Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Vyše 17 percent nehôd spôsobia zlé pneumatiky (11.11.2012)

Aj keď nevyhovujúci stav pneumatík zistený v staniciach technickej kontroly má len zanedbateľný podiel, percento vážnych dopravných nehôd nimi spôsobených sa môže vyšplhať až na 17,7 %. Poviete si, že pneumatiky sú len malou súčasťou motorového vozidla, no ich vplyv na bezpečnosť pri jazde je určite nezanedbateľný. V žiadnom prípade odborníci neodporúčajú podceňovať ich kontrolu a celoročne im venovať pozornosť.
„V rámci štatistiky vozidiel skúmaných v prevádzkach spoločnosti Slovdekra v rokoch 1998 až 2009, ktoré boli účastníkmi dopravnej nehody, sme vypracovali takmer 200 posudkov. Zo skúmaných vozidiel až 50 % malo chybu na brzdovom systéme, no suverénne druhé miesto obsadili pneumatiky so 17,7 % podielom,“ priblížil stav veci Ing. Juraj Korbeľ, vedúci oddelenia znalectva spoločnosti Slovdekra. „Medzi najčastejšie zistené nedostatky patrila nedostatočná hĺbka dezénových drážok, poškodenie pneumatík, nevhodná konštrukcia a nevhodná kombinácia pneumatík namontovaných na vozidle. Je samozrejmé, že posudzovať len pneumatiky z hľadiska ich vplyvu na dopravnú nehodu sa nedá samostatne, vždy je to v kombinácii najmä s brzdovým systémom. Zároveň však pri poruchách brzdového systému je veľmi dôležitý stav pneumatík.“
Aj preto by sa motoristi mali zamerať na ich celkový stav a pravidelne ho kontrolovať. „Vodiči sa najčastejšie zameriavajú len na výmenu letných a zimných pneumatík. Treba si uvedomiť skutočnosť, že veľkosť bežnej plochy 15“ pneumatiky, ktorou sa dotýka vozovky, je približne vo veľkosti ľudskej dlane. Čiže štyri plochy veľkosti dlane majú za úlohu preniesť sily, ktorými pôsobí vozidlo na povrch vozovky. Od týchto štyroch malých plôch často závisí ľudský život. Práve preto treba stav pneumatík priebežne a pravidelne kontrolovať. Mnohí z vodičov si neuvedomujú, že v extrémných prípadoch môže tlak v pneumatikách klesnúť za mesiac až o 10 %. Je alarmujúce, že až 63 % áut jazdí na podhustených pneumatikách, čo spôsobuje dlhšiu brzdnú dráhu, menšiu odolnosť voči aquaplanningu, horšie jazdné vlastnosti a v neposlednom rade zvyšuje spotrebu,“  upozorňuje Peter Krištín, inštruktor Školy bezpečnej jazdy.
Okrem pravidelnej kontroly ich stavu však pomáha aj výcvik vodičov, ktorý ich naučí, ako reagovať v prípade nebezpečných situácií a znížiť riziko, či dôsledky nehody.
Jedným zo základných pravidiel týkajúcich sa pneumatík je 4 x 4:
- 4 mm minimálna hĺbka dezénu,
- 4 mesiace v roku mať na aute zimné pneumatiky,
- 4 roky maximálna dĺžka používania,
- 4 pneumatiky vymieňať, ak je to možné, naraz.







späť









Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.