Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
HISTÓRIA
Skoda mala vlastné motory už pred 120 rokmi (25.10.2019)

Presne pred 120 rokmi, 18. novembra 1899, predstavila mladoboleslavská firma Laurin & Klement svoje prvé motocykle s vlastnými jednovalcovými motormi. Iba o niekoľko rokov neskôr nasledovali priečne uložené dvojvalce a na vtedajšiu dobu jedinečné radové štvorvalce. Už v roku 1905 debutoval v Mladej Boleslavi prvý vyrobený automobil Voiturette A.
Portfólio českej automobilky, ktorá v budúcom roku oslávi 125 rokov od založenia, rýchlo obohatil rad pokrokových motorov pre cestné vozidlá, lietadlá a na ďalšie účely. Svoju výkonnosť preukazovali napríklad na pretekárskych tratiach, ale aj v každodennej prevádzke prakticky na celom svete. Zaujímavosťou je, že kompetencie spoločnosti Škoda Auto na poli elektrických vozidiel siahajú až do roku 1908.
Na jar 1899, necelé štyri roky po založení spoločnosti Laurin & Klement, bola ponuka bicyklov rozšírená o pomocný benzínový motor. Už 18. novembra 1899 predstavila mladá firma motocykel s motorom vlastnej konštrukcie. Model Slavia Typ A dodávali vo výkonových verziách 1,25 k, resp. 1,75 k. Konštruktér Václav Laurin navrhol aj inovatívne elektrické zapaľovanie a vlastný karburátor. V roku 1902 vznikol prototyp BB s dvojvalcovým motorom uloženým priečne v ráme, v nasledujúcom roku sa začala výroby typu CC s usporiadaním V2. Spoločnosť okrem toho vyrábala tiež kvapalinou chladené motory.
V septembri 1904 bola podpísaná licenčná zmluva na výrobu motorov L&K v Drážďanoch pod značkou Germania a v tom istom roku vznikol v Mladej Boleslavi jeden z prvých motocyklov so štvorvalcovým motorom na svete, model Laurin & Klement Typ CCCC so štyrmi spojenými jednovalcovým pohonnými jednotkami. Po technickom zdokonalení v roku 1905 disponoval motor už spoločným kľukovým hriadeľom, zadné koleso poháňala namiesto koženého remeňa kovová reťaz. Éra motocyklov značky Laurin & Klement, ktorá pokračovala až do roku 1910, dosiahla svoj vrchol na jar roku 1905, keď značka L&K vyhrala neoficiálne majstrovstvá sveta vo francúzskom mestečku Dourdan.
V apríli 1905 predstavili v Prahe prvý motor Laurin & Klement pre automobily, ktorý na jeseň zabudovali do vôbec prvého automobilu značky z Mladej Boleslavi, modelu L & K Voiturette A. Kvapalinou chladený motor V2 / 55° v litrovej triede mal výkon 5,2 kW (7 k). V nasledujúcich dvoch rokoch boli vyvinuté aj radové motory s dvoma a štyrmi valcami, na ktoré nadviazal radový osemvalec typu FF (1907), prvý svojho druhu v strednej Európe.
Spolupráca s vynálezcom Františkom Křižíkom vyústila v prvý hybridný automobil na báze typu E s dvoma jednosmernými elektrickými motormi. K vrcholom éry L & K patrí motor FCR určený na preteky, s extrémnym zdvihom 250 mm (1909) a štvorvalcový motor EL, s ktorým v apríli 1910 odštartovalo prvé lietadlo na území Čiech. Popri agregátoch pre autá sa v Mladej Boleslavi vyrábali tiež stacionárne spaľovacie motory, pohonné jednotky pre motorové pluhy a elektrocentrály.
Veľkosériová pásová výroba motorov sa rozbehla v roku 1929; vrcholným modelom v ponuke českej značky bol model Škoda 860 s radovým osemvalcom a deväťkrát uloženým kľukovým hriadeľom. Generálne opravy novej generácie vozidiel uľahčili oceľové vložky valcov, najprv „suché“ a neskôr (1937) „mokré“. Rok 1937 znamenal pre automobilku Škoda prechod od rozvodu SV k modernejšiemu OHV.
Vlajkovou loďou bol v tých časoch model Škoda Superb, poháňaný radovým šesťvalcom; v malom počte boli vyrábané aj verzie so štvorlitrovým vidlicovým osemvalcom (1939). Automobilka Škoda okrem toho vyvíjala tiež lacné a veľmi obľúbené litrové štvorvalce, ktoré položili základ pre povojnovú ponuku pohonných jednotiek.
Revolučnú zmenu priniesol automobilke motor vozidla Škoda 1000 MB z roku 1964. Jeho blok bol podľa pôvodného českého patentu vyrobený metódou tlakového liatia hliníka, čo prinieslo veľké zrýchlenie výroby, ako aj zníženie hmotnosti motora. Táto pokroková výrobná technológia sa osvedčila i na poli motoristického športu, napríklad vo vozidle Škoda 130 RS, ktorý v roku 1977 vo svojej triede zvíťazil v Rallye Monte Carlo.
Inovatívna koncepcia motora i jeho výroby zostala zachovaná aj po zavedení novej generácie vozidiel značky Škoda s pohonom predných kolies - modelu Favorit v roku 1987. Čoskoro nasledovala spolupráca s nemeckou automobilkou Volkswagen – a to už sa dostávame k súčasnosti.







späť










Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.