Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
HISTÓRIA
Legendárna Škoda 1000 MB oslavuje 55 rokov (21.03.2019)

Progresívna konštrukcia vozidla a moderná technológia výroby v novom závode v Mladej Boleslavi – to bola predzvesť vzniku ľudového automobilu Škoda 1000 MB. Predstavili ho na jar 1964. Do roku 1969 vzniklo vyše 443 000 kusov, z ktorých viac než polovicu exportovali mimo Československo. Moderné kompaktné auto si získalo prezývku embéčka.
Novinka zaujala motorom s hliníkovým blokom v zadnej časti samonosnej karosérie. V polovici 60. rokov svojou vysokou úrovňou techniky, komfortu a dizajnu udávala štandardy vtedajšej litrovej triede. Škoda 1000 MB patrí k významným míľnikom v takmer 124-ročnej histórii českej automobilky. Po ére obľúbeného radu Škoda Octavia s motorom vpredu a pohonom zadných kolies priniesla nová Škoda 1000 MB na jar 1964 revolučnú zmenu – vo svojej dobe najmodernejší motor litrovej triedy bol umiestnený v ľahkej samonosnej karosérii vzadu a poháňal zadné kolesá. Progresívne riešený automobil navyše vynikal špičkovými technológiami v novej časti výrobného závodu Mladá Boleslav – ten odbornej verejnosti oficiálne predstavili 21. marca 1964 spoločne s novým vozidlom.
Na výstavbe i vybavení 40 hál a ďalších budov sa podieľalo cez 300 spoločností, z toho 134 zahraničných. Išlo o jednu z najmodernejších automobilových tovární nielen v rámci socialistických krajín. Areál spojilo 13 kilometrov nových ciest, bolo položených 10 kilometrov železničných koľají zbiehajúcich sa na zoraďovacom nádraží plus 11 kilometrov „podvesných“ dopravníkov. Na výrobu Škody 1000 MB sa používali špičkové technológie. Štvordverová karoséria vznikala zo 665 výliskov spojených 6 900 bodovými zvarmi.
Európsky primát predstavovalo tlakové liatie bloku motora Š 1000 MB a skriňa štvorstupňovej manuálnej prevodovky z hliníkovej zliatiny podľa patentu českého inžiniera Josefa Poláka z roku 1922. Účelovo riešený blok motora s hmotnosťou iba 105 kg nevyžadoval vŕtanie otvorov, stačilo do odliatkov vyrezať závity. Navyše sa podarilo podstatne skrátiť čas výroby a znížiť jej energetickú náročnosť.
Nová generácia automobilov s okrídleným šípom bola vo fáze vývoja označovaná ako NOV (Nové Osobné Vozidlo). Začatiu sériovej výroby predchádzali náročné testy pripravovanej novinky. Iba do mája 1962 absolvovalo 50 prototypov celkovo 1 598 840 kilometrov, okrem iného pri extrémnych mrazoch na území Sovietskeho zväzu. Skúšky brzdovej, palivovej a chladiacej sústavy sa odohrávali na Kaukaze, kde trojica vozidiel musela zvládnuť až 45 stupňom Celzia v tieni.
Definitívne typové označenie štvordverového sedanu Š 1000 MB vyjadroval zdvihový objem zaokrúhlený na 1000 cm3, skratka MB pripomínala produkciu v Mladej Boleslavi, sídle vedenia a hlavného výrobného závodu značky Škoda.
Na rozdiel od predchádzajúceho úspešného modelu Octavia s rámovou konštrukciou podvozku a vpredu umiestneným motorom poháňajúcim zadné kolesá, bola v prípade Š 1000 MB zvolená úplne nová koncepcia samonosnej karosérie s nezávislým zavesením všetkých kolies.
Za poháňanou zadnou nápravou bol pozdĺžne uložený ľahký motor. Kvapalinou chladený radový štvorvalec OHV mal zdvihový objem 988 cm3, v prvej fáze poskytoval výkon 27 kW (37 k). Vďaka progresívnej konštrukcii a širokému uplatneniu hliníkových zliatin sa podarilo znížiť hmotnosť rodinného sedanu iba na 755 kg. Moderné auto tak dosahovalo rýchlosť 120 km/h pri priaznivej spotrebe 7 až 8 litrov benzínu na 100 km.
V roku 1966 došlo k zvýšeniu výkonu na 32 kW (43 k). Ponuku vtedy rozšírila verzia Š 1100 MB s 38 kW (52 k) z objemu 1,1 litra, ale tiež elegantné dvojdverové vyhotovenie MBX, dnes oceňované zberateľmi historických vozidiel.
Vzhľadom na kompaktné rozmery (dĺžka 4,17 m, šírka 1,62 m a výška 1,39 m) ponúkala Škoda 1000 MB priestranný a funkčný interiér; k štandardnej výbave patrila napríklad lôžková úprava sedadiel. Vozidlo malo dva batožinové priestory – jeden za zadnými sedadlami, prístupný aj počas jazdy, vpredu sa pod kapotou nachádzal druhý s objemom 220 litrov. Pod jeho podlahou bolo uložené rezervné koleso, prístupné po odklopení časti masky. Na vybratie rezervy tak nebolo potrebné vykladať batožinu.
Okrem modernej techniky predstavovala Škoda 1000 MB vtipné riešenia a veľký pokrok z hľadiska dizajnu. Vkusne a s nadčasovou eleganciou rozvíjala klasické trojpriestorové usporiadanie karosérie, charakteristické pre šesťdesiate roky. Výhľad z auta zlepšovalo rozmerné zadné okno. O starostlivosti venovanej detailom svedčí hrdlo palivovej nádrže, ústiace v pravom prednom blatníku a vtipne skryté pod výklopný emblém značky Škoda.
Po 11. apríli 1964, keď v Mladej Boleslavi ukončili výrobu modelového radu Octavia, nabiehala výroba Škody 1000 MB. V septembri 1964 sa novinka Š 1000 MB predstavila širokej verejnosti na tradičnom strojárenskom veľtrhu v Brne, v októbri ju obdivovali tiež návštevníci autosalónu v Paríži a v Londýne. Od mája 1965 už v závode produkovali cez tisíc vozidiel mesačne a na konci toho istého roka opúšťalo výrobný závod 150 áut denne. Bolo to prvé skutočne veľkosériovo vyrábané české auto.
Viac než polovicu z celkovej produkcie vyše 443 000 vozidiel (1964 – 1969) vyviezli do desiatok krajín sveta – napríklad v roku 1965 pripadalo na export až 70 %. Výrazne ho podporili tiež významné úspechy Š 1000 MB na tratiach prestížnych automobilových súťaží.







späť











Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.