Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
TEST Lancia Ypsilon 1,3 JTD MultiJet (30.12.2011)

Ypsilonka a jej nežné dotyky.
Pravdepodobne najmä mladým dievčatám a zrelým ženám je určená Lancia s ypsilonom v názve. To priam predurčuje jej prezývku – ypsilonka. Hoci v škole je to výstraha pri diktáte, v premávke znie toto oslovenie celkom roztomilo. Nežný dizajn malej Lancie zaujme na prvý pohľad a keď ide o model s kombináciou akčnej červenej a čiernej farby na karosérii – ako to bolo v prípade nami testovaného auta – veruže upúta aj mužské oko.
Lancia Ypsilon v edici Black&Red totiž môže osloviť mladíkov, ktorí požadujú športový štýl. A Taliani sa s dizajnom dokážu pekne pohrať, vytvoriť zaujímavé oblé, rafinované tvary. Dvojfarebné (príplatkové) lakovanie karosérie je na trhu v súčasnosti stále ešte raritou, hoci v minulosti ho využíval napríklad nemecký Wartburg.
Predné zošikmené svetlá nezaprú inšpiráciu väčším modelom Delta. Zalomená spodná hrana bočného presklenia karosérie sa pretína s líniou strechy a v priesečníku sa skrýva kľučka zadných dverí. Náznakom prémiových ambícií v kategórii mini je prítomnosť diód v koncových svetlách a xenónové predné svetlomety.
Lanciu Ypsilon s dĺžkou 3,8 metra odlišuje od priemeru i niekoľko luxusných detailov. Vpredu dominuje chromovaná maska v tvare erbu. Oku lahodí aj pohľad na zadnú časť auta. Siluetu zdobí veľká chromovaná kľučka predných dverí, pričom zadné sa otvárajú nenápadne zamaskovanou kľučkou. Na testovanom vozidle sa však zadné dvere otvárali ťažšie. Všeobecne sa pri nastupovaní vyžaduje menšie gymnastické  cvičenie, pričom na dvoch zadných sedadlách určite nebudú mať dostatok miesta nad hlavou tí, ktorí sú vyšší ako 175 cm. Zadné sedadlá sa tak stávajú len núdzovými. Na predných je vyšší posed, čo zrejme bude vyhovovať najmä vodičkám.
K sedadlám dovoľte ešte jedno konštatovanie: po okrajoch majú látkové čalúnenie, v strede je abnormálne koža. Akoby si to dizajnéri pomýlili – určite by bolo kožené čalúnenie vhodnejšie po bokoch.
Diskutabilné je takisto umiestnenie kaplnky s kruhovými prístrojmi v strede palubnej dosky, hoci iniciátori tohto riešenia (Toyota Yaris) i niektorí nasledovníci už odstúpili od takého experimentu. Logicky – v Lancii Ypsilon je otáčkomer úplne vpravo, mimo zorného poľa vodiča. Ani ďalšie prístroje vrátane informačného displeja nie sú ľahko čitateľné. Navyše písmená na displeji sú veľmi malé.
No dosť bolo negatívnych hlasov, máme aj pozitívne postrehy. Tlačidlá na ovládanie rádia sú ľahko prístupné na volante, ktorý má príťažlivý a veľmi vhodný tvar. Na rádiu si môžete predvoliť trikrát po šesť staníc na frekvencii FM. Pod sklenou strechou, rozdelenou na dve časti (predná je posuvná), sú dve posuvné clony. Sklo vypĺňa 75 % strechy. Toto riešenie je v danom segmente a v 5-dverovom miniaute určite raritou. Cúvanie pri parkovaní uľahčujú senzory v nárazníkoch, ako aj veľké spätné zrkadlá. Malý priemer otáčania uľahčuje ypsilonke manévrovanie na parkovisku.
V meste môžete využívať systém Stop&Start, ktorý je vypínateľný tlačidlom na stredovej konzole. Ak je aktivovaný, motor naskočí okamžite po stlačení spojkového pedálu. Pre menej zdatných šoférov je k dispozícii systém automatického parkovania, ktorý vyhľadá vhodné miesto a ostatné urobí za vodiča. Pomerne priaznivý je objem kufra 245 litrov, operadlá zadných sedadiel sú sklápateľné.
Pri jazde vám poradí indikátor radenia piatich prevodových stupňov, nočnú jazdu uľahčia veľmi dobré reflektory, ktoré osvetľujú i dostatočný kus priestoru vedľa cesty. Vďaka tomu šofér (možno) zavčasu zbadá chodca alebo srnky pri ceste. Tempomat sa ovláda veľmi jednoducho krátkou páčkou vľavo pod volantom (je nezameniteľná s páčkou smeroviek). Päťstupňová prevodovka úplne postačuje.
Motor charakterizuje tichý chod, podvozok výborne žehlí nerovnosti vozovky, brzdy majú ostrý nábeh a zrýchlenie patrí takisto medzi prednosti malej ypsilonky. S malým dieselovým motorom MultiJet dokaže Lancia Y jazdiť veľmi úsporne. Pri stovke sme namerali spotrebu len 3,7 litra, pri 120 km/h to bolo 5,2 a keď sme na diaľnici jazdili rýchlosťou 130 km/h, spotreba stúpla na 6,6 l. V kombinovanom režime sme dosiahli sľubný priemer 4,4 litra na 100 km. Dojazd 800 km patrí medzi lepšie hodnoty tohto typu vozidla.
Nový Ypsilon sa bude vyrábať v poľskom meste Tychy spoločne s Fiatom 500. Produkcia Fiatu Panda sa premiestni do bývalej továrne značky Alfa Romeo v Pomigliano d Arco pri Neapoli. Tieto presuny sa však budú robiť postupne. Výroba súčasnej Pandy bude v Tychách dobiehať v roku 2012 a výroba Ypsilonu sa skončí v Taliansku v závere roka 2011. Medzitým v lete spustia výrobu nového päťdverového Ypsilonu v Poľsku.
Ivan Václavík

Základné údaje testovaného auta

Lancia Ypsilon 1,3 JTD MultiJet

Objem motora (cm3)    1 248
Výkon (kW/k)        70/95
Krútiaci moment (Nm)    220
Max. rýchlosť (km/h)    183
Zrýchlenie 0 – 100 km (s)    12,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,3

Cena testovanej verzie 14 500 €    
Najlacnejšia verzia 9 580 €


+ Plusy
Tichý, úsporný motor, podvozok, brzdy
Presklená strecha, veľké zrkadlá
Účinné osvetlenie, parkovacia automatika
- Mínusy
Prístroje v strede palubnej dosky
Látka na okrajoch sedadiel, koža v ich strede
Málo miesta nad hlavou na zadných sedadlách







späť







Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.