nesmú predávať alebo používať.







späť



18.06.2014 19:57:17
Dobrý deň prajem,chcela som sa informovať,mám Opel Astra-G-Caravan.rok výroby 1999.pred rokom som ho kúpila z druhej ruky a teraz na STK mi zistili,ze mi nesedia cisla gum s cislami v Technickom.Na policii mi povedali,že potrebujem vyrozumenie priamo od Opla na SR,aké čísla gum-rafikov,môže mať moje vozidlo,ak nebude sedieť s tými,čo mi z Oplu pošlú,musím si kúpiť pneumatiky aby sedeli s číslami v Technickom.Viete mi poradiť?Aké čísla rafikov pneu môžem na mojom vozidle používať?Ďakujem








Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.