|
|
|
|
|
|
NOVINKY |
Múzeum značky SAAB je zachránené (26.01.2012)
Nejednému motoristickému nadšencovi je ľúto, ako neslávne zanikla slávna švédska značka SAAB (Svenska Aeroplan Aktiebolaget). Ešte že sa (verme!) podarilo zachrániť múzeum, kde môžeme i naďalej obdivovať nádherné línie automobilov SAAB, dôvtip konštruktérov i dizajnérov. Ako pripomienku výnimočných rokov uverejňujeme seriál fotografií, ktoré najlepšie dokumentujú význam Saabu pre napredovanie automobilizmu.
Prvý automobil so značkou SAAB pochádza z roku 1946, keď vyrobili model Ur-saab. Verejnosti ho predstavili v roku 1947. Od roku 1949 niesol SAAB označenie 92, pričom jeho aerodynamické línie už vtedy pripomínali príbuznosť s leteckou výrobou. Lietadlá vyrábal SAAB od roku 1937.
SAAB 92 mal malý dvojtaktný motor s dvoma valcami, ktorého objem bol 764 cm3 a výkon 25 koní. V roku 1955 nastúpil SAAB 93, vybavený trojvalcovým (avšak stále dvojtaktným) motorom.
V 50-tych rokoch vyvíjal SAAB aj malé, ľahké športové auto nazvané Sonett. Prvú generáciu Saabu Sonett predstavili na salóne v Štokholne v roku 1955, pričom ju ďalej vyvíjali až do roku 1957. V nasledujúcich rokoch potom dve generácie tohto modelu uchvátili najmä športovo založených priaznivcov švédskej značky.
Prvým automobilom, ktorý exportovali zo Švédska do cudziny, bol SAAB 93, pričom hlavným teritóriom odbytu sa stala Severná Amerika. Stalo sa tak na sklonku 50-tych rokov. Z tohto modelu vyrobili v rokoch 1955 – 1960 dovedna 52 000 exemplárov.
Čoskoro nasledoval SAAB 96, ktorý má v pôvodnom rodnom liste zapísaný rok 1960. Veľmi rýchlo sa stal legendou a v priebehu nasledujúcich 21 rokov z neho vyrobili 550 000 kusov. V tom je započítaná aj verzia kombi, odlíšená číslom 95. Je zaujímavé, že v Saabe 95 už vtedy nechýbal ani tretí rad sedadiel. Treba tiež spomenúť, že už v roku 1966 dostal SAAB 95/96 štvortaktný motor V4 Ford s výkonom 62 – 68 koní. Od roku 1969 prišiel na trh SAAB 96 s obdĺžnikovými reflektormi. Modely 95/96 boli vo výrobe až do roku 1980.
Medzitým sa však už vyvíjal SAAB 99, ktorý prišiel na trh v roku 1968. Najskôr vo dvojdverovej verzii, od roku 1971 aj ako 4-dverová limuzína. Pamätníci si možno spomenú, že tento model na Slovensku preslávili okrem iných aj herec Vlado Muller a hokejista Jozef Golonka. V tom čase bola v ponuke aj tretia generácia Saabu Sonett, ktorú vyrábali v rokoch 1970 – 1974.
Novú vlnu vo výrobe znamenal SAAB 900, ako nástupca modelu 99. Do výroby ho zaradili v roku 1978. Okrem Saabu 900, ktorý zotrval vo výrobe desať rokov (do 1998), sa dostal na trh aj SAAB 90; ten však bol určený len na domáci trh vo Švédsku. Vznikol spojením prednej časti modelu 99 a zadnej časti Saabu 900. Jeho výrobu ukončili v roku 1987 a celkovo vyšlo z brán fabriky len 25 000 kusov. SAAB 900 mal od roku 1986 aj súrodenca v podobe kabrioletu, ktorý sa stal šlágrom v ponuke švédskej značky.
Keď v roku 1993 vzali značku SAAB do „opatery“ žraloci z General Motors, pribudol k limuzíne aj kabriolet (1994). Nasledoval SAAB 9000 v medzinárodnej koprodukcii, ktorý bol súputnikom s Lanciou Thema, Fiatom Croma, či Alfou Romeo 164.
V rozmedzí rokov 1998 – 2003 vyrobili vyše 325 000 kusov prvej generácie Saabu 9-3, v roku 2002 nastúpila druhá generácia, pričom zákazníci si mohli vybrať niekoľko motorov – od dieselového s výkonom 120 koní až po benzínový šesťvalec V6 turbo s výkonom 280 k. V 21. storočí ponúkal SAAB z „trojkového“ modelu tri verzie: trojdverovú, päťdverovú a od roku 2007 kabriolet.
Nástupcom Saabu 9000 vo vyššej strednej triede sa od roku 1997 stal model 9-5 s výkonovým potenciálom od 150 po 260 k. Športové kombi poháňali motory s rozpätím výkonov 160 – 300 k.
Zaujímavým pokusom o záchranu automobilky bol export Saabu 9-2X do Japonska v roku 2004. Skončil sa však neúspechom a tak v roku 2006 tento experiment uzavreli. Výsledkom amerického vplyvu na švédsku značku bol SUV na báze Chevroletu s označením SAAB 9-7X (2005), ale ukázalo sa, že aj toto je nevydarený experiment a ďalšie trápenie ukončili v roku 2008. Nasledujúci rok sa ešte objavil SAAB 9-4X Bio Power ako koncept na biopalivo a posledným zúfalým pokusom o oživenie slávnej švédskej automobilky bolo SUV s označením 9-4X, ktoré malo prísť na trh v septembri 2011. Lenže 7. 9. 2011 stratila značka SAAB všetky nádeje.
Nádherný koncept SAAB Aero X z roku 2006 zostal – rovnako ako predchádzajúce legendárne modely – iba exponátom múzea. Toto športové kupé prvý raz vystavili na jarnom salóne v Ženeve v spomínanom roku 2006. Smutný koniec bol neodvratný. Obrazným klincom do rakvy sa stal prototyp športového kupé Aero X...
Ešte že sa podarilo zachrániť spomínané múzeum značky SAAB v Tröllhättane. Jeho ďalšia existencia je však podmienená zaplatením vyše 3 miliónov eur, ktoré uhradí vytvorené švédske konzorcium.
| |
|
späť
|
|
|
|
Copyright © 2009 Autoshow.sk |
Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o. |