Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NA ZAMYSLENIE
Riziká pri kúpe jazdeného auta (27.03.2019)

Čo všetko kontrolujú v autobazároch, aby bol  nákup jazdeného auta pre klienta bezpečný? To nám prezradili v spoločnosti AAA Auto. Pripomenuli, že pred kúpou jazdeného auta je nevyhnutná kontrola jeho technického stavu. Tým viac, že časť kupujúcich ani netuší, že by mali preverovať oveľa viac vecí a nie iba technický stav vozidla. Viaceré podvody totiž súvisia aj s ďalšími skutočnosťami.
Napríklad môžu byť stočené kilometre, automobil môže byť daný do zálohy, v exekúcii, rizikom je sfalšovaný technický doklad alebo predaj vozidla bez vedomia druhého z manželov. A to sú len niektoré z rizík, ktoré môžu veľmi rýchlo pokaziť radosť z kúpy vozidla.
Klasickým podvodom je stočenie odometra, keď nový majiteľ auta netuší nič o skutočnom stave najazdených kilometrov a tým pádom môže nevedomky zanedbávať starostlivosť o vozidlo. Slovensko je v boji s týmto problémom o kus vpredu pred ostatnými krajinami, avšak prísne pravidlá platia iba pre firmy, resp. právnické osoby. Od súkromnej osoby – občana si záujemcovia môžu aj naďalej nevedomky kúpiť tzv. stočenku.
Ešte horšia je situácia pri nákupe jazdeného auta zo zahraničia; prepojené databázy majú totiž iba Slovensko, Belgicko a Holandsko. Overiť takéto vozidlo môže byť až detektívna práca.
Firmy resp. právnické osoby musia pri predaji vozidla zverejňovať VIN čísla a doložiť stav najazdených kilometrov. Ak to neurobia, hrozia im vysoké pokuty. „Stav najazdených kilometrov dôkladne kontrolujeme, nespoliehame sa pri tom iba na údaje z ODO-pasu. Podľa dostupných záznamov tretích strán zhodnotíme, či u vozidla nie je podozrenie na neoprávnenú manipuláciu. Okrem toho máme ešte vlastnú databázu, v ktorej je približne 1,2 milióna vozidiel predaných od roku 1992 a tiež aj niekoľko miliónov záznamov o autách, ktoré navštívili náš výkup bez uzatvorenia obchodu. Kontinuálne tiež analyzujeme inzertnú ponuku jazdených vozidiel v západnej a strednej Európe a sledujeme, ako sa mení ich nájazd po dovoze na Slovensko a tieto informácie si archivujeme,“ vysvetľuje opatrenia proti výkupu auta so stočenými kilometrami prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA Auto Petr Vaněček.
Falšovanie servisnej knižky je ďalším rizikom. Veľa záujemcov o jazdené auto si myslí, že keď k nemu dostanú servisnú knižku, tak sa niet čoho báť. Opak je však pravdou, pretože papierové servisné knižky podvodníci veľmi radi falšujú.
„Uvediem jeden príklad z praxe. Knižka obsahovala zápisy pravidelných prehliadok z nemeckého autoservisu vrátane pečiatok aj podpisov. Kontrolou sme však zistili, že servis ukončil činnosť ešte pred tým, než boli urobené záznamy v knižke. Bola sfalšovaná a mala pravdepodobne zakryť manipuláciu s odometrom,“ vysvetľuje Vaněček.
Overenie pravosti servisnej knižky v zahraničí však nie je vôbec jednoduché. Donútiť servisného technika baviť sa s neznámou osobou o servisnej histórii jedného z tisícky vozidiel, ktoré ich servis navštevuje, nie je vôbec ľahká úloha.
Vozidlá v exekúcii sú taktiež častým rizikom, ktoré na kupujúcich číha. Veľa ľudí v problémoch sa ešte na poslednú chvíľu snaží takýchto áut zbaviť a skúšajú rôzne triky.
„Kupujúci by mali zbystriť pozornosť, ak je posledný majiteľ napríklad s bydliskom v obci/meste bez uvedenia adresy. Môže to totiž signalizovať, že taká osoba je nemajetná alebo má finančné problémy a s tým súvisiace exekúcie, keďže nevlastní žiadnu nehnuteľnosť. V prípade takéhoto vozidla nie je možné vykonať zmenu v evidencii vozidiel a takéto vozidlo potom môže exekútor zabaviť,“ varuje Vaněček.
Veľa ľudí vôbec ani netuší, že auto môže byť aj predmetom záložnej zmluvy, kedy si naň majiteľ požičal peniaze. Nenapadne ich teda pozrieť sa na stránku notar.sk, kde sa to dá overiť. Pri kúpe auta neradno zabúdať ani na súhlas manžela, či manželky  s predajom auta. Jeden alebo druhý môže predaj napadnúť, potom sa kupujúci dostane do súdneho sporu a v ňom bude označený, že nie je vlastníkom auta, aj keď ho celé zaplatil.
Podchytiť tieto problémy môže byť pre laika komplikovaný a zdĺhavý proces s neistým výsledkom. Seriózni predajcovia investujú do kontroly vykupovaných jazdeniek veľa finančných prostriedkov a času.
„Pri výkupe automobilov kontrolujeme 107 mechanických parametrov na každom aute a odmietame až 65 % ponúkaných vozidiel. Vďaka všetkým kontrolám môžeme zákazníkom poskytnúť 100 % záruku na pôvod auta. V prípade vzniku právnej vady vraciame plnú kúpnu cenu. Zároveň všetky automobily vlastníme, takže sa kupujúci nemusia obávať, že sa nebudú mať na koho obrátiť s prípadnou reklamáciou. V prípade, ak sa nový majiteľ auta rozhodne, že mu nevyhovuje, môže nám ho bez udania dôvodu do 7 dní vrátiť,“ vysvetľuje Vaněček.







späť









Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.