Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NA ZAMYSLENIE
Vyskúšajte si zásady jazdy v zime (27.12.2018)

Jazda v zime znamená pre šoféra sneh na vozovke, ľad, dážď, skoro sa stmieva, fúka nárazový vietor a v protismere môže byť oslepujúce nízke slnko. Aj preto mnohí vodiči – bez ohľadu na svoje šoférske skúsenosti – neradi jazdia v zime. Odborníci zistili, že vo Veľkej Británii sa stane vyše polovica smrteľných nehôd na diaľnici v noci počas dažďa, sneženia alebo poľadovice. A v prípade smrteľných nehôd v zastavaných oblastiach je to podobné.
Na Slovensku je to zrejme podobné. Hlavným faktorom všetkých dopravných nehôd v zime je príliš rýchla jazda vzhľadom na prevládajúce podmienky, čo je najčastejšie medzi mladšími a menej skúsenými vodičmi.
V správe Európskej komisie sa píše, že v prípade typického mladého vodiča dôjde k nehode s najväčšou pravdepodobnosťou v čase medzi ôsmou hodinou večer a druhou hodinou ráno, v piatok alebo v sobotu, pričom svoju úlohu zohráva tma.
Správa Európskeho observatória pre bezpečnosť na cestách zdôrazňuje, že príčinou nehôd mladých vodičov je neprimerané konanie (neprispôsobenie sa podmienkam) spôsobené nedostatkom skúseností.
V období od októbra do marca zahynie v Európe počas zrážky s autom viac chodcov, než v iných častiach roka. Preto sú namieste najdôležitejšie rady, ktoré majte na mysli prv, než v zime vyrazíte na cesty:
Základom bezpečnej jazdy je vidieť a byť videný. Očistite si preto okná, predné svetlomety a zadné svetlá, aby ste dobre videli a aby aj ostatní naokolo videli vás –  najmä keď budete brzdiť. Udržiavajte si bezpečnú vzdialenosť, včas znížte rýchlosť a ponechajte si dostatok miesta na brzdenie. Keď sú cesty zasnežené a šmykľavé, počíta sa každá sekunda.
Ak na ceste stojí voda a musíte prejsť veľkou mlákou, jazdite cez ňu pomaly a udržiavajte vyššie otáčky na nízkom prevodovom stupni. Keď budete za mlákou, odskúšajte brzdy skôr, než opäť zrýchlite. Na snehu a na klzkých cestách môžete dosiahnuť lepší záber kolies, ak zaradíte vyšší prevodový stupeň. Teda pri manuálnej prevodovke sa rozbiehate na dvojku. Na ľade dokáže vyšší prevodový stupeň pohotovejšie uviesť vozidlo do pohybu – napríklad pri rozjazde v križovatke.
Jemnejšou a plynulejšou obsluhou plynového a brzdového pedála, ako aj riadenia, dokážete predísť strate kontroly nad vozidlom. Nepodliehajte panike, ak dostanete šmyk na ľade, snehu alebo mokrej vozovke. V takom prípade jemne stočte volant v smere šmyku a vzápätí späť. Ak sa zadná časť vozidla šmýka doľava, natočte riadenie doľava a hneď doprava. Takýmto jemným manévrovaním postupne dostanete vozidlo do priameho smeru. V žiadnom prípade nepoužite prudké brzdenie. Na brzdu určite v tejto situácii zabudnite.
Pripomíname, že nadovšetko účinný je pravidelný tréning podobných situácií na vhodnom mieste – najlepšie v stredisku školy šmyku. Na Slovensku ich je niekoľko.







späť









Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.