Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Mládež do 25 rokov by sa mala vrátiť do autoškoly (03.12.2012)

Spoločnosť Goodyear nedávno realizovala prieskum, podľa ktorého je viac ako štvrtina mládeže presvedčená, že ak by mala znova skladať vodičské skúšky, tak by neuspela. Až 49 % opýtaných uviedlo, že im chýba výcvik základných zručností, ako je napríklad šoférovanie v noci. Tretina čerstvých držiteľov vodičského oprávnenia sa v bežných dopravných situáciách cíti za volantom stále neisto.
Úlohou prieskumu v 16 krajinách (15 v Európe a 1 v Južnej Afrike) bolo sledovať správanie sa 6 400 vodičov mladších ako 25 rokov. Cieľom bolo preniknúť do ich myslenia a poskytnúť zaujímavý pohľad na správanie sa mladých vodičov na cestách.
Ako sme sa dozvedeli od marketingovej koordinátorky pre CZ/SK/HU spoločnosti Goodyear Dunlop Tires Czech Kataríny Ardovej - uvedomovanie si zručností, ktoré sa naučili pri vodičskom výcviku, riadi hipokampus nachádzajúci sa v spánkovom laloku mozgu, ktorý zohráva veľkú úlohu pri krátkodobom uchovávaní informácií a pri priestorovej orientácii. Mladí vodiči, ktorí si nikdy základné vodičské zručnosti neosvojili, alebo ich zabudli, nepochybne potrebujú udržiavací kurz, aby si osviežili pamäť a stali sa z nich sebaistejší šoféri. V skutočnosti sa ich však po získaní vodičského preukazu vráti späť do autoškoly len zopár.  
"Keďže bezpečnosť na cestách patrí k našim tradičným prioritám, spoločnosť Goodyear je pripravená podporovať mladých a začínajúcich vodičov počas ich výcviku. Mladí ľudia sú v Európe príliš často účastníkmi dopravných nehôd, respektíve aj úmrtí na cestách, a preto je veľmi dôležité zabezpečiť, aby ich výcvik v autoškole bol dostačujúci, " uviedol Jens Völmicke, riaditeľ komunikácie EMEA - Goodyear.
Je to jeden z dôvodov, prečo Európska komisia venovala tohtoročný Európsky deň bezpečnosti cestnej premávky mladým ľuďom. Hoci 84 % mladých vodičov absolvuje teoretickú časť testu na prvýkrát, z tých čo test nezvládnu sú ženy menej úspešné ako muži (18 % oproti 14 %). V praktickej časti muselo opakovať skúšku až 35 % žien v porovnaní s mužmi (28 %). Veľké rozdiely existujú aj medzi krajinami: napríklad v Turecku neuspeje v teoretickom teste na prvýkrát vyše 54 % mladých Turkov. Je to obrovské číslo v porovnaní so Slovákmi (5 %), Talianmi a Nemcami (8 %). Najväčší neúspech v praktických vodičských skúškach zaznamenali Poliaci (59 %), nasledujú Belgičania (45 %) a Holanďania (43 %).
Mladí vodiči nemajú istotu v základných oblastiach. Hoci 90 % mládeže absolvovalo výcvik,  pri  paralelnom parkovaní sa cítia stále neisto. Neprekvapuje to, pretože zvládnuť tento manéver môže trvať roky. Najmenej istí sú mladí šoféri z Dánska (25 %), Česka (23 %), Poľska (22 %) a Rakúska (22 %), za najmenej nervóznych sa považujú britskí (12 %), talianski (12 %), ruskí (10 %) a španielski (8 %) vodiči. Najväčšie obavy z vedenia motorového vozidla v cudzine majú ruskí (54 %) a britskí nováčikovia (46 %); naopak, najmenej sa obávajú mladí vodiči zo Švajčiarska (13 %),  ďalej Rakúšania, Belgičania a Holanďania (všetci po 14 %). Možno to vysvetliť tým, že ide o menšie krajiny a nie je potrebné jazdiť ďaleko, aby sa človek ocitol za štátnou hranicou.
Zarážajúce sú medzery vo vodičskom výcviku. Až 49 % mladých šoférov uviedlo, že počas návštevy autoškoly nenacvičovali šoférovanie v noci, pretože väčšinu lekcií absolvovali počas dňa. Najmenej pripravení boli ruskí (76 %), českí (75 %) a tureckí (72 %) mladí vodiči, ktorí neprešli žiadnym nočným výcvikom, zatiaľ čo Dáni a Nemci boli pripravení najlepšie a iba 6 % Dánov a 2 % Nemcov uviedlo, že sa túto techniku ​​nenaučili.
Z výskumu okrem iného vyplýva, že 47 % mladých vodičov sa počas výcviku nedozvie nič o núdzovom manévrovaní. Najmenej pripravení sa cítili Česi (70 %), Nemci (60 %), Turci (59 %) a Francúzi (58 %), respektíve uviedli, že to nebolo súčasťou ich výcviku. Naopak, Briti a Dáni sa javia ako najsvedomitejší, lebo  iba 14 % Britov a 20 % Dánov  uviedlo, že neabsolvovalo výcvik šoférovania v núdzových situáciách.
Popri nízkej úrovni povedomia sa zdá, že mladí vodiči nie sú dobre vyškolení ani v niektorých ďalších motoristických zručnostiach. Iba 54 % bolo poučených o technikách riadenia s racionálnou spotrebou pohonných hmôt, hoci to možno považovať za nevyhnutnosť v dnešnej ekologicky a ekonomicky zmýšľajúcej spoločnosti. Iba 45 % vedelo, ako skontrolovať tlak v pneumatike, a len 20 % sa naučilo, ako sa vymieňa pneumatika v prípade defektu, čo sú všetko nevyhnutné zručnosti pre vodiča a patria k bežnej údržbe vozidla.
Získať vodičský preukaz je relatívne ľahké - ale v skutočnosti drahé. Až 64 % mladých ľudí  sa domnieva, že získať vodičský preukaz v ich krajine je relatívne jednoduché. Rakúšania a Juhoafričania (37 %), ako aj  Poliaci a Holanďania (33 %) sa domnievajú, že ak by dnes znovu skladali vodičské skúšky, neprospeli by. Získať vodičský preukaz je v súčasnosti drahá záležitosť, s čím súhlasí 81 % respondentov, v Nemecku dokonca až 93 % a vo Francúzsku 92 %. Naopak, najmenej sa s týmto tvrdením stotožňujú Česi (64 %) a Rusi (61 %).
"Ak sa toľko mladých vodičov cíti na vozovke neisto, je určite potrebné opakovať kurzy a pomáhať čerstvo kvalifikovaným vodičom počas ich prvého roku v premávke," povedal Gerhard von Bressensdorf, predseda Asociácie európskych autoškôl (EFA). "Získať vodičský preukaz je nákladný úkon, a  preto musíme zabezpečiť, aby sa vodiči po  úspešnom zložení skúšky cítili na vozovke úplne istí."
V súvislosti s prieskumom bude spoločnosť Goodyear spolupracovať s Asociáciou európskych autoškôl, ktorá sa vytrvalo usiluje o zhodu vo výcviku vodičov po celej Európe, aby poskytla mladým ľuďom viac výcvikového materiálu v bežných vodičských technikách a zabezpečia optimálnu údržbu ich vozidiel a pneumatík.
Prieskum vykonala spoločnosť IPSOS pre Goodyear EMEA, aby sa lepšie orientovala v pocitoch mladých vodičov a nováčikov z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky a poznala ich názory a praktiky.
Celkovo sa do prieskumu zapojilo 6 400 respondentov, s ktorými sa uskutočnilo 400 rozhovorov v týchto krajinách: Rakúsko, Belgicko, Česko, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Holandsko, Poľsko, Rusko, Slovensko, Španielsko, Švédsko, Švajčiarsko, Južná Afrika, Turecko a Británia. Prieskum obsahoval celkovo 20 otázok pokrývajúcich päť tém: vodičský výcvik, správanie sa na vozovke, zameranie životného štýlu, spoločenské zameranie, sezónna príprava a príprava na zimu.
Práca v teréne sa uskutočnila od 23. júla do 17. augusta 2012. Rozhovory sa realizovali prostredníctvom internetu v miestnom jazyku danej krajiny. Respondenti museli vlastniť platný vodičský preukaz, museli byť starší ako 18 rokov a samozrejme,  museli byť aktívni vodiči.
V článku sme spomenuli Európsku asociáciu autoškôl (EFA). Tá reprezentuje záujmy 25 asociácií autoškôl z 24 európskych krajín.  Hlavným cieľom je harmonizácia výcviku a skúšok inštruktorov, prípadne učiteľov v autoškolách, príprava a harmonizácia osnov a vzdelávacích konceptov výcviku všetkých kategórií vodičov, príprava a harmonizácia osnov pokročilého výcviku všetkých kategórií vodičov, harmonizácia vzdelávania a skúšok vodičov, harmonizácia štandardov testovacích organizácií a skúšajúcich.







späť









Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.