Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
HISTÓRIA
Hravé kačičky pristáli na hrade Modrý Kameň (07.09.2021)

Legendárne automobily Citroën 2CV pútali pozornosť motoristov na cestách v okolí Veľkého Krtíša, Modrého Kameňa a obce Vinica. V okrese Veľký Krtíš a totiž konal 22.medzinárodný zraz slovenského Citroën 2CV klubu . Hlavným miestom, kde sa mohli priatelia a sympatizanti značky stretnúť s kolónou týchto veselých a hravých áut, bolo okolie hradu Modrý Kameň. Ten sa stal na krátky čas „domovskou stanicou“ pre 25 exemplárov tohto ikonického modelu. Stretnutie na nádvorí hradu bolo do určitej miery symbolické, pretože hrad je miestom stálej expozície Slovenského národného múzea - Múzea bábkarských kultúr a hračiek.
A keďže  Citroën 2CV je výrazný model - nielen vďaka svojej koncepcii a jednoduchým technickým riešeniam, ale aj vďaka hravosti a radosti, ktorú šíri všade tam, kde sa objaví. Pri jazde po slovenských cestách sa za pestrofarebnou  kolónou kačíc otáčajú hlavne rodiny s deťmi, autá sa totiž pri jazde zábavne nakláňajú a sem-tam zatrúbia. Pozdravujú tak hlavne deti a ich rodičov, ale aj ostatných, ktorí poznajú tieto autá z francúzskych komédií a tešia sa zo stretnutia s nimi.
Aj preto bolo stretnutie kačičiek na 4 kolesách výbornou príležitosťou na symbolické obohatenie expozície Múzea hračiek aj o modely autíčiek s dvojitým šípom na kapote. Ikonické modely z produkcie francúzskej značky si iste nájdu svojich malých obdivovateľov pri návšteve múzea, či už to budú miniatúry tých starších modelov – 2CV, Mehari, DS, HY, alebo niektoré modely z aktuálnej ponuky značky – Citroën C4, C3 Aircross, C3, C5 Aircross, prípadne model servisu Citroën pre najmenších návštevníkov.
Zástupca značky Citroën odovzdal múzeu hračiek zaujímavú zbierku modelov, ktoré už onedlho spestria expozíciu hračiek pre najmladších návštevníkov, ale aj pre ich rodičov a starých rodičov, ktorí si môžu zaspomínať na autá svojho detstva, hoci aj prostredníctvom žandárskych komédií a filmov s Fantomasom.
Existuje len málo áut, ktoré dosiahli takú popularitu, ako slávne „kačice“, ako  sa familiárne Citroënom 2CV zvykne hovoriť.  Francúzi ich prototypy počas druhej svetovej vojny takmer zázračne uchránili pred Nemcami a po nej vďaka nim dokázali v najťažšom období motorizovať krajinu. A tieto univerzálne lacné auta, vyrobené tak, aby vydržali veľa,  neprežili len dekádu alebo dve, ale s minimálnymi zmenami sa napokon vyrábali vyše 40 rokov, pričom posledné zišli z výrobných pásov  až v roku 1990.
A sú tu s nami dodnes. Ich produkciu nezastavili ekonomické turbulencie, nepadli za obeť politickým zmenám a nezastaví ich ani súčasná koronakríza. Slávne kačice a ich hrdých majiteľov (aj v dobových kostýmoch), rovnako aj niektoré ďalšie historické autá, ktoré patria k vyše storočnej histórii tejto francúzskej automobilovej značky si teda mohli všimnúť najmä na cestách v okrese Veľký Krtíš.
Citroën 2CV je naozaj výnimočný automobil, ktorý sa nezmazateľne zapísal do automobilovej histórie. Vedeli ste napríklad, že medzi rokmi 1948 až 1990 sa ich vyrobilo približne 3,8 milióna a vyrábali sa v deviatich krajinách, vrátane bývalej Juhoslávie a Iránu? Vo všetkých karosárskych verziách sa ich vyrobilo dokonca vyše 7 miliónov.
Jednou z požiadaviek pri navrhovaní Citroënu 2CV bolo, aby s ním farmári mohli odviezť aspoň 50 kg nákladu rýchlosťou do 50 km/h a mohli s ním jazdiť aj po nespevných a nekvalitných poľných cestách; traduje sa, že na nich sa nesmeli rozbiť vajíčka, uložené v košíku.
Celohliníkový dvojvalec s rozvodom OHV mal objem len 375 kubických centimetrov a umožnil spaľovať aj nekvalitný benzín. Výkon dvojvalca bol 9 koní (6,6 kW) približne pri 3500 otáčkach. Auto si počas prvých rokov získalo takú obľubu, že čakacie doby naň sa postupne vyšplhali až na 6 rokov. K najcennejším a v súčasnosti k najdrahším verziám patrí dvojmotorový 2CV 4x4 s označením Sahara (vyrábaný medzi rokmi 1958 až 1966), z ktorého vyrobili iba 694 kusov. Automobilka Citroën pôsobí v 101 krajinách sveta a jej predajná / servisná sieť pozostáva zo 6 200 kontaktných bodov.
Hrad s názvom Modrý Kameň sa týči nad rovnomennou obcou a vznikol pravdepodobne v druhej polovici 13. storočia, bezprostredne po pustošivom tatárskom vpáde. Prvá písomná zmienka o hrade pochádza z roku 1290; listina uvádza ako majiteľa hradu meno Peter Forró (Horúci). V roku 1575 bol hrad dobytý tureckými vojskami, ktoré ho držali až do roku 1593, kedy ho cisárska armáda pod vedením Krištofa Tiefenbacha získala späť. Po roku 1664 bol hrad opäť v moci Turkov. Turecký cestovateľ Evliya Çelebi ho navštívil v roku 1665 a hrad opisuje vo svojom diele Kniha ciest. V roku 1683 bol hrad dobytý povstaleckým vojskom Imricha Tököliho. Poškodený hrad potom už nikdy nebol obnovený.
Majiteľ hradu Valentín II. Balaša (1624 - 1684) získal v roku 1658 pre mesto Modrý Kameň od cisára Leopolda I. právo konať jarmoky v určené dni v roku. Originál historickej cisárskej listiny zo 6. októbra 1658 je uložený v Štátnom archíve vo Veľkom Krtíši. Vzmáhali sa remeslá, rástol počet obyvateľov podhradnej obce. Jeho potomok Gabriel Balaša pristúpil k stavbe pohodlnejšieho sídla na mieste pôvodného dolného hradu v roku 1730. Tak vznikla súčasná baroková dvojpodlažná stavba na pôdoryse nepravidelného písmena U. Do nádvoria je orientovaný výrazný trojosový rizalit s barokovým štítom. Do komplexu kaštieľa sa vstupuje mostom ponad pôvodnú hradnú priekopu. Balašovský kaštieľ sa v 19. storočí stal majetkom grófa Forgáča, neskôr Károlyovcov. Posledná majiteľka Gabriela Almássyová ho predala československému štátu v roku 1923. (Zdroj: Wikipedia)







späť






Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.