Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Iveco Driver Training presvedčí neveriacich (30.10.2011)

Náklady na prevádzku úžitkových vozidiel neúprosne narastajú, a tak každý, kto je zapojený v systéme nákladnej dopravy, hľadá cesty k úsporám. Špičkové technológie dokážu významne zredukovať spotrebu paliva, ale súčasne naďalej platí, že rozhodujúcim faktorom je vodič.
Vozidlo môže byť skvelé, ale ak za volantom sedí šofér, ktorý jazdí nesprávnym štýlom, v akomkoľvek modeli bude mať neprimerane vysokú spotrebu. Tréning robí majstra... Preto výrobcovia truckov ponúkajú svojim zákazníkom špeciálne školenia, zacielené na techniku hospodárnej jazdy.
Ak si pozrieme štruktúru celkových nákladov na prevádzku vozidla v diaľkovej kamiónovej doprave, tak palivo tvorí takmer tretinu. Fixné náklady dopravca nevie ovplyvniť, náklady na palivo áno. Štatisticky je dokázané, že vodiči, ktorí absolvujú školenie hospodárnej jazdy, znížia spotrebu o 5 až 12 %. A toto sú úspory, ktoré pocíti prevádzkovateľ vozidla okamžite.
Spoločnosť Iveco s uvedením nového efektívneho ťahača ECOSTRALIS automaticky poskytuje k vozidlu aj školenie Iveco Driver Training. Kurz je určený na zlepšenie štýlu a efektívnosti jazdy a v Českej i Slovenskej republike ho robia v spolupráci s firmou Dekra Automobil, renomovaným profesionálom v oblasti dopravného vzdelávania.
Školenie trvá celý deň, počas ktorého vodič získa teoretické a praktické znalosti. Po príprave na praktickú časť šofér absolvuje prvú jazdu takým štýlom, akým zvykne jazdiť. Inštruktor ho pozorne sleduje, ale nič nekomentuje a špeciálny prístroj napojený na palubný počítač zaznamenáva všetky potrebné údaje: okamžitú spotrebu, priemernú rýchlosť, čas jazdy, dĺžku prejdenej trate, priemernú spotrebu... Vybraná trasa zvyčajne meria okolo 30 km, na rozdiel od rýchlostných komunikácií v medzinárodnej doprave sa vyberá členitý okruh s technickými sekciami, ktorý vedie aj cez obce, sú na ňom križovatky, aby sa čo najviac odkryli rezervy šoférov v hospodárnej jazde. Pri školení nezáleží na použitej súprave, ale je nutné, aby bola aspoň na 70 % zaťažená. Používa sa súprava zákazníka alebo predvádzací ťahač a predvádzací naložený náves (v prípade akcie v Hustopečiach, ktorej sme sa zúčastnili, mala súprava hmotnosť 37,5 t).
Po prvej jazde nasleduje prezentácia školiteľa, zameraná na faktory, ktoré najviac ovplyvňujú spotrebu paliva nákladných vozidiel. V tejto časti tréningu frekventanti na názorných príkladoch vidia, čo všetko má vplyv na spotrebu ich ťahača s návesom a ktoré aspekty dokážu korigovať vo svoj prospech, resp. môžu využiť na zredukovanie spotreby.
Je prekvapujúce, koľko profesionálnych vodičov podceňuje napríklad vplyv správneho tlaku vzduchu v pneumatikách na spotrebu i životnosť. Pritom už pri podhustení na 80 % predpísanej hodnoty vozidlo spotrebuje o 2 % viac nafty a súčasne sa životnosť pneumatiky zníži až o 30 %! Nie každý vie, aký potenciál má kinetická energia a že 40-tonová súprava rozbehnutá na rýchlosť 80 km/h dokáže na rovnej ceste iba vlastnou zotrvačnosťou prejsť až 3 kilometre, kým sa celkom nezastaví...
Dobré je poznať aspoň základné princípy aerodynamiky a jej vplyv na spotrebu truckov. Dôraz pri prezentácii sa však kladie na dôkladné vysvetlenie filozofie efektívneho štýlu jazdy, ktorý sa dá zjednodušiť do niekoľkých bodov: jazdiť plynule (každé zbytočné akcelerovanie stojí peniaze), maximálne využívať kinetickú energiu rozbehnutej súpravy, optimálne preraďovať prevodové stupne už pred stúpaním, správne používať manuálny režim automatizovanej prevodovky a predvídať situácie v premávke.
Následne tieto princípy vodič aplikuje v druhej jazde. Teraz mu už inštruktor radí a usmerňuje ho. Na záver tréningu spracuje protokol a vyhodnotí obe jazdy i spotreby. Spravidla všetci účastníci kurzu dosiahnu výraznú úsporu paliva a väčšinu z nich prekvapí aj fakt, že v druhom kole dosiahli vyššiu priemernú rýchlosť – okruh prešli za kratší čas.
Hospodárna jazda by mala byť jednou z charakteristických zručností skutočného profesionála. Samozrejme, základnou podmienkou úspechu je, že vodič musí chcieť jazdiť efektívne, a teda akceptuje filozofiu takéhoto štýlu a dôsledne ju aplikuje. Výsledky z praxe sú najpresvedčivejším argumentom – uvádzame jeden z mnohých príkladov: pri školení na cestách v okolí mesta Hustopeče, ktorého sa zúčastnili traja vodiči, prístroje zaznamenali v druhej jazde úsporu od 6,7 do 12,4 %, čo znamená zredukovanie spotreby paliva na 100 km v rozsahu 2,6 až 5,5 litra. Nie je ťažké vypočítať si, koľko peňazí by v jednej pracovnej zmene ušetrili využívaním efektívneho štýlu jazdy.
Zákazníkom sa odporúča, aby použili vlastné vozidlá, pri ktorých je vodič zvyknutý na všetky detaily ovládania a môže sa plne sústrediť na hospodárnosť jazdy. Spolu so svojim partnerským dílerom sa môžu rozhodnúť, či na školenie využijú súpravu pripravenú pre Iveco Driver Training.  Z pochopiteľných dôvodov je výhodnejšie preferovať prvú možnosť, pretože na svojich truckoch v praxi ihneď vidia, aké rezervy majú ich vodiči.
Samozrejme, rovnaké zásady efektívnej jazdy sa oplatí využívať aj pri jazde osobnými autami.







späť








Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.