Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Starneme a automobily s nami (21.06.2011)

Skutočnosť, že Slovenská republika vyrobí najviac áut na 1 000 obyvateľov ešte  neznamená, že Slováci si rovnako dynamicky kupujú aj nové autá. Naopak, tendencia je, že takmer polovicu novo registrovaných osobných a úžitkových automobilov tvoria jazdené vozidlá. Zo štatistiky sa dozvedáme, že vlani zaregistrovali na polícii 90 426 nových a 78 834 jazdených vozidiel z kategórie M1 a N1 – teda osobných a malých úžitkových automobilov.
A tak nečudo, že priemerný vek všetkých registrovaných vozidiel na Slovensku je už dlhé desaťročia nad 10 rokov – v súčasnosti sa drží na úrovni 11,7 roka. V Nemecku, či vo Francúzsku je to okolo 7 rokov. Nedávna akcia so šrotovným síce pomohla omladiť vozidlový park, ale do šrotu putovali väčšinou už vyradené vraky.
Tento stav má na svedomí aj skutočnosť, že naša vláda neurobila žiadne opatrenia, ktorými by zvýhodnila nákup nových hybridných automobilov, na ktoré dostane kupujúci vo vyspelom svete zľavu 5 – 7 tisíc €. Napríklad na autá, ktoré produkujú emisie pod hranicou 120 gramov na kilometer a teda logicky majú i nižšiu spotrebu.
Vrásky na čele robí odborníkom aj neklesajúci dovoz jazdených áut. Tie zapĺňajú naše cesty na úkor nových – logicky, ak sú nové výrazne drahšie – čo sa o pár rokov negatívne prejaví. U nás jednoznačne chýba motivácia na nákup nových automobilov s nízkymi emisiami a v tomto smere by sa vláda, najmä však Ministerstvo životného prostredia, mala čo najskôr rozhýbať.
Niektorí majitelia starých vozidiel, najmä vrakov, by mali (aj pod hrozbou sankcií) odovzdať svoju „rachotinu“ niektorej spracovateľskej organizácii. Autorizovaných spracovateľov starých áut je na Slovensku 38, takže výhovorky neplatia. Vzniklo by tým i niekoľko voľných parkovacích miest na sídliskách a predovšetkým by sme lepšie chránili životné prostredie. A v niektorých prípadoch by sa likvidáciou starých, nepojazdných, no prihlásených automobilov podarilo tiež znížiť ich vekový priemer na Slovensku.
Na nedávnom stretnutí s pracovníkmi Združenia automobilového priemyslu SR sme hovorili aj o perspektívach vývoja tohto odvetvia, ktoré patrí z hľadiska exportu k pilierom slovenskej ekonomiky.
Predseda ZAP SR Dr. h. c. Ing. Jozef Uhrík, CSc. pripomenul, že kým vo svete klesla v období rokov 2008 – 2009 ročná výroba automobilov o 10 miliónov kusov (zo 70 na 60 mil.), v období 2009 – 2010 zaznamenali nárast výroby o 18 miliónov – zo 60 na celkových 78 mil. Zaujímavé sú údaje o produkcii osobných áut v Európe. Od roku 2003 do roku 2006 sa výroba pohybovala na úrovni do 18 miliónov kusov, v roku 2007 vyskočila na rekordných 24,3 mil., no potom klesala na 19,2 – 15,3 a vlani nastal obrat s počtom 17 miliónov vyrobených osobných áut. Ak spočítame autá vyrobené v Česku, Maďarsku, Poľsku a na Slovensku, prvýkrát sa súčet dostal za hranicu dva milióny v roku 2006, v ďalších dvoch rokoch narastal na 2,4 a 2,6 mil. kusov, v roku 2009 sa logicky znížil na 2,3 mil., ale vlani už stúpol na 2,58 mil. a prognóza na tento rok je vcelku priaznivá. Len v Česku by to malo byť podľa expertov 1,1 mil. a na Slovensku 630 000 kusov.
 V úvode sme spomínali, že na Slovensku vyrobia najviac osobných áut na 1 000 obyvateľov na svete. Konkrétne je to 103,4, v Česku 101,5, v Slovinsku 97,6 a v Nemecku 67,5. Tohto roku ZAP SR očakáva, že podiel automobilového priemyslu na celkovej priemyselnej výrobe bude minimálne 40 %. Vlani to bolo 37 %.
Ivan Václavík







späť






Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.