Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NA ZAMYSLENIE
Pri predbiehaní je dôležitý bočný odstup (30.09.2019)

Prieskum agentúry STEM / MARK, objednaný spoločnosťou Continental Barum, uskutočnili v období 19. - 27. februára 2019 na vzorke 500 respondentov zo Slovenskej republiky vo veku 18 - 70 rokov. Takmer 97 percent respondentov vníma napätie medzi vodičmi a cyklistami.
Hoci sa na verejných komunikáciách najviac pohybujú motorové vozidlá, medzi účastníkov cestnej premávky patria aj cyklisti. Spolužitie motoristov s cyklistami však nebýva jednoduché a tento fakt potvrdzuje aj spomínaný prieskum spoločnosti Continental, ktorý na základe vzorky 500 respondentov (z nich vyše 71 percent patrí k aktívnym vodičom a zároveň aj medzi cyklistov), pripravila agentúra STEM / MARK.
Na Slovensku je cyklistika stále atraktívnejšia. Dobrá správa je, že tak, ako stúpa počet milovníkov cyklistiky, stúpa aj ich opatrnosť. Z dlhodobého hľadiska počet usmrtených cyklistov klesá.
Čo si teda myslia Slováci o spolužití cyklistov a vodičov na dopravných komunikáciách?
Z prieskumu vyplynulo, že viac ako 60 % vodičov aj cyklistov už bolo svedkami incidentu, keď jazdec na bicykli ohrozil alebo obmedzil človeka za volantom automobilu. Pozoruhodné však je, že podobne to platí aj naopak, pretože dve tretiny opýtaných zaznamenali ohrozenia cyklistov automobilom. Ako predchádzať týmto zbytočným incidentom? Riešením je ohľaduplnosť!
Predbiehanie cyklistov patrí k veľkým a závažným témam. Vodiči by mali predbiehať na prehľadnom úseku, kde majú istotu, že neohrozia seba, cyklistov a ani tých, ktorí idú v protismere. Počas manévru by auto malo cyklistu obchádzať s dostatočným bočným odstupom – minimálne 1,5 metra. Práve dostatočný bočný odstup považuje väčšina ľudí za najdôležitejší (80 % účastníkov prieskumu). Pre 60 % opýtaných je podobne dôležitý aj správny výber miesta k tomuto manévru. Viac ako 40 % opýtaných si nemyslí, že by počas predbiehania malo auto výrazne spomaliť. V tomto prípade záleží na situácii. Pokiaľ motorista dobehne cyklistu na úzkom úseku alebo pred zákrutou, určite by mal spomaliť a predbiehať až na vhodnej časti cesty. Pri malom bočnom odstupe sa totiž neskúsený cyklista ľahko ocitne pod zadným kolesom vozidla. V prípade kamióna je toto riziko obrovské!
Uvádzame situácie, pri ktorých nie je vhodné cyklistu predbiehať:
1)    Na križovatke, tesne pred odbočením vpravo - cyklista môže byť na križovatke v rovnakú chvíľu ako automobil, ktorý sa chystá odbočiť vpravo a môže dôjsť k zrážke. Týmto nehodám sa dá predísť tým, že vodič neobehne cyklistu tesne pred križovatkou, ale nechá ho prejsť ako prvého a odbočí za ním. Dôležité je tiež včasné upozornenie na zmenu smeru jazdy.
2)    Pred priechodom pre chodcov - pri tejto situácii môže do premávky vstúpiť chodec, ktorému dáva cyklista prednosť. Vozidlo, ktoré má v úmysle predbehnúť cyklistu ešte pred priechodom, už nestihne zareagovať a môže dôjsť k zrážke s chodcom. Zároveň na mestských priechodoch s ostrovčekmi nemôže vodič dodržať dostatočný bočný odstup, takže cyklistu by predbiehal veľmi tesne, bez potrebného bočného odstupu.
3)    Na kruhovom objazde - cyklisti tu často jazdia viac vľavo, aby objazd prešli čo najrýchlejšie. Na bezpečný prejazd tu platia rovnaké pravidlá ako pri predbiehaní pred križovatkou v bode 1.
4)    Ak cyklista ide úmyselne stredom jazdného pruhu - môže sa práve pripravovať na odbočenie vľavo, alebo obchádza nejakú nerovnosť na vozovke.
Vodiči automobilov by nemali zabúdať ani na to, že aj počas vystupovania z vozidla môžu ohroziť ostatných účastníkov premávky. Na toto treba upozorniť aj spolujazdcov, ktorí často automaticky otvoria dvere. Neraz sa stáva, že vodič alebo spolucestujúci otvorí dvere na aute tesne pred prechádzajúcim cyklistom.
V Holandsku prišli na to, ako týmto nehodám predchádzať. Pri vystupovaní vodič otvára dvere vzdialenejšou pravou rukou. Tento pohyb ho donúti pootočiť trup a  získa lepší výhľad, ak by sa blížil cyklista.
Ako môžu prispieť k väčšej bezpečnosti cyklisti?
Napríklad tým, že budú predvídavejší. Najmä pri horšej viditeľnosti by nemali zabúdať na reflexné prvky a dobré osvetlenie, pretože inak sa stávajú pre vodičov takmer neviditeľnými. Okrem povinných prvkov výbavy, ako sú biele odrazové sklo vpredu, červené vzadu a oranžové na oboch pedáloch a lúčoch kolies, musí byť bicykel za zníženej viditeľnosti vybavený aj bielym svetlom vpredu a červeným vzadu. V posledných rokoch je k dispozícií tiež cyklistické oblečenie, ktoré obsahuje reflexné prvky a cyklista je tak ešte lepšie viditeľný.
Slováci sa zhodujú na tom, že u nás existuje málo cyklotrás, prípadne že nie sú dostatočne kvalitné. Spokojnosť v tomto smere prejavuje iba 17 % obyvateľov. Hlavným problémom pritom nebýva ich kvalita, ale predovšetkým množstvo; to si myslí viac ako polovica respondentov (65 %).
Najdôležitejšie pre bezpečné spolunažívanie cyklistov a motoristov sú vzájomná ohľaduplnosť, dostatočný bočný odstup pri predbiehaní, včasné upozornenie na zmenu smeru a plná koncentrácia všetkých účastníkov premávky.







späť







Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.