|
|
|
|
|
|
NOVINKY |
Najazdili 3 688 km s litrom benzínu (06.06.2011)
Aktuálny ročník Shell Eco-maratónu Europe 2011 opäť ukázal celoeurópsky charakter týchto pretekov. Zúčastnilo sa ich 187 tímov a víťazmi sa stali zástupcovia desiatich rôznych krajín. V triede E-mobility stanovili dva svetové rekordy - v kategóriách prototypov solárnych vozidiel a prototypov vozidiel poháňaných vodíkovými palivovými článkami.
Taliansky tím z milánskej polytechniky navrhol a postavil automobil poháňaný slnečnou energiou, ktorý je schopný najazdiť neuveriteľných 1 108 km na 1 kWh. Technický riaditeľ európskeho Shell Eco-marathonu, Norman Koch, povedal o víťazovi kategórie solárnych vozidiel: „Taliansky tím na mňa urobil veľký dojem. Ich vozidlo má z pohľadu optimalizácie efektivity motora i karosérie vynikajúcu konštrukciu. Vymyslieť a vytvoriť vozidlo schopné prejsť celé Taliansko s tak nízkou spotrebou energie je vskutku výnimočné.“
Tím z Nantes vo Francúzku, nový držiteľ rekordu v kategórii prototypov poháňaných palivovými článkami, pokoril pôvodný rekord výkonom 590,2 km / kWh. Vedúci tímu Mohammed El Bahloul bol s výsledkom spokojný: „Zvíťazili sme druhýkrát za sebou, ale nie sme samoľúbi. V tejto súťaži je niekoľko skvelých škôl, no my milujeme vysoké štandardy, pretože to pocitu z víťazstva pridáva na hodnote. Je pre nás veľkou cťou poraziť ďalšie dobré tímy.“
TERA TUGraz z technickej univerzity v rakúskom Grazi súťažil vôbec po prvýkrát v kategórii pre batériami poháňané plug-in prototypy. Pre ďalšie ročníky nastavili latku výkonom 842,5 km / kWh. V kategórii UrbanConcept odjazdil tím z Fachhochschule v nemeckom Triere 232,9 km / kWh.
V kategórii vozidiel poháňaných spaľovacím motorom sa víťazom v kategórii prototypov so zážihovým motorom stal francúzsky tím Microjoule z La Joliverie. Ich vozidlo dokázalo najazdiť 3 688,2 km na liter benzínu. V kategórii UrbanConcept pre automobily jazdiace na etanol dosiahol tím z dánskej technickej univerzity výkon zodpovedajúci najazdeniu 509,4 km / l.
Každoročne je tiež udeľovaná cena pre vozidlo, ktoré má najnižšie emisie CO2. V kategórii Urban Concept stanovil tento rok nový rekord nemecký tím proTRon, ktorý stlačil limit ekologickej jazdy pod hodnotu 2g/km (1,972 g / km). Víťaz kategórie prototypov, rakúsky TERA TUGraz postavil vozidlo vypúšťajúce iba 0,545 g / km.
Člen víťazného tímu Jung Bluth uviedol: „Z víťazstva máme veľkú radosť, ale už na budúci týždeň budeme premýšľať o tom, čo urobíme pre budúci ročník. Je to pre nás neuveriteľný výsledok – dve autá a dve víťazstvá s našim vozidlom v kategórii Urban Concept. A to si myslím, že s naším prototypom môžeme dosiahnuť oveľa viac."
Tento rok bola súťaž prvýkrát rozdelená do dvoch tried – jedna pre vozidlá so spaľovacími motormi a druhá E-mobility, určená pre automobily poháňané elektromotormi (automobily s palivovými článkami, plug-in automobily s batériami a automobily na solárny pohon).
Na európskom Shell Eco-marathone sa zúčastnil aj viceprezident komunikácie spoločnosti Shell Niel Golightly. „Tieto preteky sú ukážkou úrovne tvorivosti a húževnatosti budúcej generácie európskych inžinierov. Zastúpenie v oboch triedach – 57% v triede spaľovacích motorov a 43% v novej triede E-mobility – nám ukazuje, že záujem stlačiť spotrebu paliva na absolútne minimum je v oboch triedach enormný. Navrhovanie elektromobilov a vozidiel so spaľovacími motormi môže naznačovať cestu, ktorou sa budú uberať osobné automobily budúcnosti."
Európsky Shell Eco-marathon sa v roku 2012 presunie na nové miesto. Po troch rokoch na nemeckej EuroSpeedway Lausitz sa bude na budúci rok súťažiť v holandskom Rotterdame. Zodpovedá to európskemu charakteru Shell Eco-marathonu, ktorý vždy po niekoľkých rokoch mení miesto konania a predstaví sa novým divákom. Shell Eco-marathon Europe si istotne udrží svojho ducha i v mestskom prostredí Rotterdamu.
| |
|
späť
|
|
|
|
Copyright © 2009 Autoshow.sk |
Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o. |