Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPeugeotPontiac
PorscheQorosRace of Champ
RenaultRolls RoyceSAAB
SEATShellSkoda
SlovakiaRingsmartSpyker
Ssang YongSubaruSuzuki
TataTatraTesla
ThinkToyotaTrabant
VolkswagenVolvoWiesman
NOVINKY
Po 75-ke sú vodiči výrazne rizikovejší (09.10.2012)

Mobilita je dôležitým faktorom kvality života. To platí najmä pre ľudí v seniorskom veku. Kam však zaradiť vodičov motorových vozidiel nad 75 rokov? Do roku 2050 bude mať podľa odhadov expertov každý piaty obyvateľ v krajinách vyspelej Európy vyše 75 rokov a to sa prejaví na cestách. Tým, ako sa zvyšuje dĺžka života, zvyšuje sa aj počet starších vodičov v premávke.
Aktuálna štúdia Allianz centra pre technológie (AZT) konštatuje: vodiči po 75-ke sú výrazne rizikovejší. Vo svojej aktuálnej štúdii sa toto centrum zameralo na početnosť dopravných nehôd starších ľudí. Štúdia prichádza k záveru, že zatiaľ čo výskyt dopravných nehôd vodičov vo veku 65 rokov a viac nie je o nič vyšší ako v iných vekových kategóriách, násobne sa počet nehôd zvyšuje u vodičov nad 75 rokov.
„Spočiatku si starší ľudia kompenzujú stratu svojich fyzických síl väčšou skúsenosťou za volantom, či opatrným štýlom jazdy,“ hovorí Christoph Lauterwasser, generálny riaditeľ AZT. Dôsledkom je, že počet nehôd zavinený staršími vodičmi zostáva hlboko pod priemerom počtu nehôd spôsobených, naopak, veľmi mladými šoférmi. To sa však mení po 75. roku života, keď sa začínajú vodičské chyby kumulovať a skupina vodičov nad touto vekovou hranicou má podľa štúdie o 45 percent väčšie riziko, že spôsobí dopravnú nehodu ako o pár rokov mladší seniori. Výsledky štúdie sa zhodujú aj so situáciou na slovenských cestách, avšak podľa štatistík Allianz – Slovenskej poisťovne je toto riziko vyššie len o 19 percent.
Tieto výsledky sa dostávajú do iného svetla najmä pri pohľade na demografické ukazovatele. „Je jasné, že téma bezpečnosti cestnej premávky je v starnúcej spoločnosti stále významnejšia. Ale pre kvalitu života v starobe je dôležité zostať mobilný, aj keď sa ľudský zrak, sluch, flexibilita a reakcie začínajú pomaly zhoršovať,“ vysvetľuje Brigitte Miksa, odborníčka na demografiu v skupine Allianz.
Podľa štúdie AZT je to práve auto, ktoré spĺňa potreby seniorov v individuálnej mobilite, pretože dve tretiny všetkých dopravných presunov seniorov sa dejú práve autom. Mnohé krajiny reagujú na zvyšujúci sa počet starších ľudí v doprave tým, že zavádzajú prísnejšie požiadavky na zdravotné prehliadky – ako neodmysliteľnú súčasť predĺženia platnosti vodičského preukazu.
Avšak odborníci na bezpečnosť z Allianz centra pre technológie odmietajú povinné lekárske vyšetrenia a špeciálne zdravotné testy. „Dobrovoľné zdravotné prehliadky, samozrejme, podporujeme a odporúčame,“ hovorí Lauterwasser. „Ale starobu ako takú nepovažujeme za dostatočný dôvod na obmedzenie práva ľudí na riadenie vozidla alebo dokonca na odňatie vodičského preukazu.“
Riešením sú nové technológie, nie obmedzovanie práva riadiť vozidlo. Taký je názor starších motoristov, ktorí si zachovávajú vitalitu aj v neskoršom veku. Samozrejme, ich dlhoročné skúsenosti za volantom sú významným faktorom – najmä ak ich získali aktívnym jazdením. Teda ročne najazdili 20 – 30 tisíc kilometrov, ba aj viac.
Nové technológie vozidiel, tzv. asistenčné systémy, môžu uľahčiť riadenie vozidla najmä starším ľuďom, a tým im umožniť bezpečnejšiu jazdu aj v pokročilejšom veku. Výskumné stredisko skupiny Allianz podporuje rozvoj týchto systémov a pravidelne analyzuje ich účinnosť.
Aktuálne existujú štyri asistenčné systémy, ktoré sú stále zdokonaľované, a ktoré významne uľahčujú nielen samotné šoférovanie, ale aj rozhodovanie pri vedení motorového vozidla. Sú to: Aktívny brzdový asistent, Pomoc na križovatkách, Bezpečnosť pre chodcov / cyklistov a Integrovaný bočný kontrolný mechanizmus, čiže signalizácia vozidla v takzvanom mŕtvom uhle. Niektoré nové technológie dokonca podľa štýlu jazdy rozpoznajú únavu vodiča a vyšlú varovný signál alebo pracujú s údajmi o rýchlosti, smere a pozícii okolitých vozidiel a šoféra s predstihom varujú.
„Keby bolo každé vozidlo vybavené asistenčnými systémami, dalo by sa predísť minimálne polovici nehôd so zranením alebo by mohli byť následky dopravných nehôd výrazne znížené,“ uzatvára Christoph Lauterwasser z AZT.







späť






Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.