Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NA ZAMYSLENIE
Jazda v zimných podmienkach nie sú žiadne čary (03.03.2020)

Poctivá príprava, vrátane plánovania ideálnej trasy, je základom bezpečného cestovania. A v zime to platí dvojnásobne.  Aj keď tohtoročná zima patrí k tým miernejším, ranné teploty sa pohybujú okolo bodu mrazu a na vozovkách sa môže tvoriť poľadovica. Pre bezpečné cestovanie preto zvoľte kvalitné zimné pneumatiky, pričom orientovať sa môžete napríklad podľa nezávislých testov.
 Pri jazde na snehu, či ľade je dôležité predvídať, nerobiť zbytočne razantné manévre, nechávať dostatočný odstup medzi vozidlami a popri opatrnosti sa vyplatí aj plynulá jazda. Skúsení šoféri vedia, že jazda v zimnom období má svoje úskalia. Platí to aj v tomto roku, napriek tomu, že počasie medzi decembrom a februárom neprinieslo toľko snehu ako v minulých rokoch.
Pneumatikárska firma Continental ponúka vodičom niekoľko základných pravidiel a rád, ktoré napomôžu bezpečnej jazde v zime.
Ak sa chystáte v zimnom období na dlhšiu cestu, napríklad na hory, je základná príprava o trochu náročnejšia ako to býva v letných mesiacoch. Samozrejmosťou by mal byť dobrý technický stav vozidla, a preto nie je od veci nechať si auto prehliadnuť odborníkmi v servise. Okrem zimnej výbavy je dôležité venovať pozornosť aj správnemu obutiu auta. Z hľadiska bezpečnosti majú pneumatiky v zime ešte zásadnejší význam ako v lete. Základom je použitie zimných pneumatík a dostatočná hĺbka ich dezénu, ktorá musí byť v zime aspoň štyri milimetre.
Rozdiely v dĺžke brzdnej dráhy, či mieru trakcie ovplyvňuje viacero faktorov. Počas zimy 2019 / 2020 sú cesty pokryté ľadom a snehom síce len zriedka, väčšinou prevláda mokrá vozovka. Aj na nej je brzdná dráha dlhšia – predovšetkým v závislosti od hĺbky dezénu a rýchlosti vozidla. Veľmi teda záleží na kvalite zimného obutia.
Na dĺžku brzdnej dráhy však má vplyv nielen samotná hĺbka dezénu, ale aj vodičmi často podceňovaný tlak v pneumatikách. Kvalitné plášte môžete vyberať podľa testov nezávislých špecializovaných časopisov, medzi ktoré patrí napríklad magazín Auto Bild, ktorý ocenil zimné plášte Continental WinterContact TM TS860 za ich všestranné schopnosti, stabilnú a vyváženú bočnú priľnavosť na snehu a vynikajúcu ovládateľnosť.
Súčasťou príprav na cesty by malo byť už spomínané dôkladné plánovanie trasy – či už kvôli tomu, aby ste sa vyhli úsekom, na ktorých hrozia kolóny, alebo napríklad aj kvôli nutnosti zaplatiť diaľničné známky. Niektoré štáty majú špecifické predpisy, týkajúce sa používania zimných pneumatík. V prípade, že nie ste si istí, či pneumatiky, ktoré máte na aute, budú vyhovovať zahraničným predpisom, môžete si tieto informácie overiť napríklad aj na stránkach spoločnosti Continental.
V obľúbených zimných destináciách sú zimné pneumatiky povinné za určitých klimatických podmienok. V Taliansku, ktoré je tiež častým cieľom slovenských motoristov, sú zimné plášte povinné na vyznačených úsekoch a musia mať minimálnu hĺbku dezénu štyri milimetre – rovnakú hĺbku dezénu predpisujú aj v Rakúsku a v Česku.
Vo vyššie položených oblastiach nemusí byť výnimkou ani značka, ktorá prikazuje použitie snehových reťazí. Tie sa všeobecne delia na kovové, chemické a textilné. Kovové reťaze ponúkajú najmä dobrú trakciu a odolnosť, ale ich nasadenie nie je úplne jednoduché. Preto nie je od veci vyskúšať si ich „na nečisto“ – napríklad v garáži. Vyhnete sa tak možným nepríjemnostiam v horskom priesmyku, keď vám bude snežiť za krk. Naopak, textilné reťaze sa nasadzujú jednoducho, sú pri jazde pomerne komfortné, ale vydržia len určitý počet kilometrov. Nemali by ste zabudnúť ani na kontrolu rovnomerného utiahnutia reťazí po prejdení niekoľkých desiatok metrov a tiež na to, že maximálna povolená rýchlosť pri jazde so snehovými reťazami je 50 km/h.
„Snehové reťaze si zadovážte podľa rozmeru pneumatík a typu pohonu, pretože musia byť nasadené na kolesá hnacej nápravy. Pri voľbe zlého rozmeru reťazí sa môže stať, že nebudete mať dostatočný záber a zapadnete. Uvoľnená reťaz môže poškodiť koleso alebo aj automobil,“ varuje Aleš Langer, vedúci Technického zákazníckeho servisu v spoločnosti Continental Barum.
Poľadovica, či námraza pre vodiča znamenajú jediné – nebezpečne klzký povrch. Pri jazde na ľade je mimoriadne dôležité predvídať, ísť plynule, nerobiť volantom trhavé a zbytočné manévre, ktoré spôsobia, že pneumatiky stratia priľnavosť a auto sa môže stať neovládateľným. Najlepší spôsob, ako sa vyhnúť krízovým situáciám, je predchádzať im, respektíve ich predvídať. Napríklad môže byť námraza na mostoch alebo v lesných úsekoch – tieto miesta totiž často zostávajú šmykľavé dlhšie ako iné časti cesty, a preto môžu vodiča prekvapiť. Mimoriadne nebezpečenstvo znamená tiež tzv. „čierny ľad“ pretože je extrémne klzký a navyše zle rozpoznateľný, keďže vozovka vyzerá ako mokrá cesta.
„Základným odporúčaním počas jazdy v zime je upraviť rýchlosť auta a predvídať nástrahy dostatočne včas. Brzdná dráha v zime je o poznanie dlhšia a vodiči by mali včas znížiť rýchlosť a nechávať si väčšie rozstupy,“ uvádza Magda Nagy, riaditeľka Divízie marketingu v spoločnosti Continental Barum.
Šmyk však môže prekvapiť aj skúseného a zodpovedného motoristu. Ak idete v aute s predným náhonom, najčastejšie hrozí tzv. nedotáčavý šmyk, pri ktorom má automobil tendenciu pokračovať rovno zo zákruty mimo vozovku. Takýto šmyk je nutné riešiť uvoľnením plynového pedálu a vyšliapnutím spojky (pri automate stačí len zložiť nohu z plynu) a pevne držať volant v smere jazdy, kým sa kolesá opäť „nechytia“.
U pretáčavého šmyku, ktorý je častejší pri vozidlách s pohonom zadných kolies, je potrebné plynulo točiť volantom proti pohybu šmyku a vozidlo postupne vyrovnať. Inak hrozia tzv. hodiny. V prípade pretáčavého šmyku pri aute s predným náhonom môže pomôcť aj primerané pridanie plynu, ale toto riešenie sa odporúča len zdatnejším vodičom, ktorí majú správnu reakciu natrénovanú. Teóriu je vždy najlepšie vyskúšať v praxi - na špecializovaných okruhoch s klzkou fóliou, ktorých je na Slovensku niekoľko.
V každom prípade odporúčame – najmä mladým, neskúseným  vodičom – najskôr si správne reakcie odskúšať mimo premávky. Na to môže dobre poslúžiť aj tzv. škola šmyku – napríklad v areáli Slovakia Ringu v Orechovej Potôni pri Dunajskej Strede.







späť







Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.