Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
HISTÓRIA
Na začiatku bola ELKA (12.06.2020)

Skutočnosť, že predajom nového automobilu sa vzťah so zákazníkom iba začína, si zakladatelia mladoboleslavskej automobilky Václav Klement a Václav Laurin uvedomili prakticky ihneď pri založení spoločnej firmy pred 125 rokmi. Servis a opravy bicyklov, neskôr aj motocyklov a automobilov najprv robili v Mladej Boleslavi, pričom vznikom samostatnej spoločnosti ELKA v roku 1920 bol položený plnohodnotný základ dnešnej časti automobilky, známej ako Škoda Originálne dielce.
“Pri pohľade na korene automobilky Škoda je fascinujúce vidieť prezieravosť oboch zakladateľov, ktorí si už vtedy uvedomovali dôležitosť a potenciál služieb po predaji vozidiel,” hovorí Karel Starý, vedúci Servisných služieb Škoda Auto Česká republika a dodáva: “Aj keď sa odvtedy táto oblasť zmenila na nepoznanie, niektoré hodnoty zostali zachované – napríklad dôraz na používanie kvalitných originálnych dielcov, špičková odbornosť autorizovaných servisov značky Škoda a neutíchajúca snaha o to, aby každý náš zákazník bol vždy spokojný.”
Názov firmy ELKA vznikol fonetizáciou značky L&K (“el-ká”) a ako registrovaná ochranná známka (logo vytvorila firma J. G. Huch z Braunschweigu) bola vedená už okolo roku 1909, pričom v roku 1913 bol názov ELKA už preukázateľne používaný. Ako samostatná spoločnosť bola založená v roku 1920, pod oficiálnym názvom “ELKA, výzbroj a opravy automobilov, s.r.o.”. V júni roku 1920 oznámila automobilka, že pod hlavičkou ELKA otvorí v Prahe svoju prvú opravovňu automobilov.
Do tej doby vozili zákazníci svoje vozidlá na servis do Mladej Boleslavi, alebo boli odkázaní na zručnosť lokálnych remeselníkov, aj to podľa povahy potrebnej opravy. Svoju pražskú firmu sa značka rozhodla zriadiť vo Valdštejnskej jazdiarni – pôsobila ako samostatná firma spojená s mladoboleslavskou automobilkou a okrem opráv vozidiel, ktorých plánovala ročne zhruba 5 500, fungovala aj ako sklad pneumatík, ponúkala predaj náhradných dielcov a dokonca tiež predaj ojazdených automobilov.
V roku 1929 bola ELKA začlenená do Škodových závodov. V 30. rokoch Škodove závody Plzeň postúpili firmu ELKA spoločnosti ASAP (Akciová spoločnosť pre automobilový priemysel) za 1 000 000 korún. Ďalšia, už vynútená zmena majiteľa firmy ELKA nasledovala v roku 1945, keď prešla pod krídla firmy PAL České Budějovice a okolo roku 1950 nasledovala jej likvidácia. ELKA tak síce nikdy nedosiahla plánované rozšírenie, jej prínos však bol aj tak zásadný a symbolický – stála na počiatku dnes úplne komplexných popredajných služieb značky Škoda v Česku.
Povojnový vývoj popredajných servisných služieb sa odohrával pod taktovkou národného podniku AZNP (Automobilové závody, národný podnik) a začiatkov centralizovaného hospodárstva. Nešlo však iba o automobily a ich výrobu, nemenej dôležitá bola aj oblasť náhradných dielcov a  zásobovanie. Koncom 40. rokov sa konkrétna fungujúca podoba tuzemskej servisnej siete hľadala často veľmi krkolomne. Najprv fungovala tzv. Evidencia rezervných dielcov (ERD), tá bola ale zrušená a vznikla Autorenova, a aby toho nebolo málo, z tej sa pre zmenu zase neskôr stala Mototechna. Až koncom 50. rokov minulého storočia, teda v dobách, kedy z výrobných pásov schádzali ľudové vozidlá Škoda 440 Spartak, Octavia a z nej odvodená Felicia, vznikol systém servisnej starostlivosti o vozidlá.
V roku 1958 tak bolo na základe uznesení vládnych orgánov vyčlenených z vtedajších krajských podnikov Československých automobilových opravovní deväť servisov, ktoré prešli pod krídla vtedajšieho AZNP. Tak vzniklo prvých deväť autorizovaných opravovní vozidiel značky Škoda – nachádzali sa v Mladej Boleslavi, Prahe-Hostivaři, Libouci u Děčína, Karlových Varoch, Mariánskych Lázních, v Brne a na Slovensku v Bratislave, Nitre a v Ružomberku. Išlo o značkové opravovne určené výhradne pre vozidlá Škoda, na ktoré sa mohli obracať motoristi, prípadne aj ostatné autodielne. Okrem toho ešte existovala v priestoroch dnešného Škoda Múzea takzvaná servisná dielňa OTS, ktorá sa špecializovala na závažnejšie problémy, prípadne na servis vozidiel prominentných zákazníkov. Stav s deviatimi opravovňami naprieč Československom trval až do prelomu 60. a 70. rokov, kedy sa sieť značkových servisov modernizovala a rozšírila. Vznikli úplne nové opravovne v Prahe na Spořilove, v Žďári nad Sázavou a na východe Slovenska v Stropkove, zatiaľ čo servisy v Mariánskych Lázních, v Bratislave a Ružomberku prešli zásadnou modernizáciou. Od tej doby existovalo v Československu 12 značkových servisov, ktoré sa v niektorých prípadoch postupne rozširovali aj o ponuku predaja úplne nových automobilov značky Škoda.
Z uvedených modernizovaných servisov stojí za pozornosť najmä ten v Mariánskych Lázních. Tento servis sa totiž stal prvým, v ktorom sa aplikovalo riadenie procesu opravy vozidla počítačom. Prijímací technik pracoval na vtedajšiu dobu veľmi pokrokovo s dierkovanými štítkami – vytvoril nielen zákazkový list, ale aj celá oprava bola sledovaná a vyhodnocovaná počítačom, takže na konci zákazník dosatl aj súpis dielcov a vykonaných prác. Počítač sa v značkovej opravovni v Mariánskych Lázních po prvý raz použil v roku 1973, pričom išlo vo svojej dobe o prvé miesto, kde bol nasadený americký kancelársky počítač veľkosti pracovného stolu spolu s dierkovačkou.
Princíp značkových opravovní a spôsob ich zásobovania náhradnými dielcami síce nebol úplne zlý, ale koncom 80. rokov minulého storočia bolo stále jasnejšie, že sa automobilka bez vlastného centrálneho skladu náhradných dielcov nezaobíde. Doposiaľ existujúci sklad v Kosmonosoch už kapacitne nestačil, a tak začal v Zalužanoch vznikať nový sklad. Ten sa potom ďalej rozširoval až do podoby dnešného vysoko moderného Škoda Parts Centra.
Hneď začiatkom roku 1990, po zmene politického režimu, sa začali dramaticky a veľmi rýchlo upravovať tiež obchodné vzťahy. Začalo vyjednávanie so zahraničnými firmami o partnerstve pre automobilku Škoda, rovnako tak sa rýchlo premenila celá servisná a predajná sieť – niektoré firmy s dlhou históriou sa v rámci reštitúcií dostali späť do rodinného vlastníctva, ostatné automobilka postupne odpredávala.
Voľný trh začal fungovať, a tak sa aktivovali záujemcovia o predaj a servis vozidiel Škoda, ktorí sa uchádzali o to, aby sa stali predajným a servisným partnerom automobilky. Ich sieť sa rýchlo rozrastala a kvalita služieb sa rapídne zvyšovala. Potom, čo v roku 1991 do mladoboleslavskej automobilky majetkovo vstúpil koncern Volkswagen, začala aj oblasť servisných a popredajných služieb využívať najmodernejšie know-how.
Dnešná servisná sieť na Slovensku pozostáva zo 74 autorizovaných servisných partnerov Škoda, ktorí poskytujú ročne služby tisíckam klientov. Spoločne s partnermi sa Škoda Auto snaží zaistiť, aby mali zákazníci pohodlne dostupný nielen predaj nových vozidiel, ale aj komplexné popredajné služby. Škoda Auto tak nadväzuje na odkaz, ktorý zdedila po priekopníkoch, medzi ktorých patrí aj firma ELKA. Nie je náhoda, že služby, ktoré poskytovala ELKA, poskytujú autorizované servisy Škoda dodnes, či už je to servis, náhradné dielce, uskladnenie pneumatík, alebo pomoc priamo na ceste.








späť






Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.