Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NA ZAMYSLENIE
Na Slovensku opravujeme strechu keď cez ňu prší (11.01.2020)

Tradične na prahu nového roka sa stretávajú novinári s vedúcimi pracovníkmi Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky (vznikol 22. 6. 1993 v Bánovciach nad Bebravou), aby spoločne bilancovali predchádzajúci rok. Nielen z hľadiska predaja automobilov na Slovensku, ale aj v súvislosti s vývojom a očakávaným napredovaním automobilového priemyslu u nás.
Opätovne sme si pripomenuli, že Slovensko je na čele svetového rebríčka výrobcov áut, keď na 1 000 obyvateľov sme v roku 2019 vyprodukovali rekordných 202 vozidiel. Z tohto hľadiska za nami zostali všetky motoristicky vyspelé štáty (2. Česko 126; 3. Slovinsko 100; 4. Nemecko 68; 5. Španielsko 63; 6. Maďarsko 44; 7. Európska únia 37; 8. Francúzsko 35, atď.
ZAP zaznamenal vlani aj ďalší rekord: 101 568 registrovaných nových áut v roku 2019. Pre zaujímavosť: v roku 2010 to bolo 64 033. K rekordnému číslu treba ešte pripočítať 68 155 individuálne dovezených jazdených vozidiel, ale z nich bolo nových len 1 974. A práve dovážané jazdené autá sú pre ZAP ako červené súkno pred býkom. Viceprezident ZAP Pavol Prepiak varuje: „Chceme, aby sa priemerný vek automobilov na našich cestách znižoval, čo by určite prispelo k zvýšeniu bezpečnosti v premávke, ako aj k zníženiu nežiaducich emisií. Údaj, že vlani priviezli občania SR zo zahraničia až  8 147 áut starších ako 15 rokov je alarmujúci.“
Dodajme, že v roku 2018 to bolo v rovnakej kategórii ešte viac – 8 350 kusov. Trend dovozu starých áut (vrátane tých nad 15 rokov) teda pretrváva. Hoci podiel nových vozidiel na celkových registráciách vlani dosiahol 59,8 percenta, aj táto minca má dve stránky. Za posledné tri roky totiž registrovali fyzickým osobám (teda bežným občanom) vždy približne len 34 000 áut za rok, zvyšok do 100 % išiel do firiem.
Bežný občan, napríklad čerstvý dôchodca, by rád staré auto vyradil a kúpil si nové, avšak nemá na takú kúpu dostatok peňazí. Životná úroveň ľudí nad 50 rokov je žalostne nízka, majú problém zamestnať sa tam, kde by mohli dobre zarobiť. A tak – nie vlastnou vinou – živoria so starými autami. Jednoducho povedané – kúpyschopnosť obyvateľstva u nás je v rámci Európskej únie stále iba priemerná, respektíve až podpriemerná...
Podiel automobilového priemyslu na celkovom priemysle na Slovensku dosiahol 49,5 percenta a podiel na exporte 46,6 percenta. Automobilový priemysel priamo zamestnáva vyše 177 000 ľudí. To sú potešiteľné čísla. Jedným dychom však predstavitelia ZAP SR upozorňujú, že na udržanie našej schopnosti konkurovať bude potrebné prijať čo najskôr zásadné opatrenia. Aj preto chcú pokračovať v začatom dialógu s (novou) vládou a apelovať na rýchlejšiu realizáciu navrhnutých opatrení.
Lebo práve v dialógu s vládou sa v predchádzajúcom období dostal ZAP SR tak povediac do patovej situácie.
Prezident ZAP SR Alexander Matušek prirovnal súčasný stav k situácii s opravou strechy: „Treba ju opravovať, keď svieti slnko a nie ak cez ňu prší.“ Žiaľ, u nás sme zvyknutí opravovať strechu až keď sa rozprší...
ZAP SR má dlhodobo jasne zadefinované základné bariéry ďalšieho napredovania automobilového priemyslu na Slovensku. Ide hlavne o akútny nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, rýchly a nepredvídateľný nárast mzdových nákladov, neexistenciu systému transferu vedeckých poznatkov do aplikačnej praxe a nízku úroveň rozvoja mobility na báze alternatívnych pohonov. Stále nie sme pripravení na nové formy mobility.
„Znepokojujú nás ďalšie kroky zo strany vlády, ktoré znižujú našu konkurencieschopnosť,“ hovorí Alexander Matušek. „Absencia kvalitného sociálneho dialógu pri stanovení minimálnej mzdy, priame aj nepriame zvyšovanie nákladov zamestnávateľov, či prijímanie ďalších opatrení bez ochoty kompenzácií – to všetko ohrozuje budúcnosť sektoru automotive. Memorandum o porozumení sme teda nepodpísali, lebo sme si neporozumeli...“
Rozmeňme tieto jeho slová na drobné. Zástupcovia Zväzu automobilového priemyslu SR rokovali v nedávnom čase s vládou dvakrát – v decembri 2017 a vo februári 2019. Výsledkom rokovaní sú uznesenia s konkrétnymi úlohami. Do žiadneho z uznesení sa však nedostalo 13 bodov z návrhu opatrení na odstránenie bariér pre trvalo udržateľný rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku vrátane dodávateľskej siete, uvedených v materiáli ZAP SR.
Z toho 5 je zásadných. Medzi ne patrí odpojenie minimálnej mzdy ako referenčnej veličiny pre zvyšovanie nákladov zamestnávateľov; vytvorenie účinného mechanizmu na podporu udržania kvalifikovaných zamestnancov a ich pracovných návykov v čase stagnácie ekonomického vývoja; možnosť vyplácania prostriedkov na rekreačné poukazy zo sociálneho fondu zamestnávateľa; oslobodenie 13-teho a 14-teho platu –  prípadne ďalších platov vyplácaných nad rámec zákona minimálne do výšky priemerného mesačného platu zamestnanca – od odvodov a daní na strane zamestnancov aj zamestnávateľov; revízia pravidiel pracovného času z hľadiska ich flexibility, vrátane rozšírenia možnosti dohody zamestnávateľa s podnikovou odborovou organizáciou na flexibilite pracovného času.
Nečudo, že ZAP SR od súčasnej (i nasledujúcej) vlády požaduje urýchlené plnenie prijatých uznesení a podpis spoločného memoranda. Zásadným dokumentom, ktorý bude ovplyvňovať budúcnosť sektoru automotive, bude aj programové vyhlásenie novej vlády. Tu už nejde o jarnú hru s guličkami, ako ju poznala najmä staršia generácia, ale o budúcnosť slovenskej ekonomiky a priemyslu v najbližších rokoch.
Ivan Václavík







späť










Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.