Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Skôr než začne snehová chumelica (15.11.2010)

V tomto roku sa zima akosi okúňa a dokonca denné teploty atakujú 20° Celzia. Chladné dni sa však priženú, ani sa nenazdáte a zrazu je tu problém: zimné obutie automobilov.
Na Slovensku je situácia (polo)jasná. Fiškálske znenie zákona, že automobily do 3,5 tony musia mať zimné pneumatiky, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza, sa dá vysvetliť rôzne. Čo je to súvislá vrstva? Na celej vozovke alebo len v jazdnom pruhu. A v akej dĺžke? Sto metrov, kilometer, či ešte viac?
Ani čo sa týka nákladných áut a ich vybavenia zimnými pneumatikami, nie je reč zákona jednoznačná. Zimné obutie musí byť „aspoň na jednej z hnacích náprav“. A čo ostatné nápravy? Tam sa už ťažký kolos môže v kopci šmýkať do jarku? Aj sa tak deje (Donovaly, Čertovica, Vernár...).
Rozumný motorista nepotrebuje na nasadenie zimných pneumatík zákon, lebo tak, ako nechodí v zime v topánkach s hladkou letnou podrážkou, tak nejazdí na letných pneumatikách, ktorých zmes v chlade stvrdne a teda podstatne klesne adhézia k vozovke. Tu niet čo taktizovať, zimné pneumatiky by mali byť samozrejmosťou.
Otázka je, kedy ich namontovať na auto. Pokojne ich môžete namontovať aj keď teplota v noci neklesne pod obligátnych 7°. V zásade totiž platí, že na zimných pneumatikách sa dá jazdiť aj v lete, no opačne je to rizikové.
Zimné pneumatiky majú mäkšiu zmes a bohatšie lamelovanie dezénu, aby boli na ľade, či snehu pružné. Pri jazde v teplejších dňoch sa teda rýchlejšie oderú a v zákrute sa môžu – len pri rýchlej jazde – ľahko podkĺznuť. Inak však bez problémov splnia základnú úlohu a dá sa s nimi jazdiť. Tobôž, ak sú v zime nepoužiteľné, keď hĺbka ich dezénu klesne pod 3 mm.
Tak ako v lete, aj v zime treba mať na všetkých kolesách rovnaké sezónne pneumatiky. Na jednej náprave aj rovnaké z hľadiska dezénu a veľkosti. Dezén zimných pneumatík  by nemal mať hĺbku pod 4 mm. Pneumatiky staršie ako štyri roky už strácajú pôvodné vlastnosti a stabilita vozidla pri jazde sa vo všeobecnosti zhoršuje.
Dnes už našinec veľa cestuje autom aj do zahraničia, a tak je namieste informácia, ako je to s povinnosťou mať zimné obutie okolo nás. V Rakúsku polícia kontroluje vozidlá, či majú zimné pneumatiky v období od 1. novembra do 15. apríla. Jazda na letných pneumatikách sa výslovne neoplatí – pokuta môže byť až 5 000 eur. Netreba sa spoliehať, že idete len do Viedne a cesty sú suché. Inak je to v Maďarsku, rovnako ako v Poľsku, Rumunsku a Bulharsku, kde nie je uzákonené povinné používanie zimných pneumatík. My ich však jednoznačne odporúčame, najmä z hľadiska bezpečnosti premávky.
V Česku musíte mať zimné obutie od 1. novembra do 31. marca na úsekoch, kde je to vyžadované dopravnými značkami. Taktizovanie nemá zmysel, lebo už 20 km za Prahou je značka „zimné vybavenie vozidla“ a keď vás pristihnú na letných gumách, zaplatíte pokutu. Aj keď bude nádherný slnečný deň.
V Nemecku kontrolujú, či máte pneumatiky, ktoré sú vhodné do počasia v zimných mesiacoch. Ak máte nevhodné obutie auta, hrozí vám pokuta. Ak spôsobíte na letných gumách nehodu, okrem pokuty od polície vám poisťovňa môže odmietnuť kryť vzniknuté škody v plnej výške – s prihliadnutím na to, že zimné pn eumatiky mohli nehode zabrániť.
A poďme ešte ďalej od našich hraníc. V Slovinsku sú povinné zimné pneumatiky od 15. novembra do 15. marca. Podobne je to v Chorvátsku. Zimné pneumatiky nie sú povinné paradoxne vo Švajčiarsku, ani vo Francúzsku, či v Taliansku, kde majú vysokohorské terény, sú však vrelo odporúčané a vari niet domáceho motoristu, ktorý by to ignoroval. Pri nehode by totiž taký vodič niesol zodpovednosť a bol finančne postihovaný. Takisto nie je zimné obutie povinné v Belgicku, Holandsku, Luxembursku a Španielsku.
Európska únia  nie je v tomto jednotná, ale v princípe by ste sa na dlhú zahraničnú cestu nemali vydať, ak nemáte na aute zimné pneumatiky s dostatočným dezénom vyše 4 mm. Navyše odporúčame vziať si do auta reťaze, lopatku, nemrznúcu zmes, škrabku na okná, prípadne aj 30 cm dlhú, hrubšiu latu, aby ste ju mohli v prípade defektu na rozbahnenom teréne podložiť pod hever.
Ivan Václavík







späť









Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.