Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Pneumatika bez hrozby defektu (20.11.2010)

Výskumné centrum Národného úradu pre letectvo a kozmonautiku NASA „John H. Glenn Research Center” je jedným z desiatich centier NASA, ktoré majú zdroje
na rozvoj technológií a náročných vedeckých výskumov, zameraných na misie NASA. Tie pracujú na budúcom preskúmavaní vesmíru, vedeckých objavoch a v leteckom prieskume. V spolupráci s vládou, priemyslom a vedou slúži toto centrum na udržiavanie ekonomického globálneho postavenia.
Nedávno vyvinuli v spolupráci s firmou Goodyear pneumatiku bez vzduchu,  určenú na pohyb mohutných vozidiel na veľké vzdialenosti po povrchu vesmírnych telies, ako sú Mesiac alebo Mars.  Vlani vyvinutá pneumatika je skonštruovaná z 800 nosných pružín.  Je navrhnutá na prepravu oveľa ťažších vozidiel na oveľa väčšie vzdialenosti ako pneumatika s drôtovou sieťou, ktorá bola doteraz používaná na lunárnom vozidle Apollo. Nová pneumatika umožní širší prieskum a prípadný rozvoj i údržbu lunárnej základne. Môže byť tiež využitá na Zemi. Po zásluhe získala v Orlande na Floride ocenenie „R&D 100 Award“.
 „Vzhľadom na zvýšené požiadavky na zaťaženie a životnosť sme potrebovali urobiť podstatné zmeny pôvodných pneumatík určených na prevádzku na Mesiaci. To, čo tím Goodyear-NASA vyvinul, je inovatívna, napriek tomu jednoduchá sieť vzájomne pretkaných pružín, ktorá spĺňa všetky požiadavky. Pri pohľade späť sa konštrukcia javí ako samozrejmá, rovnako ako väčšina dobrých vynálezov,” dodáva Vivake Asnani, vedúci vedecký pracovník projektu NASA v  Glennovom výskumnom centre (Glenn Research Center) v Clevelande.
Pružinová pneumatika bola inštalovaná minulý rok na lunárnom elektrickom testovacom vozidle NASA Rover a  uvedená do prevádzky v Johnsonovom vesmírnom centre „Rock Yard” v Houstone, kde úspešne prešla testami.
„Táto pneumatika má extrémnu životnosť a je abnormálne energeticky efektívna,” poznamenal Jim Benzing, hlavný inovátor spoločnosti Goodyear v tomto projekte. „Pružinová konštrukcia priľne k povrchu, po ktorom ide, a zabezpečí trakciu. Ale všetka energia, ktorá je využitá na deformáciu pneumatiky, sa vráti späť, keď sa pružina prepne. Nevytvára teplo ako normálna pneumatika.“
Z prehlásenia inžinierov spoločnosti Goodyear vyplýva, že vývoj pôvodnej pneumatiky pre mesačnú misiu Apollo a novej pružinovej pneumatiky bol vedený skutočnosťou, že tradičná gumová, vzduchom plnená pneumatika, používaná na Zemi, má na Mesiaci malé využitie. Vlastnosti gumy sa veľmi výrazne menia pri extrémne nízkych alebo naopak vysokých teplotách, vyskytujúcich sa na Mesiaci v tieni a v oblastiach s priamym slnečným svitom. Navyše nefiltrované slnečné žiarenie znehodnocuje gumu a vzduchom plnená pneumatika čelí neprijateľnému riziku straty tlaku.
Ako zdôrazňuje Asnani, pružinová pneumatika nemá slabé miesto. „Napríklad tvrdý náraz, ktorý môže spôsobiť defekt a stratu tlaku vzduchom plnenej pneumatiky, by pri tejto pneumatike len poškodil jednu z 800 nosných pružín. Okrem týchto vysoko záložných vlastností sa pneumatika vyznačuje tuhosťou a súčasne ohybnosťou, čo umožňuje terénnym vozidlám rýchlu jazdu v náročnom teréne
s prenosom relatívne malých otrasov na vozidlo.”
Goodyear je jedným z najväčších svetových výrobcov pneumatík. Spoločnosť zamestnáva približne 70 000 pracovníkov a svoje výrobky vyrába vo vyše 60 podnikoch v 26 krajinách sveta.
Novinky spoločnosti Goodyear už vyše sto rokov nastavujú latku pre celý automobilový priemysel. Goodyear je priekopníkom inovačnej bezpečnostnej technológie známej ako RunOnFlat, ktorá vodičovi umožňuje pokračovať v jazde aj po defekte pneumatiky. V tejto oblasti je svetovou špičkou: pneumatiky s touto technológiou nájdeme na vozidlách BMW, Mini, Mercedes-Benz a ďalších značiekh. V roku 2007 Goodyear dodal motoristom vyše 2,5 milióna pneumatík RunOnFlat.

Na kresbe je podobizeň zakladateľa firmy Charlesa Goodyeara.






späť









Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.