Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenDaciaDodge
DonkervoortEssen EMSEuroNCAP
FerrariFIATFisker
FordFrankfurt2011Geneva2011
GoodyearGumpertHamann
HondaHummerHyundai
InfinitiIVECOJaguar
JeepKiaKoenigsegg
KTMLadaLamborghini
LanciaLand RoverLexus
LincolnLotusMaserati
MaybachMazdaMcLaren
Mercedes-BenzMiniMitsubishi
MorganNissanOpel
PaganiPeugeotPontiac
PorscheQorosRace of Champ
RenaultRolls RoyceSAAB
SEATShellSkoda
SlovakiaRingsmartSpyker
Ssang YongSubaruSuzuki
TataTatraTesla
ThinkToyotaTrabant
VolkswagenVolvoWiesman
NOVINKY
TEST Jeep Grand Cherokee 3,0 V6 CRD 4x4 Limited (14.01.2012)

Amerika a Európa našli spoločnú reč.
Bezprostredne po testovaní Fiatu Freemont sme si sadli za volant Jeepu Grand Cherokee. Američan po svadbe s talianskou nápadníčkou (blízkou príbuznou modelu Dodge Journey) si veľmi rýchlo osvojil európsky charakter. Mohutný vzhľad mu na cestách získava rešpekt, zároveň to však nie je nesympatické, ťažkopádne monštrum.
Predná kapota Jeepu je vyššia, svetlomety menšie, nárazník subtílnejší. Sedem otvorov v maske chladiča však zostalo zachovaných aj pri štvrtej generácii. Vonkajšie zrkadlá možno pôsobia zvonka ako malé, no v skutočnosti v nich má vodič výborný prehľad o situácii. Po zaradení spiatočky sa sklopia smerom k vozovke. Ak je to potrebné, dajú sa stlačením tlačidla sklopiť k oknám. Veľmi výhodnou je funkcia automatického stlmenia diaľkových svetiel, keď sa blížite k vozidlu pred vami alebo ide oproti auto.
Špičkový interiér sa vyznačuje použitím pravého dreva a kože, predné i zadné sedadlá sú vyhrievané, rovnako aj volant. Predné sedadlá sú elektricky nastaviteľné vrátane bedrovej časti, vodič má k dispozícii dve pamäte nastavenia. Štartuje sa tlačidlom pod volantom. Zaparkovanie vozidla uľahčujú predné a zadné parkovacie senzory, keďže dozadu, ba aj dopredu (kvôli mohutnej kapote) sa vzdialenosti ťažko odhadujú. Navyše zadná kamera sníma reálnu situáciu za vozidlom.
Do Jeepu Grand Cherokee sa nastupuje na všetky sedadlá mimoriadne pohodlne, keďže dvere za otvárajú takmer do pravého uhla. Pri predchádzajúcej generácii to bolo 67°, teraz je to 78°. Na zaparkovanom aute stačí potiahnuť za kľučku a dvere sú odistené. Zamykajú sa tlačidlom na kľučke. Jeep sa štartuje tlačidlom, takže vôbec nepotrebujete kľúč; ten stačí mať odložený vo vrecku alebo v taške.
V interiéri majú všetci pasažieri dostatok miesta; v porovnaní s predchádzajúcim modelom je na zadných sedadlách viac priestoru na kolená a nohy. Komfort zvyšuje variabilný sklon operadla (deleného v pomere 2:3). Dobre je využiteľný priestor pre batožinu – pri päťmiestnom usporiadaní je za sedadlami k dispozícii plocha 100 x 105 cm, z hľadiska objemu 782 litrov, čo je viac ako v predchádzajúcom modeli. Jediným pohybom páky sa dajú zadné operadlá i s malými opierkami hlavy sklopiť, čím vznikne takmer rovná podlaha a priestor s objemom 1 554 litrov. Zadné dvere sa otvárajú i zatvárajú elektricky, čo maximálne uľahčuje manipuláciu s nimi.
Neprehliadnuteľná je kvalita spracovania a materiálov, ktorá – úprimne povedané – pri spojení Američana s Taliankou pozitívne prekvapí. Plasty sú mäkké, drevené obloženie je pravé, koža na volante je príjemná na dotyk; výrobca ju použil aj na výplne dverí a na čalúnenie sedadiel. Práve drahšia verzia Limited, ktorú sme testovali, má sedadlá s koženým čalúnením, vyhrievaním a pamäťou, ďalej patria do výbavy bi-xenónové svetlomety, parkovacia kamera a senzory, stierače s dažďovým senzorom a ďalšie prvky. Pri nočnej jazde pôsobí upokojujúco zelené podsvietenie v kabíne.
Osobne mám výhrady k jedinej páčke pod volantom, ktorá integruje funkciu stieračov, ostrekovania, ale aj smeroviek a diaľkových svetiel. Niekomu toto riešenie vyhovuje, niekto si občas pomýli funkcie. Ale napokon som si zvykol aj ja – veď čo iné mi na dlhej trase zostávalo....
Na volante sú tlačidlá na ovládanie tempomatu, malého informačného displeja a rádia (zospodu). Okrem pasažierov na predných sedadlách majú samostatnú reguláciu ventilácie aj cestujúci na zadných sedadlách. Ocenili sme veľmi dobrý príjem rádiostaníc, pričom vlnové rozsahy MW, LW, FM umožňujú uložiť do pamäte až 12 staníc pre každý z nich. Monitor má dotykové ovládanie, ale hlasitosť rádia a prepínanie staníc si vodič môže meniť aj tlačidlami pod ramenami volantu. Po zaradení spiatočky sa automaticky stíši zvuk.
Automobil s pohotovostnou hmotnosťou 2,2 tony má relatívne nízku spotrebu. Pri ustálenej rýchlosti 100 km/h (so zapnutým tempomatom) sme sa na rovine dostali pod desať litrov, v meste to bolo okolo 11 litrov. Keď sme zmerali spotrebu v kombinovanom režime vrátane jazdy po diaľnici s maximálnym využitím rýchlostného limitu, na displeji zasvietila priemerná spotreba 10,2 litra na 100 km. S Jeepom Grand Cherokee dokáže rozvážny šofér najazdiť po cestách na jednu nádrž paliva až takmer 1 000 kilometrov.
Reprodukovanú hudbu ani na diaľnici nič neruší, motor si len tak ševelí a ani dynamický rozjazd na zelenú ho nevyvedie z miery. Ba mal dostatok sily aj na veľmi dynamické prebiehanie. Chválime tiež dobré dávkovanie brzdného účinku a stabilizačný asistenčný systém ESC. Otočným voličom na stredovej konzole sme si mohli regulovať nastavenie motora, prevodovky, podvozku, kontroly trakcie a ESC podľa aktuálneho povrchu v piatich režimoch: automatický, športový, Sand/Mud (piesok/bahno), Snow (sneh) a Rock (skala). Ale, pravdu povediac, ani nebolo treba prepínať režimy, systém rozoznal vhodnú chvíľu na automatické priradenie pohonu prednej nápravy. V núdzi sme mali k dispozícii ešte aj tlačidlo 4WD LOW (uzáver diferenciálu).
Permanentný pohon Quadra-Trac®  II ponúka optimálny prenos sily motora na obidve nápravy v závislosti od trakčných podmienok a povrchu vozovky. Štandardne rozdelenie 48 % / 52 % medzi prednú a zadnú nápravu dokáže systém pomocou aktívnej rozdeľovacej prevodovky v okamihu upraviť až do pomeru 0 - 100% alebo 100% - 0% a následne v závislosti od preklzávania kolies. Pre obzvlášť náročný terén a podmienky je štandardne dostupná prídavná redukčná prevodovka, niekoľkonásobne zvyšujúca krútiaci moment v nízkych otáčkach a maximalizujúca trakciu v obidvoch nápravách.
Medzi hlavné bezpečnostné prvky patria: Elektronický systém stability vozidla (ESC), vrátane systému minimalizujúceho riziko prevrátenia (ERM), asistent rozjazdu do kopca (HSA), systém riadenia kolísania prívesu (TSC) a systém riadenia zjazdu z kopca (HDC).
Trojicu zážihových motorov dopĺňa úplne nový turbodiesel V6. Ponúka úctyhodný krútiaci moment 550 Nm už od 1 800 ot./min. a maximálny výkon 177 kW (241 k). Jeho ľahký kompaktný dizajn a kultivovaný chod výborne zapadá do celkovej koncepcie nového Grand Cherokee. Trojlitrový vznetový turbo motor vyrobila spoločnosť VM Motori a vyvinuli ho v spolupráci firiem Fiat Powertrain a Fiat S.p.a. V porovnaní s motorom, ktorý nahrádza sa dosiahlo zvýšenie výkonu o 10 percent a krútiaceho momentu o 8 percent. V kombinácii s 5-stupňovou adaptívnou automatickou prevodovkou dosahuje optimálny výkon a má nižšiu spotrebu paliva.
Na európskych trhoch sa 3-litrový vznetový turbo motor novej generácie bude ponúkať aj vo verzii Jeep Grand Cherokee s nižším výkonom 140 kW (190 k) pri 4 000 ot./min. a krútiacim momentom 440 Nm v pásme 1 600 – 2 800 ot./min. Vznetový turbo motor s nižším výkonom bude štandardnou výbavou modelov Laredo.
Ivan Václavík

Základné údaje testovaného auta
Jeep Grand Cherokee 3,0 V6 CRD

Objem motora (cm3)    2 987
Výkon (kW/k)        177/241
Krútiaci moment (Nm)    550
Max. rýchlosť (km/h)    202
Zrýchlenie 0 – 100 km (s)    8,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 8,3

Cena testovanej verzie 49 200 €    
Najlacnejšia verzia 43 100 €

+ Plusy
Pružný, tichý a úsporný motor
Komfortný podvozok, priestorný interiér
Jazdné vlastnosti v teréne
- Mínusy
Nepohodlné ovládanie palubného počítača
Ovládanie stieračov na jedinej páčke vľavo




















späť













Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.