Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NA ZAMYSLENIE
Má systém stop&start zmysel? (31.10.2018)

V súčasnosti už nie je systém stop-štart doménou vozidiel vyššej triedy, ale takmer štandardnou výbavou všetkých nových automobilov. Niektorí vodiči systém vypínajú ihneď po naštartovaní, iní túto funkciu vítajú. A ako to vidia mechanici z autoservisov ProfiAuto?
Stále viac diskusií sa vedie práve na tému, či tento systém skutočne pomáha znižovať emisie, šetriť palivo alebo má na druhej strane naopak negatívny vplyv na motor a ďalšie súčasti vozidla. Ničí teda tento systém motor?
„Opätovné štartovanie motoru príliš neprospieva. I keď miera zaťaženia motora pri každom zo štartov je závislá od viacerých faktorov, napríklad od okolitej teploty, najazdených kilometroch, stave dielcov vo vozidle, pravidelnej údržby alebo závisí od štýlu jazdy vodiča,“ hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ značky ProfiAuto, ktorá združuje sieť nezávislých autoservisov v Česku a na Slovensku.  
Záleží tiež na tom, či vodiči najazdia viac kilometrov súvislou jazdou alebo sa pohybujú v kolónach a na križovatkách. Časté používanie systému stop&start má okrem motora vplyv i na ďalšie súčasti a komponenty vozidla. Veľmi dostáva zabrať pohonná jednotka, štartér alebo akumulátor, ktorý je síce prispôsobený špeciálne na tento systém, ale i tak má problémy so životnosťou. Napríklad kompresor klimatizácie, ktorý pri štartovaní a vypínaní motora reaguje na sledovanie teploty vo vozidle v letnom období, musí priestor dochladiť. V zime platí to isté pri vykurovaní vozidla. K tomu je potrebné pripočítať vonkajšie mínusové teploty, a tým rýchlejší pokles teplôt všetkých komponentov motora, ktoré následne trpia väčším zaťažením.
 Nech už je vo vozidle moderných elektronických systémov koľko chce, veľmi dôležitým činiteľom je stále vodič, jeho vodičské schopnosti a preferencie, a to platí aj pri systéme stop&start. Záleží na tom, či jazdíte športovo alebo tzv. ECO. V prvom prípade je systém stop&start pre auto nielen zbytočný, ale môže zapríčiniť i poruchu. Pri športovej jazde s využitím systému sa dostatočne neochladí turbo, ani iné časti vozidla. Trpia pridružené súčasti ako štartér, akumulátor, dvojhmotový zotrvačník a ďalšie.
Autá majú rôzne zameranie, výbavu, slúžia na určité činnosti, či aktivity a podľa toho je nastavená i riadiaca jednotka a fungovanie systému. „Z nášho pohľadu je systém stop&start viac potrebný v menších autách, ktoré nejazdia dlhšie trasy, ale skôr sa pohybujú v zaľudnených oblastiach. Samozrejme v meste, na križovatkách a v kolónach je funkcia rovnako dôležitá pre všetky triedy vozidiel. Jednoznačnú odpoveď však nie je možné dať, tých faktorov, ktoré vstupujú do hry, je skutočne mnoho,“ hovorí Jindřich Krejčí.
 Nielen v súvislosti so systémom stop&start je nevyhnutná pravidelná údržba vozidla; majiteľ by mal používať motorový olej, ktorý pri tomto systéme odporúča výrobca automobilu. Keď sa rozhodne použiť niečo iné, musí si uvedomiť, že sám ovplyvňuje samotný systém a fungovanie motora. Kto si nie je istý, aký olej je ten správny, môže navštíviť niektorý zo servisov ProfiAuto.
Ing. Lukáš Klapil







späť








Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.