Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
HISTÓRIA
História Mercedesu pre pápeža má 90 rokov (25.07.2020)

V roku 1930, teda pred 90 rokmi, sa s modelom Mercedes-Benz Nürburg 460 (W 08) začína história pápežských vozidiel od automobilky Mercedes-Benz. Vozidlo pripravené pôvodne pre pápeža Pia XI. sa v roku 1984 po komplexnej obnove vďaka firme Mercedes-Benz opakovane odovzdáva Vatikánu a vtedajšiemu pápežovi Jánovi Pavlovi II.
Pred návštevou Nemecka vyrobili pre pápeža Jána Pavla II. namiesto klasického čierneho reprezentatívneho sedanu Mercedes-Benz 230 G Papamobil. Priehľadná kupola je odnímateľná. Aj keď je namontovaná, verejnosť má dobrý výhľad na pápeža, ktorý je zároveň chránený pred poveternostnými podmienkami. Fotografia pochádza z roku 1980, keď sa pred 40 rokmi pápež prvýkrát viezol v perleťovo bielom modeli Mercedes-Benz 230 G so zlatými dekoráciami...
V oblasti zadných sedadiel tohto mimoriadneho modelu G sa nachádzala lavica pre Svätého Otca. Tá bola na súvislej podlahe vyvýšenej o 40 centimetrov a chránila ju vysoká priesvitná kupola z plexiskla. Vďaka tomu pápeža dobre videli státisíce divákov v stoji i v sede. Na podlahe, streche a po stranách nadstavby boli zabudované rôzne svetlomety, ktoré pápeža priamo i nepriamo osvetľovali, aby bol dobre viditeľný aj v tme.
Originálny Papamobil zo zbierky Mercedes-Benz Classic si môžete pozrieť na špeciálnej výstave s názvom “G-Schichten” (Príbehy G) v Múzeu Mercedes-Benz do septembra 2020. Múzeum je v súčasnosti otvorené od piatka do nedele od 9. do 18. hodiny. Vstupenky sa predávajú vždy do 17. h. Výstava v miestnosti zbierok 5 zachytáva biografiu triedy G na jedenástich vozidlách a ďalších exponátoch.
Mercedes-Benz vyvinul a vyrobil 4 392 milimetrov dlhý, 1 950 milimetrov široký a okolo 2 800 milimetrov vysoký unikát určený špeciálne pre pápeža pred jeho  návštevou, ktorá sa konala od 15. do 19. novembra 1980. Mercedes-Benz spočiatku toto auto Vatikánu iba požičiaval. Súčasťou výbavy modelu G s dlhým rázvorom kolies bola, okrem iného, aj výkonná automatická klimatizácia. Vďaka nej bola aj počas leta v priesvitnej kupole príjemná teplota a v čase dažďa a pri vysokej vlhkosti vzduchu sa nezahmlievali sklá.
O pohon sa staral štvorvalcový benzínový motor s výkonom 75 kW (102 k). Pokojnú jazdu aj na náročnom povrchu podporovala automatická prevodovka a mimoriadne komfortné pruženie. Po atentáte na pápaeža v roku 1981 model G prestavali a získal tak nepriestrelné zasklenie. Mercedes-Benz prispôsobil v rokoch 1983 a 1985 výbavu pápežského vozidla triedy G aj aktuálnym bezpečnostným požiadavkám Vatikánu.
Pastoračná cesta spred 40 rokov je mimoriadnou udalosťou, na ktorej pápež opäť po takmer 200 rokoch navštívil Nemecko. Medzi vrcholy jeho návštevy vtedy patrili veľké bohoslužby na priestranstve Theresienwiese v Mníchove, na letisku Finthen v Mainzi a v areáli letiska Butzweilerhofs v Kolíne. Nové pápežské vozidlo demonštrovalo svoje prednosti všade – na asfaltových aj nespevnených cestách. Samotné vozidlo sa vďaka veľkej pozornosti médií stalo hviezdou. Trieda G dostáva prezývku Papamobil a stala sa pápežským vozidlom Jána Pavla II., ktorého sprevádzala na mnohých jeho cestách po celom svete. Raz pri jeho cestách dokonca odmontovali aj znak – trojcípu hviezdu Mercedes. A to preto, lebo pri návšteve pápeža v Rakúsku v roku 1983 na Papamobil dali označenie Puch. Pod touto značkou sa totiž v tom čase predával v Rakúsku model G, ktorý vytvorili a vyrábali ako spoločný produkt značky Mercedes-Benz a Steyr-Daimler-Puch.
Pápežské vozidlo 230 G z roku 1980 nie je jediným Papamobilom, postaveným na základe triedy G. Už v roku 1982 vznikol druhý kus, ktorý zvonka vyzeral takmer identicky a bol založený na modeli 230 GE s výkonom 92 kW (125 k). Na historických fotografiách možno oba modely triedy G konštrukčného radu 460 (predstavený v roku 1979) rozoznať iba podľa evidenčných čísel vozidla: zatiaľ čo 230 G má najčastejšie tabuľku s evidenčným číslom SCV 7, v prípade modelu 230 GE je to SCV 6.
Mercedes-Benz odovzdal v roku 1982 obe vozidlá Vatikánu natrvalo. Prvý Papamobil vystavený v stuttgartskom múzeu sa v roku 2004 vrátil naspäť do Stuttgartu a odvtedy je súčasťou zbierky Mercedes-Benz Classic.
V novembri 2007 dostal pápež Benedikt XVI. model G 500 (konštrukčný rad 463) v mystickej bielej farbe s otvorenou karosériou a so sklopným čelným sklom. Pri audienciách vo Vatikáne je táto trieda G buď úplne otvorená, alebo pokrytá priesvitnou strechou ako to bolo napríklad pri návšteve Brazílie pápežom Františkom z júla 2013.
Papamobil Mercedes-Benz 230 G z roku 1980 je súčasťou dlhej histórie pápežských vozidiel so značkou Mercedes-Benz. Táto história sa začala v roku 1930, teda pred 90 rokmi, s typom Nürburg 460 (W 08), ktorý individuálne postavili v závode na stavbu špeciálnych vozidiel v Sindelfingene. Pred 60 rokmi pokračoval v tejto histórii napríklad Mercedes-Benz 300 Landaulet (W 189, 1960) a pred 55 rokmi Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet (W 100), obe ako reprezentatívne vozidlá pápeža. Nasledovali ďalšie autá, napríklad od sedanu triedy S až po triedu M. Žiadne iné pápežské vozidlo však v povedomí verejnosti nie je natoľko spojené s vystúpením pápeža Jána Pavla II., ktorý miloval cestovanie, ako práve Papamobil postavený na základe triedy G.







späť







Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.