|
|
|
|
|
|
NOVINKY |
Jaguar v lokalite zlatokopov nezaváhal (27.01.2013)
Dva štandardne vybavené modely Jaguar XJ AWD s pohonom všetkých kolies sa úspešne vrátili expedície do najchladnejšieho mesta na zemi, pričom prekonali trasu, dlhú 3 219 km. Pred Vianocami, 19. decembra 2012, klesli teplomery v meste Dawson City na rekordne nízkych -49 ºC, čím sa toto mesto zlatokopov v kanadskom teritóriu Yukon stalo (podľa všetkého) najchladnejším mestom na planéte.
Ak by ste pri takejto teplote vyhodili do vzduchu pohár horúcej vody, zamrzla by skôr, než by stihla dopadnúť na zem. Cieľom tejto azda najveľkolepejšej automobilovej výpravy v podmienkach najtuhšej severoamerickej zimy bolo prejsť z Whitehorse, hlavného mesta teritória Yukon (2 900 kilometrov severne od Vancouveru), na miesto večného západu slnka v týždni s najkratšími dňami v roku.
Tohto impozantného dobrodružného výletu sa zúčastnila dvojica luxusných automobilov Jaguar AWD s trojlitrovým, kompresorom preplňovaným zážihovým motorom V6 s výkonom 250 kW (340 k).
Adrian Hallmark, globálny riaditeľ značky Jaguar, poznamenal: „Vozidlá priam excelovali v podmienkach ďaleko za predpokladanými limitmi, s ktorými sa môžu stretnúť ich majitelia, či už v Severnej Amerike alebo v studenom Rusku. Počas celej cesty sme mali bežne pod kolesami hlboký sneh, ľad, štrk a vyjazdené koľaje v zamrznutom blate. S takýmito schopnosťami budú naše sedany XF a XJ skvelé aj v podmienkach severoamerickej zimy.“
Expedícia Jaguar AWD je zachytená aj vo filme, ktorý si môžete pozrieť na adrese
http://www.youtube.com/watch?v=GQQJiPVmyrI. Film v skratke dokumentuje celú nevšednú expedíciu za polárny kruh, ktorá sa začala vo Whitehorse, hlavnom meste teritória Yukon a dôležitom bode diaľnice Alaska Highway. Odtiaľ vozidlá zamierili na sever pozdĺž rieky Yukon až do mesta Dawson, dejiska zlatej horúčky v 90. rokoch 19. storočia. V meste Dawson sa zároveň začína diaľnica Dempster Highway, po ktorej jazdia kamióny po ľadových cestách za polárnym kruhom až do mesta Inuvik v Severozápadných teritóriách.
Jediným špeciálnym vybavením na vozidlách boli zimné pneumatiky Pirelli. Autá mali v motore štandardne používaný syntetický olej Castrol Edge a štandardné boli aj všetky ostatné náplne. Na záver ešte pár slov o pohone Jaguar AWD: ten sa kombinuje výhradne s novým trojlitrovým, kompresorom preplňovaným zážihovým vidlicovým šesťvalcom Jaguar s výkonom 250 kW, osemstupňovou automatickou prevodovkou a technológiou Stop/Start.
Inteligentný systém Jaguar AWD nepretržite sleduje priľnavosť kolies a pokyny vodiča, aby dokázal včas zareagovať a zabrániť prípadnému prešmykovaniu kolies, čím zaručuje maximálnu trakciu za každých podmienok. Vďaka preventívnemu riadeniu rozdeľovania krútiaceho momentu môže systém aktívne predvídať prešmykovanie kolies a predchádzať mu; vodič získava väčšiu istotu a vozidlo je stabilnejšie aj na šmykľavom povrchu.
Krútiaci moment sa môže rozdeliť medzi predné a zadné kolesá až v pomere 50 : 50. Pri rýchlejšej jazde na priľnavom povrchu prenáša systém AWD silu motora najmä na zadné kolesá, čo zaručuje maximálnu účinnosť pohonnej sústavy a dynamické jazdné vlastnosti, typické pre všetky vozidlá Jaguar.
Konštrukčnými úpravami prešli aj nápravy a systém riadenia, aby mohli modely XF a XJ s pohonom AWD ponúknuť rovnako skvelé jazdné vlastnosti ako ich verzie so zadným náhonom.
Sedany XF a XJ vo verzii s pohonom všetkých kolies AWD sú od januára 2013 k dispozícii už aj na Slovensku. Najviac z týchto nových vozidiel s pohonom AWD sa predá v Severnej Amerike, Rusku, Číne, ale dobrý odbyt majú aj v Európe.
| |
|
späť
|
|
|
|
Copyright © 2009 Autoshow.sk |
Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o. |