Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NA ZAMYSLENIE
Stretnutie auta so zverou býva vždy nepríjemné (18.05.2020)

Policajné štatistiky varujú: počet kolízií áut so zverou v uplynulom roku 2019 narástol takmer o tretinu. Moderné osobné vozidlá sú plné asistenčných systémov, ktoré významne prispievajú k prevencii nehôd, predchádzať zrážkam so zverou však musia predovšetkým sami vodiči. Odborníci radia, ako sa správať v kritických okamihoch v takýchto situáciách.
Pri zrážke auta so zverou bývajú následky rôzne – od škôd na vozidle, zranení ľudí, či zvierat, až po úplne fatálne následky. Automobily sú stále bezpečnejšie a následky nehôd menej závažné ako v minulosti. Odborníci však napriek tomu nabádajú vodičov, aby sa nespoliehali len na bezpečnostnú výbavu svojich áut, ale venovali šoférovaniu maximálnu pozornosť.
Odhadovaná škoda na autách narástla podľa polície v roku 2019 o vaše 25 % v porovnaní s rokom 2018. Na cestách najčastejšie hrozí stretnutie so zverou v skorých ranných hodinách, ešte pred svitaním, ďalej za šera, či počas súmraku. Zver sa najčastejšie pohybuje po vozovkách vedúcich cez les a popri poliach. Správcovia komunikácií v najkritickejších miestach inštalujú pachové ohradníky, ktoré by mali zver od prebiehania cez cesty aspoň čiastočne odradiť. Na niektorých miestach bývajú inštalované ploty, ale to sa týka  najmä diaľnic. Odborníci českého Besipu zdôrazňujú, že najúčinnejšou prevenciou je zníženie rýchlosti pod hodnotu povolenú na danom mieste – hlavne tam, kde dopravná značka na zvýšený výskyt zvierat priamo upozorňuje.
Žiadna prevencia nie je nikdy stopercentná, existujú však možnosti, ako riziko obmedziť. O predvídaní a znížení rýchlosti už bola reč. Ak totiž vodič zazrie prekážku vo vzdialenosti 60 metrov, zastaviť z rýchlosti 90 km/h sa mu nepodarí. Naopak, pri rýchlosti 80 km/h je dráha do úplného zastavenia vozidla približne 55 metrov. Samozrejme, záleží od reakčného času vodiča, povrchu vozovky, kvalite pneumatík a iných okolností.
Je zrejmé, že nižšou rýchlosťou sa dá veľa zachrániť. Ako nevyhnutná podmienka sa ukazuje prudké brzdenie, ktoré niektorým vodičom robí problémy. „Bohužiaľ, mnohí vodiči nevedia panicky brzdiť," hovorí analytik tímu dopravnej bezpečnosti automobilky Škoda Karel Mulač. „V kritickej situácii je potrebné doslova dupnúť na brzdový pedál a celou silou brzdiť až do úplného zastavenia. Pulzovanie v pedáli vplyvom činnosti ABS však vedie niektorých vodičov k tomu, že ho podvedome uvoľňujú – a to je veľká chyba."
Pokiaľ je to nevyhnuté a nedá sa odvrátiť zrážka so zverou, vodič by sa nemal snažiť uhýbať pred kolíziou. Najlepšou reakciou je prudké brzdenie a súčasne držanie volantu v smere jazdy. Moderné autá majú takú úroveň pasívnej bezpečnosti, že náraz do zvieraťa, bežne sa vyskytujúci v strednej Európe, zvládnu bez akýchkoľvek následkov pre posádku.
„Ak nebude vodič uhýbať, zrazí zviera najbezpečnejším možným spôsobom. Naopak, snaha vyhnúť sa kolízii väčšinou končí mimo vozovky, čo v lese obvykle znamená náraz do stromu alebo pád zo stráne. Práve tak sa odohrajú tie najťažšie nehody s najvážnejšími následkami," dodáva Karel Mulač.
Súčasné osobné automobily sú vybavené množstvom elektronických systémov, ktoré k vysokej úrovni pasívnej bezpečnosti pridávajú potrebnú dávku aktívnej bezpečnosti. Napríklad systém Front Assist varuje vodiča pred hroziacou kolíziou pri rýchlostiach od 5 do 210 km/h a v prípade potreby vozidlo automaticky pribrzdí, prípadne podporí plné brzdenie. Tento systém je navyše doplnený funkciou núdzovej brzdy City, ktorá je určená hlavne do mestskej premávky v rýchlostiach od 5 do 34 km/h.
Rovnako môžu pomôcť adaptívne svetlomety (napr. systém Smart Light Assist), ktoré optimalizujú svietenie predných reflektorov v závislosti od konfigurácie vozovky a podmienok okolitej premávky. Ale ani títo, inak skvelí pomocníci, paradoxne v daných situáciách nemusia byť pre vodiča až natoľko užitoční. Zviera totiž málokedy stojí v ceste bez pohybu ako pevná prekážka. Častejšie náhle vybehne z krovia alebo z priekopy a v takom prípade ani asistent toho veľa nezmôže.
Okrem toho intenzívne osvetlenie spôsobuje, že zviera ustrnie na ceste a prestane sa správať predvídateľne. Preto experti radia vhodne kombinovať diaľkové svetlá so stretávacími. Ak je zver nablízku, mal by vodič diaľkové svetlá manuálne deaktivovať a prípadne odplašiť zver trúbením, nie preblikávaním. To samozrejme vyžaduje priame zapojenie ľudského faktora, adaptívne svetlomety si s tým samé neporadia. A tak tu viac ako inde platí: obmedziť rýchlosť, nespoliehať sa na asistenčné technológie a byť pripravený na bleskurýchlu reakciu.
Ak už dôjde k nehode, je dôležité nepanikáriť. Prvou úlohou je aj v tomto prípade kontrola zdravia posádky a prípadne zavolanie záchranných zložiek. Ak sa nikto nezranil, prichádza na rad reflexná vesta a označenie miesta nehody trojuholníkom. Nehodu je potrebné zdokumentovať a ohlásiť polícii SR na čísle 158 alebo 112. Mŕtve alebo zranené zviera v žiadnom prípade nesmiete naložiť do vozidla. Taká činnosť, aj keď v dobrej viere, by bola považovaná za pytliactvo. Kontaktovať poisťovňu je vhodné priamo z miesta nehody.







späť







Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.