Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Desať rokov vývoja dieselového Mini (27.06.2013)

Jeden muž, jeden motor a nekonečná séria jubileí: už 120 rokov uplynulo od momentu, keď Rudolf Diesel začal vyvíjať vznetový spaľovací agregát, ktorý čoskoro dostal meno po ňom. Ešte v auguste toho istého roku otestovali prototyp. Prvá továreň na dieselové motory vznikla pred 115 rokmi. Motor, ktorý Rudolf Diesel vynašiel, prvýkrát použili v lodiach pred 110 rokmi. A  je to už 90 rokov odvtedy, ako sa rozbehol prvý nákladný automobil s pohonom na naftu.
 Prvé Mini dostalo dieselový motor pred desiatimi rokmi. Každé zo spomenutých výročí je dostatočným dôvodom na oslavu kvalít naftového agregátu. A na pripomenutie si jeho vynálezcu, ktorý zomrel presne pred 100 rokmi. Aká zhoda náhod...
Myšlienkou, ktorá inšpirovala Rudolfa Diesela pri vývoji nového typu motora, bola maximálna efektivita. Konštrukcia je založená na zohriatí vzduchu v spaľovacej komore jeho stlačením do takej miery, aby spôsobila vznietenie paliva a uvoľnenie veľkého množstva energie. Preto je dieselový motor taký efektívny. Fakt, že tento princíp dokáže generovať aj zábavný faktor jazdy, taký typický pre Mini, sa po prvýkrát dokázal v lete 2003, keď sa predstavilo Mini One D, čiže prvý naftový model britského výrobcu prémiových malých áut.
Jeho 1,4-litrový celohliníkový turbodiesel so vstrekovaním common rail mal výkon 55 kW (75 k). Charakteristický pocit motokáry kombinoval Mini s priemernou spotrebou v testovacom cykle EU iba 4,8 l/100 km.
To však bol iba začiatok kariéry dieselových agregátov v automobile značky Mini. O dva roky neskôr dostal model One D výkon zvýšený na 65 kW (88 k), jeho spotreba však nestúpla. V roku 2007 prišlo ďalšie vývojové štádium: na autosalóne v Ženeve sa odohrala svetová premiéra Mini Cooper D. Tento model bol vybavený novým 1,6-litrovým turbodieselom s výkonom 80 kW (110 k). Napriek vyššiemu výkonu (o 25 percent) však spotreba dokonca poklesla: 4,4 l/100 km znamenalo pre Mini čelnú pozíciu pred konkurentmi v oblasti efektivity.
Vďaka stratégii MINIMALISM to však stále nebolo posledné slovo. Aktuálne modely Mini s dieselovými motormi sú vybavené vylepšenou technológiou vstrekovania, turbodúchadlami s variabilnou geometriou, funkciou auto start/stop, indikátorom zmeny prevodového stupňa, rekuperáciou brzdnej energie, aktiváciou pomocných jednotiek iba v prípade potreby, elektromechanickým posilňovačom riadenia a špičkovou technológiou znižovania emisií vo výfukových plynoch.
Výsledok: 120 rokov po priekopníckom objave Rudolfa Diesela dokáže motor v modeli Mini Cooper D vyvinúť výkon 82 kW (112 k) a krútiaci moment 270 Nm pri 1 750 otáčkach; spotrebuje však iba 3,8 l/100 km, s emisiami CO2 iba 99 g/km.
Dieselová technológia Mini sa stále vylepšovala, množstvo motorov, poháňaných naftou, postupne rástlo. Dnes sú pre Mini k dispozícii tri dieselové agregáty. Ich spoločné konštrukčné prvky potvrdzujú vysokú odbornosť BMW Group v oblasti technológií motorov.
Celohliníková kľuková skriňa, turbodúchadlo s variabilnou geometriou, priame vstrekovanie common rail so solenoidovými vstrekovačmi a výkonný systém riadiacej jednotky sú vždy prispôsobené konkrétnemu modelu a disponujú efektivitou, ktorá do bodky stelesňuje víziu Rudolfa Diesela o ideálnom tepelnom stroji.
Najnovšiu generáciu Mini One D poháňa 1,6-litrový štvorvalec s maximálnym výkonom 66 kW (90 k) a krútiacim momentom 215 Nm – už od 1 750 otáčok. Spotreba paliva a emisie CO2 sú rovnaké ako pri agregáte v Mini Cooper D s výkonom 82 kW (112 k). Základný diesel je k dispozícii aj v modeloch Clubman a  Countryman, pričom v oboch prípadoch prenáša svoju silu cez manuálnu 6-stupňovú prevodovku. Pre Mini Cooper D je k dispozícii na želanie aj 6-stupňová automatická prevodovka, ktorá sa v každej modelovej verzii kombinuje s dvojlitrovým naftovým štvorvalcom. Výber týchto dvoch variantov platí pre Mini, Mini Clubman, Cabrio, Countryman a Paceman.
Najnovšou a najsilnejšou demonštráciou sily a efektivity, typickej pre dieselový motor, je Cooper SD. Jeho agregát má takisto objem 2,0 l a tento štvorvalec vyvinie výkon 105 kW (143 k), s krútiacim momentom 305 Nm od 1 750 do 2 700 otáčok. Okrem mimoriadneho ťahu poteší aj hospodárnosťou. Mini Cooper SD sa rozbehne z nuly na 100 km/h za 8,1 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 215 km/h. Jeho priemerná spotreba v testovacom cykle EU je 4,3 l/100 km, s emisiami CO2 na úrovni 114 g/km.
Najvýkonnejší diesel v portfóliu motorov Mini je k dispozícii pre všetkých sedem modelov: Mini, Clubman, Cabrio, Coupé, Roadster, Countryman a Paceman. V každom z nich je štandardne kombinovaný s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou, doplnkovo je k dispozícii 6-stupňová automatická. Sila motora sa prenáša na cestu štandardne prednými kolesami, na želanie je k dispozícii systém pohonu všetkých kolies ALL4, avšak iba pre Mini Cooper SD Countryman a Cooper SD Paceman.
S rozširovaním ponuky variantov postupne rastie aj popularita dieselových Mini. Napriek tomu, že trh pre tieto motory je väčšinou sústredený do Európy, skoro každé štvrté Mini, dodané zákazníkom v roku 2012, malo motor poháňaný naftou.







späť






Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.