Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Spôsob jazdy odlišuje Európanov (23.07.2011)

Veľký prieskum, ktorý realizovala spoločnosť Goodyear Dunlop v záujme bezpečnosti cestnej premávky zistil, že v spôsobe jazdy jednotlivých Európanov existujú značné rozdiely. Prieskum tiež porovnával, čo si vodiči myslia o štýle svojej jazdy a ako šoférujú v skutočnosti.
Pokiaľ ide o vlastné hodnotenie vodičských schopnosti jednotlivých národností, najčastejšie sa označením „lepší ako priemer“ hodnotili Taliani. Avšak v prieskume bezpečnosti cestnej premávky  spoločnosti Goodyear z roku 2010 označili ostatní európski motoristi za najnebezpečnejších vodičov v Európe práve Talianov.
Nemeckí vodiči seba samých za volantom najčastejšie popisujú ako „uvoľnených“ (22 % oproti európskemu priemeru 12 %), čo môže byť tiež dôvodom, že práve vodiči tohto národa počas jazdy najčastejšie jedia či pijú. Vo vlaňajšom prieskume Goodyear Dunlop boli nemeckí vodiči zvolení za najbezpečnejších európskych motoristov.
Francúzi hodnotia svoj štýl jazdy ako „opatrný“ (51 % oproti priemeru 31 %). Pravdivosť tohto tvrdenia francúzski motoristi dokladajú aj tým, že pred dlhou cestou vždy skontrolujú tlak v pneumatikách (90 %). Prekvapujúcim zistením potom na druhej strane je, že Francúzi sa ako vodiči označujú za „lepší priemer“, aj keď o 15 % viac francúzskych motoristov, než je európsky priemer sa priznalo, že občas na ostatných vodičov kričí.
Respondenti z radov Britov vo väčšine prípadov tvrdia, že ich štýl jazdy je „bezpečný“. To je podporené aj ďalším zistením, kedy opäť najčastejšie Briti konštatovali, že pri približovaní sa ku križovatke na oranžovú radšej spomalia, ako keby križovatkou rýchlo prešli. Na druhej strane sa však najviac britských vodičov priznáva k šoférovaniu pod vplyvom stresu.
Dr. Lisa Dorn, riaditeľka výskumu riadenia vozidiel na Cranfieldskej univerzite vo Veľkej Británii a novozvolená predsedníčka Medzinárodnej asociácie aplikovanej psychológie – Oddelenia psychológie premávky a dopravy, označuje za veľké nebezpečenstvo dlhé hodiny strávené za volantom.
„V prieskume spoločnosti Goodyear Dunlop mnohí vodiči priznávajú, že pri cestách na dovolenku veľakrát nedbajú na únavu a aj napriek značnému oslabeniu organizmu pokračujú v jazde ďalej. Prieskum reflektuje rôzne medzikultúrne rozdiely, odrážajúce sa v miere nehodovosti. Pokiaľ sa cítite vystresovaní, potom ste pravdepodobne menej tolerantní k chybám ostatných vodičov, ale vždy pamätajte na to, že cesta je spoločným priestorom“.
Zo všetkých Európanov na najvzdialenejšie cesty tento rok pravdepodobne vyjdú Rusi. Viac ako  polovica z nich bude šoférovať ďalej ako 2 000 km. Vzhľadom na veľké vzdialenosti, ktoré musia prekonať, zrejme nebudú brať do úvahy odporúčanie, týkajúce sa pravidelných prestávok každé dve hodiny. V prieskume sa viac ako štvrtina Rusov priznala, že bude šoférovať v kuse 5 - 6 hodín. Výsledky prieskumu tiež ukazujú, že práve Rusi ako druhí v Európe najčastejšie prekračujú povolenú rýchlosť.
V rámci kampane Goodyear Dunlop „Vyjdite  pripravení, dôjdite bezpečne“ oslovili v prieskume bezpečnosti cestnej premávky 5 600 motoristov v pätnástich krajinách po celej Európe. Hlavnou témou boli otázky spojené s nárokmi a záťažou vodičov pri šoférovaní v letných mesiacoch. Po dôkladnej analýze prieskumu vypracoval Goodyear Dunlop zoznam „Najdôležitejšie letné bezpečnostné tipy. Chce tak pomôcť šoférom na dlhých cestách znížiť nebezpečenstvo havárií a problémov v období letného „sťahovania národov“.
Najdôležitejšia je príprava pred cestou. Skontrolujte stav svojho vozidla a urobte na ňom potrebnú základnú údržbu. Vypite dostatok tekutín, odpočiňte si a vyrazte na cestu s dostatočným predstihom. Pred štartom si dôkladne pripravte trasu – presvedčte sa, že poznáte pravidlá cestnej premávky všetkých krajín, ktoré navštívite. Dbajte na to, aby bola batožina správne a bezpečne uložená. Skontrolujte hĺbku dezénu a správny tlak v pneumatikách (najmä pri plne naložených vozidlách).
Podľa Jensa Völmicka, riaditeľa korporátnej komunikácie Goodyear Dunlop pre Európu, prieskum ukázal, že ako vodiči sa máme stále čo učiť. „Ak si necháte na cestu dostatok času, dostatočne zabezpečíte náklad a ubezpečíte sa, že máte auto na dlhú cestu dobre pripravené, môžete sa vyvarovať mnohým stresovým situáciám, ktoré vedú k rizikovému správaniu,“ povedal.
Z prieskumu spoločnosti Goodyear Dunlop, ktorý skúmal správanie sa vodičov v rušnom prázdninovom období vyplýva, že nervózni motoristi môžu byť pre ostatných rovnako  nebezpeční ako tí, ktorí pripúšťajú, že pri jazde často riskujú.
Aj tí vodiči, ktorí za volantom predvídajú a analyzujú aktuálnu situáciu s ohľadom na maximálnu bezpečnosť a domnievajú sa, že majú defenzívny spôsob jazdy, môžu pre seba aj ostatných účastníkov cestnej premávky znamenať značné riziko.
Respondenti mali pri zodpovedaní otázok k dispozícii 13 možností, ktorými v rozsahu od „bezpečný” po „riskantný” mali popísať svoj štýl jazdy. Polovica európskych vodičov o svojom spôsobe jazdy prehlásila, že je buď „opatrný“ (31 %) alebo „bezpečný“ (18 %). Také výsledky však, bohužiaľ, nie sú  zárukou bezpečného cestovania na európskych cestách. Dokonca aj tí vodiči, ktorí sa označili za „ostrieľaných profesionálov“ priznávajú, že na ceste počas letnej sezóny veľakrát riskujú. Častejšie ako ostatní sa tiež priznali k tomu, že napríklad na dvojprúdovej ceste predchádzajú viac ako jedno vozidlo naraz (60 %).
Ďalšiu nebezpečnú skupinu predstavujú prekvapujúco aj vodiči, ktorí svoje správanie za volantom považujú za „nervózne“. Priznávajú, že zámerne zrýchľujú, pokiaľ sa ich niekto snaží predbehnúť (24 %), brzdia prudko, keď je auto za nimi príliš blízko (23 %) alebo z okna niečo vyhadzujú na iné vozidlo (12 %).
Dr. Lisa Dorn, riaditeľka výskumu riadenia vozidiel na Cranfieldskej univerzite vo Veľkej Británii a novo zvolená predsedníčka Medzinárodnej asociácie aplikovanej psychológie – Oddelenia psychológie premávky a dopravy prehlasuje, že výsledky prieskumu Goodyear Dunlop potvrdzujú, že vodiči musia pred jazdou podniknúť určité kroky na zmiernenie ich stresu.
„Premýšľajte o scenároch, ktoré vám obvykle rozprúdia krv. Hneď ako sa vodiči naučia identifikovať spúšťače svojho stresu, ich pozornosť sa môže zamerať  na bezpečnejší spôsob jazdy a ich včasnú reakciu“, povedala. „Vodiči často obviňujú zo svojej zlosti ostatných a myslia si, že ich konanie je menej nebezpečné ako konanie druhých“.
Podľa prieskumu môžeme toto leto na európskych cestách stretnúť až desať percent tzv. „vyhrážajúcich sa vodičov“. Ide o účastníkov premávky, ktorí na ostatných kričia, robia obscénne gestá alebo rovno vystúpia z auta, aby sa o svoje pocity s ostatnými podelili. Okrem toho môže byť viac ako jeden vodič z dvadsiatich (6 %) zaradený do kategórie „nebezpečný vodič“. Ide o tých, ktorí z dôvodu zlosti narážajú do iných áut, vyhadzujú niečo z okna na okoloidúce autá, schválne zrýchľujú, keď sa ich niekto pokúša predísť alebo naopak zámerne prudko brzdia, keď je auto za nimi príliš blízko.
Aj počas tohtoročného leta predstavujú nebezpeční vodiči na európskych cestách riziko pre milióny motoristov. Pred každým šoférom je stále priestor na zlepšovanie –  bez ohľadu na to, ako si myslí, že je dobrý, či priam dokonalý.
Prieskum sa osobitne nezmieňuje o Slovákoch, no všeobecne vieme, že jazdíme nedisciplinovane, nevieme dostatočne predvídať, neraz sa preceňujeme, chýba nám ohľaduplnosť (aj pri parkovaní), tolerancia, skúsenosti...













späť











Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.